گودمن و همکاران (۲۰۱۳)، به بررسی رابطه بین کیفیت پیش ­بینی سود و تصمیم ­گیری­های سرمایه ­گذاری پرداختند و ‌به این نتیجه رسیدند که رابطه معنا داری بین کیفیت پیش ­بینی و تصمیم ­گیری های مختص تحصیل سهام و هزینه­ های سرمایه وجود دارد. کیفیت پیش ­بینی سود می ­تواند مبنایی برای پی­بردن به کیفیت بودجه­بندی سرمایه­ای مدیریت باشد.

یان­سان و یانگ[۴۶](۲۰۱۲)، در مطالعه­ ای که ‌در مورد نقش محافظه ­کاری حسابداری در بی­طرفی پیش ­بینی­های ارائه شده توسط مدیریت در یک دوره ۵ ساله با نمونه ­ای شامل۷۲۳۶ سال شرکت انجام دادند، نشان دادند که مدیران پیش ­بینی خوش بینانه­تری و بهتری دارند هنگامی که آن­ها دارای محافظه کاری بالاتری هستند وهمچنین ‌به این نتیجه رسیدند که بین خطای پیش ­بینی مدیریت و افزایش محافظه کاری ارتباط منفی وجود دارد.

چوی و همکاران (۲۰۱۰)، در مطالعه­ ای که ‌بر اساس پیش ­بینی سالانه مدیریت برای شرکت­هایی که برای اولین بار پیش ­بینی ‌می‌کنند و در بین سال­های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ شامل ۲۷۴۸۱ پیش ­بینی انجام دادند، ‌به این نتیجه رسیدند که پیش ­بینی­های دقیق­تر، اطلاعات بیش­تری ‌در مورد انتظارات مدیریت نسبت به آینده ارائه می­دهد و اجازه­ می­دهد که سرمایه ­گذاران بهتر درآمد آینده را پیش ­بینی ‌می‌کنند.

ویویان[۴۷](۲۰۰۹)، با مطالعه نمونه بزرگی از شرکت­ها در سال­های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ به رابطه معکوس و محکمی بین دقـت پیش ­بینی مدیریت و خطای پیش ­بینی مدیریت دست یافت، این ارتباط برای افق زمانی کوتاه­مدت ضعیف­تـر و بـرای افـق زمانی بلندمدت قوی­تر بود.

ونکانی و فیرث (۲۰۰۵)، نیز با انتخاب ۱۷۵ شرکت از ۴۶۸ شرکت که طـی سـال­هـای ۱۹۹۱-۱۹۹۳در بورس اوراق بهادار تایلند به ثبت رسیده بودند به مطالعـه­ی رابطـه­ی دقت پیش ­بینی سود و بازده اولیه­ سهام شرکت­های جدیدالورود پرداختند و دریافتنـد که بین خطای پیش ­بینی سود و بازده اولیه­ سهام رابطـه­ی مثبـت و معنـی­دار وجـود دارد.

گرملیچ[۴۸](۲۰۰۴)، با بررسی ارتبـط بـین پیش ­بینی­های مدیریت از سود و اقلام تعهدی اختیاری در شرکت­های جدید الورود به بورس دانمارک بیان مـی­کند که مدیران شرکت­های دانمارکی بدون توجه بـه این­که سود واقعی (قبـل از مدیریت سـود) بیش­تر یـا کمتر از سود پیش ­بینی شده باشـد، از اقـلام تعهـدی اختیاری برای کاهش خطای پیش ­بینی سـود اسـتفاده می­نمایند.

جرجیا[۴۹] (۲۰۰۳) در بررسی محتوای اطلاعاتی پیش ­بینی سود شرکت­های جدیـدالورود بـه بـورس آتـن توسـط جرجیا مؤید این است که پیش ­بینی مدیران بسیار بهتر و دقیق­تر از پیش ­بینی مدل­های سـری زمانی است و از طرف دیگر بین خطای پیش ­بینی سود و بازده غیرعادی سهام رابطـه مثبـت معنادار وجود دارد .

کلارکسون[۵۰](۲۰۰۲)، و همکارش که ۲۶۷ شرکت جدیدالورود به بورس کانـادا را بررسی کردند، بیان­گر این است که برآوردهای داوطلبانه سود افشا شـده در گـزارش­هـای شرکت­های دارای عرضه عمومی اولیه با ارزش بوده و بین دقت برآورد سود و بازده سـهام رابطه منفی معناداری وجود دارد.

کازنیک[۵۱](۱۹۹۹) نقش مـدیریت سـود در کـاهش هزینه­ های مرتبط با خطـای پـیش­بینـی سـود توسـط مدیریت را بررسی ‌کرده‌است. او با تمرکـز بـر اقـلام تعهدی به عنوان منبع اصلی مدیریت سود چنین نتیجه ­گیری می­ کند که مدیران به دلیل بیم از اقدامات قانونی سهام­داران و از دست دادن اعتبار خود، از اقلام تعهدی اختیاری برای کاهش خطای پـیش­بینـی سود استفاده ‌می‌کنند. یافته ­های این تحقیق بیان­گر این است که مدیرانی که سود را بیش­تر از واقع برآورد ‌می‌کنند، سود گزارش شـده را بـه سـمت بـالا مـدیریت کرده، حجم مدیریت سود بـه هزینـه­هـای مـرتبط بـا خطای پـیش­بینـی سـود بسـتگی دارد. شـواهد ایـن تحقیق موید این نیست کـه وقتـی مـدیریت سـود را کمتر از واقع برآورد می­ کند، سودهای گـزارش شـده را به سمت پایین مدیریت ‌می‌کنند.

فرت و همکاران (۱۹۹۸)با مطالعه بر روی ۷۱۶ شرکت جدیدالورود به بورس نیوزلند طی سال­های ۱۹۹۹ -۱۹۹۷ ارتباط بین سود پیش ­بینی شده و ارزش شرکت و بازده غیرعادی سهام این نوع شرکت­ها را در مقطع عرضه اولیه بررسی کرد و ‌به این نتیجه رسید که پیش ­بینی­های سود در ارتباط با ارزش شرکت­های دارای عرضه عمومی اولیه سهام بوده و از سایر ابزارهایی همچون سود انباشته موثرتر هستند و بین خطای پیش ­بینی سود و بازده غیرعادی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد.

فرث( ۱۹۹۸)، طی تحقیقی به رابطه­ سود پیش ­بینی شده و ارزشیابی شرکت­ها پی­بـرد و متوجه شد سود پیش ­بینی شده حاوی اطلاعـات مهمـی دربـاره­ی ارزش شـرکت­هـای جدیدالورود به بورس اوراق بهادار است و نقشی بسیار مهم­تر از سایر روش­ها و ابزارهای علامت دهی از جمله درصد مالکیت محفوظ برای سهام­داران اصلی شرکت دارد.

جدول ‏۲‑۲- پیشینه­ پژوهش­های انجام شده در خارج از ایران

سال پژوهش
نام پژوهشگر
عنوان پژوهش
نتیجه پژوهش
۲۰۱۴
جاهیدور

تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر دقت پیش ­بینی سود

بین دقت پیش ­بینی سود و اقتصاد کشور و جهان

و تجربه تحلیل­گر و سطوح اقشا و گزارش‌های سالیانه رابطه­ مثبت و با عدم ثبات اقتصادی و و تعداد شرکت­های تابعه رابطه­ منفی و با تغییرات استانداردهای حسابداری پیچیدگی در تشخیص رابطه وجوددارد.

۲۰۱۳
گودمن و

همکاران

کیفیت پیش‌بینی مدیریت و تصمیمات سرمایه گذاری
رابطه معنا داری بین کیفیت پیش‌بینی و تصمیم گیری های مختص تحصیل

سهام و هزینه های سرمایه وجود دارد.و کیفیت پیش‌بینی سود می‌تواند

مبنایی برای پی بردن به کیفیت بودجه بندی سرمایه ای مدیریت باشد.

۲۰۱۲
یان سان و

همکاران

نقش محافظه

کاری حسابداری در

بی طرفی

پیش‌بینی های ارائه شده

توسط مدیریت

مدیران پیش‌بینی خوش بینانه تری و بهتری هنگامی که

آن ها دارای محافظه کاری بالاتر هستند دارند و هم

چنین بین خطای پیش‌بینی و افزایش محافظه کاری

ارتباط منفی وجود دارد.

۲۰۱۰

چوی و

همکاران

پیش ­بینی سالانه مدیریت برای شرکت­هایی که برای اولین بار پیش ­بینی ‌می‌کنند

پیش ­بینی­های دقیقتر، اطلاعات بیشتری ‌در مورد انتظارات مدیریت نسبت به آینده ارائه می­دهد و اجازه­ می­دهد که سرمایه ­گذاران بهتر درآمد آینده را پیش ­بینی ‌می‌کنند.

۲۰۰۹

ویونا

نفش دقت پیش‌بینی در خطای پیش‌بینی مدیریت

رابطه معکوس و محکمی بین دقـت پیش‌بینی مدیریت و خطای پیش‌بینی مدیریت وجود دارد ، و این ارتباط برای افق زمانی کوتاه مدت ضعیفتـر و بـرای افـق زمانی بلندمدت قویتر بود.

۲۰۰۵

فرث و

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...