۲-۳- چارچوب نظری
با توجه به مطالب ارائه شده لزوم داشتن یک نظام مالیاتی کارآمد برای کشوری که اتکای بیشتر به منابع غیرمالیاتی دارد به خصوص در شرایط تحریم های خارجی که بیشترین آسیب اقتصادی را می بیند،محرض بوده وشناسایی عواملی که بتواند کارایی نظام مالیاتی را افزایش دهد حائز اهمیت است.یکی از راهکارهای برنامه ریزی شده در این زمینه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است که از جمله راه های اجرای موفق آن شناسایی و محدود کردن راه های فرار مالیاتی است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در این تحقیق محقق با هدف توصیف و شناخت رابطه بین میزان کارایی جرائم مالیاتی وجلوگیری از فرار مالیاتی در نظام مالیات بر ارزش افزوده با بهره گرفتن از پرسشنامه وسپس تحلیل چگونگی تاثیر گذاری جرایم بر فرار مالیاتی به ارائه نتایجی پرداخته است.
فرار مالیاتی اولین متغیری است که در این تحقیق تلاش می شود تغییرات آن توسط جرائم مالیاتی تعبیر ،تشریح و تفسیر شود. هرگونه تلاش غیرقانونی برای پرداخت نکردن مالیات مانند ندادن اطلاعات لازم در مورد عواید و منافع مشمول مالیات به مقامات مسئول فرار مالیاتی خوانده می شودکه در ‏کشورها باعث شده است تا درآمدهای مالیاتی‎همواره از آنچه که برآورد می شود کمتر ‏باشد و تمامی کشورها تلاش خود را برای کاهش‎‎این پدیده به کار می گیرند. بررسی فرار مالیاتی و عوامل شکل گیری آن کمک می کند تا اصلاحات قانونی لازم برای جلوگیری و کاهش رشد آن انجام شده و زمینه لازم برای افزایش کارایی نظام مالیاتی و درآمدهای مالیاتی فراهم شود (موسوی جهرمی،۱۹:۱۳۸۸).
موسوی جهرمی(۱۳۸۸)راه های فرارمالیاتی موجود در مالیات بر ارزش افزوده را به قرار زیر می داند:
۱-خودداری افراد مشمول مالیات از نام نویسی:نگهداری آمار افرار مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیازمند یک سیستم اجرایی قوی است،درغیراین صورت افراد مشمول پرداخت مالیات می توانند از نام نویسی اجتناب ورزند.
۲-ادعاهای غلط در مورد صادرات: به علت معاف بودن صادرات گاهی اوقات اطلاعات غلطی اعلام می شود.
۳ -اعلام مقدار فروش کمتر از میزان واقعی: در این روش هرچه شخص کمتر فروش اعلام کند مقدار بدهی کمتر می شود.
۴-اعلان ادعاهای اغراق آمیزدر مورد استرداد:راه دیگر بیش از حد نشان دادن ادعا برای مالیات های پرداخت شده در مراحل قبلی تولیداست.ساده ترین راه جعل فاکتورهای ساختگی برای خریدهایی است که هرگز صورت نگرفته است (موسوی جهرمی،۲۰:۱۳۸۸).
در این تحقیق متغیر پیش بین است جرائم مالیاتی است . با توجه به وظایف و تکالیف قانونی فعالان اقتصادی مطابق با قانون مالیات بر ارزش افزوده و عهده دار بودن وصول مالیات توسط آنان از طریق ثبت نام در این نظام مالیاتی و همچنین وجود رویه خود اظهاری توسط مودیان از طریق تسویه حساب های فصلی،بیانگر اصل صحت اظهارات مودیان در ساختار مالیاتی کشور می باشد مگر اینکه خلاف آن ثابت گردد(پناهی، ۲۴:۱۳۸۹).
در این راستا در مواد ۲۲ و ۲۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده کشور، برای برخورد با مودیانی که از انجام وظایف قانونی خود تخطی می نمایند جرایمی به شرح ذیل در نظر گرفته شده:
۱-عدم ثبت نام مودیان درمهلت مقررمعادل(۷۵%)مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نام یا شناسایی حسب مورد.
۲-عدم صدور صورتحساب معادل یک برابر مالیات متعلق
۳عدم درج قیمت در صورتحساب معادل یک برابر مابه التفاوت مالیات متعلق
۴-عدم درج و تکمیل اطلاعات صورتحساب طبق نمونه اعلام شده معادل (۲۵%)مالیات متعلق
۵-عدم تسلیم اظهارنامه ازتاریخ ثبت نام یا شناسایی به بعد حسب موردمعادل (۵۰%)مالیات متعلق
۶-عدم ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک حسب مورد معادل (۲۵%)مالیات متعلق(قانون مالیات بر ارزش افزوده،ماده ۲۲).
۷-تاخیر در پرداخت مالیاتهای موضوع این قانون در مواعد مقرر موجب تعلق جریمه ای به میزان (۲%)در ماه،نسبت به مالیات پرداخت نشده و مدت تاخیر خواهد بود(قانون مالیات بر ارزش افزوده،ماده ۲۳).
۲-۴- مدل مفهومی تحقیق
متغیر پیش بین متغیر ملاک

جرائم مالیاتی

جلوگیری از فرار مالیاتی

خودداری افراد مشمول از نام نویسی
عدم ثبت نام
عدم صدور صورتحساب
اعلام میزان فروش کمتر از واقعی
عدم تسلیم اظهارنامه
عدم ارائه دفاتر و اسناد ومدارک
اعلان ادعاهای اغراق آمیز در مورد استرداد
تاخیر در پرداخت
در این پژوهش برای جلوگیری از فرار مالیاتی از مدل موسوی جهرمی (۱۳۸۸) و از مواد ۲۲ و ۲۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده برای متغیر جرائم مالیاتی استفاده شده است.
۲-۵- فرضیات تحقیق
۲-۵-۱- فرضیه اصلی
بین میزان کارایی جرایم مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی در نظام مالیات بر ارزش افزوده رابطه معناداری وجود دارد.
۲-۵-۲- فرضیه های فرعی
۱- بین جرایم مربوط به عدم ثبت نام مودیان و جلوگیری از فرار مالیاتی در نظام مالیات بر ارزش افزوده رابطه معناداری وجود دارد.
۲-بین جرایم مربوط به عدم صدور صورتحساب و جلوگیری از فرار مالیاتی در نظام مالیات بر ارزش افزوده رابطه معناداری وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...