۱٫ ارزیابی مجددزن۴۹۱۱٫۱۰۴٫۱۵مرد۴۰۱۰٫۴۵۳٫۵۲کل۸۹۱۰٫۸۱۳٫۸۷۲٫ مسئله گشایی برنامه ریزی شدهزن۴۹۸٫۸۸۳٫۲۲مرد۴۰۸٫۹۰۲٫۸۳کل۸۹۸٫۸۹۳٫۰۳۳٫ مسئولیت پذیریزن۴۹۶٫۱۴۲٫۶۵مرد۴۰۶٫۱۸۲٫۴۷کل۸۹۶٫۱۶۲٫۵۶۴٫ جستجوی حمایت اجتماعیزن۴۹۹٫۲۴۳٫۷۴مرد۴۰۹٫۱۵۳٫۳۵کل۸۹۹٫۲۰۳٫۵۵۵٫ خویشتنداریزن۴۹۱۰٫۱۶۳٫۳۳مرد۴۰۱۰٫۱۵۳٫۶۱کل۸۹۱۰٫۱۶۳٫۴۴۶٫ گریز- اجتنابزن۴۹۹٫۷۳۳٫۸۱مرد۴۰۸٫۹۳۳٫۵۸کل۸۹۹٫۳۷۳٫۷۱۷٫ دوری گزینیزن۴۹۸٫۲۷۲٫۸۸مرد۴۰۸٫۴۷۲٫۵۴کل۸۹۸٫۳۶۲٫۷۲۸٫ مقابله مستقیمزن۴۹۸٫۲۰۲٫۸۱مرد۴۰۷٫۶۲۲٫۶۱کل۸۹۷٫۹۴۲٫۷۲

جدول ۴-۹: نتایج تحلیل مانکوا بر روی میانگین نمرات سلامت روان

نام آزمون

مقدار

f

درجات آزادی

فرضیه

درجات آزادی

خطا

سطح

معناداری

اثر پیلایی

.۰۵۵

.۵۷۸

۸

۸۰

.۷۹۳

لامبدای ویلکز

.۹۴۵

.۵۷۸

۸

۸۰

.۷۹۳

اثر هتلینگ

.۰۵۸

.۵۷۸

۸

۸۰

.۷۹۳

بزرگترین ریشه روی

.۰۵۸

.۵۷۸

۸

۸۰

.۷۹۳

همان طوری که در جدول بالا ملاحظه می شود سطوح معناداری تمامی آزمون ها بیانگر آن هستند که بین دو گروه معلمان زن و مرد در هیچکدام از راهبردهای مقابله ای مسئله مدار و هیجان مدار تفاوت معناداری مشاهده نمی شود (۰۵/۰ < pو ۵۷۸/F=). ‌بنابرین‏ فرضیه دهم پژوهش تأیید نمی گردد.

فرضیه یازدهم: بین سلامت روان معلمان زن و مرد تفاوت وجود دارد.

جهت بررسی این فرضیه از آزمون t مستقل استفاده شده است.

جدول شماره ۴-۱۰: نتایج آزمون t مستقل برای بررسی تفاوت میانگین گروه ها در سلامت روان

گروه ها

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

آزمون لون

t

درجات آزادی

سطح معناداری

تفاوت بین میانگین ها

F
P

زن

۴۹

۳۳٫۸۱

۱۴٫۰۵

۴٫۹۴۴

.۰۲۹

-.۵۳۵

۸۷

.۵۹۴

-۱٫۶۵۸

مرد

۴۰

۳۵٫۴۷

۱۵٫۱۲

در جدول بالا نتایج آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین نمرات سلامت روان در معلمان زن و مرد آمده است. برای اطمینان از عدم تخطیمفروضه همگنی واریانس‌ها، آزمون لون اجرا شد. همان گونه که این جدول نشان می‌دهد سطوح معناداری آزمون لون بزرگتر از نقطه برش ۰۵/۰ می‌باشد. این بدین معنا است که مفروضه همگنی واریانس ها نقض نشده است. لذا، استفاده از آزمون t مستقل بلامانع است. نتایج این تجزیه و تحلیل در جدول (۴-۱۰) نشان داده شده است. همان گونه که این جدول نشان می‌دهد تفاوت بین میانگین گروه ها از لحاظ آماری معنادار نیست]۰۵/۰<P و ۵۳۵/۰-= [t. لذا فرضیه یازدهم پژوهش تأیید نمی شود.

فصل پنجم:

نتیجه گیری

مقدمه:

ارزش هر تحقیقی به نتایجی است که حاصل کار آن تحقیق می‌باشد. در فصل‌های پیشین ما به بررسی مبانی نظری، متدولوژی تحقیق و آزمون فرضیات با بهره گرفتن از داده های به دست آمده از طریق پرسشنامه پرداختیم. در این فصل با عنایت به اطلاعات تحلیل شده فصل‌های قبل به نتیجه‌گیری و تحلیل آن‌ ها و نیز ارائه‌ پیشنهاداتی کاربردی و پیشنهاداتی برای محققین آتی می‌پردازیم.

نتایج:

فرضیه اول تا هشتم

ابتدا، بررسی های مقدماتی برای اطمینان از عدم تخطی از مفروضه های نرمال بودن، خطی بودن و یکسانی پراکندگی انجام شد که نتایج این بررسی نشان داد که در زمینه این مفروضه ها تخطی صورت نگرفته است.

سپس، برای بررسی فرضیه های در سطح همبستگی، ضرایب همبستگی بین متغیرهای راهبردهای مقابله ای و سلامت روان محاسبه شد. جدول ۴-۳ این ضرایب را نشان می‌دهد.در ادامه بر اساس ضرایب این جدول و سطح معناداری، فرضیه های شماره ۱ تا ۸ مورد آزمون قرار می گیرند.

فرضیه اول: بین راهبرد مقابله ای ارزیابی مجدد با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه وجود دارد.

همان گونه که جدول۴-۳ نشانمی دهد بین راهبرد مقابله ای ارزیابی مجدد با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه منفی و معنادار وجود دارد (۰۱/۰>p ، ۲۴/۰- =r). لذا، فرضیه اول پژوهش تأیید می شود. با توجه به شیوه نمره گذاری مقیاس سلامت عمومی (GHQ)، هر چه نمره فرد کمتر باشد سلامت روان‌اش بیشتر است و هر چه نمره فرد بیشتر شود سلامت روان‌اش کاهش می‌یابد. این بدین معنا است که افزایش در نمره راهبرد مقابله ای ارزیابی مجدد با افزایش در نمره سلامت روان معلمان همراه است.

فرضیه دوم: بین راهبرد مقابله ای مسئله گشایی برنامه ریزی شده با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه وجود دارد.

همان گونه که جدول۴-۳ نشانمی دهد بین راهبرد مقابله ای مسئله گشایی برنامه ریزی شده با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه منفی و معنادار وجود دارد (۰۵/۰>p ، ۲۱/۰- =r). لذا، فرضیه دوم پژوهش نیز تأیید می شود. با توجه به شیوه نمره گذاری مقیاس سلامت عمومی (GHQ) این یافته بدین معنا است که افزایش در نمره راهبرد مقابله ای مسئله گشایی برنامه ریزی شده با افزایش در نمره سلامت روان معلمان همراه است.

فرضیه سوم: بین راهبرد مقابله ای مسئولیت پذیری با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه وجود دارد.

همان گونه که جدول۴-۳ نشان می‌دهد بین راهبرد مقابله ای مسئولیت پذیری با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه منفی و معنادار وجود دارد (۰۱/۰>p ، ۳۸/۰- =r). لذا، فرضیه سوم پژوهش نیز تأیید می شود. با توجه به شیوه نمره گذاری مقیاس سلامت عمومی (GHQ) این یافته بدین معنا است که افزایش در نمره راهبرد مقابله ای مسئولیت پذیری با افزایش در نمره سلامت روان معلمان همراه است.

فرضیه چهارم: بین راهبرد مقابله ای جستجوی حمایت اجتماعی با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه وجود دارد.

همان گونه که جدول۴-۳ نشانمی دهد بین راهبرد مقابله ای جستجوی حمایت اجتماعی با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه منفی و معنادار وجود دارد (۰۵/۰>p ، ۱۹/۰- =r). لذا، فرضیه چهارم پژوهش نیز تأیید می شود. با توجه به شیوه نمره گذاری مقیاس سلامت عمومی (GHQ) این یافته بدین معنا است که افزایش در نمره راهبرد مقابله ای جستجویحمایتاجتماعی با افزایش در نمره سلامت روان معلمان همراه است.

فرضیه پنجم: بین راهبرد مقابله ای خویشتنداری با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه وجود دارد.

همان گونه که جدول۴-۳ نشانمی دهد بین راهبرد مقابله ای خویشتنداری با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه معنادار وجود ندارد (۰۵/۰<p ، ۱۰/۰ =r). لذا، فرضیه پنجم پژوهش تأیید نمی شود.

فرضیه ششم: بین راهبرد مقابله ای گریز-اجتناب با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...