امتیاز بندی:

 

۱

 

۲

 

۳

 

۴

 

۵

 

۳-۷ تعیین روایی و پایایی ابزار اندازه گیری
پس از تدوین طرح مقدمات پرسشنامه تلاش گردید تامیزان روایی و پایایی پرسشنامه تعیین شود .در این تحقیق به منظور تعیین پایایی با توجه به کیفی بودن نوع تحقیق و نوع سوالات مطرح شده بهتر است اهمیت استراتژی­ های ممیزی پژوهشی مورد استفاده پژوهشگر در فرایند پژوهش مد نظر قرار گیرد طوری که روایی و پایایی به طور فعال حاصل شود. رعایت برخی اصول در فرایند پژوهش کیفی می ­تواند در تضمین دقت علمی این پژوهش­ها مؤثر باشد. استدلال آن است که استراتژیها برای تضمین دقت علمی باید در نفس فرایند پژوهش کیفی تزریق شوند. این استراتژیها عبارتند از حساسیت پژوهشگر، انسجام روش شناسی، نمونه گیری نظری و کفایت نمونه گیری تحلیل در گردآوری همزمان داده ها و اشباع تئوریک (دانایی فرد، ۱۳۸۷، ۲۳). اصول مورد اشاره توسط پژوهشگر رعایت گردید که در نتیجه منجر به تضمین روایی و پایایی پژوهش گردید.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

روایی: روایی از واژه روا به معنای جایز و درست گرفته شده و روایی به معنای صحیح و درست بودن است. مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری، بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه‌گیری های نامناسب و ناکافی می‌تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد. اعتبار در اصل به صحت و درستی اندازه‌گیری محقق برمی‌گردد.
برای اینکه پرسشنامه تنظیم شده از روایی لازم برخوردار باشد و داده‌های مورد نظر را فراهم آورد در هنگام طراحی و تنظیم سؤالات هم از کارشناسان ذیربط کمک گرفته شد و هم نیز از تجربیات پژوهشگران قبلی که در خصوص موضوع پژوهش کار کرده اند، استفاده بعمل آمد. بنابراین پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق توسط محقق تدوین گردید و برای روایی محتوای پرسشنامه این پرسشنامه به هفت نفر از اساتید و افرادی که در این زمینه تخصص داشتند نشان داده شد و نظرات آنها گرفته شد و بدین ترتیب برخی از سوالات حذف، ویرایش و یا اضافه شدند که در نهایت روایی آن از نظر افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه و اساتید محترم راهنما و صاحب نظر مورد تایید قرار گرفته است.
پایایی: پایایی ابزار که از آن به اعتبار، دقت و اعتمادپذیری تعبیر می‌شود، عبارت است از اینکه اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرارگیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود، به عبارت دیگر، یک آزمون زمانی دارای پایایی است که نمره‌های مشاهده و نمره‌های واقعی دارای همبستگی بالایی باشند.
برای بدست آوردن پایایی پرسشنامه با بهره گرفتن از رایانه، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج مربوط به بررسی پایایی دو پرسشنامه در جدول ۳-۲ و ۳-۳ قابل مشاهده است.
جدول ۳-۲ نتایج آزمون پایایی پرسشنامه اول (آلفای کرونباخ)

 

سؤالات

 

ضریب آلفای کرونباخ

 
 

ارزش های فردی (سوال ۱۳-۱۸)

 

۰.۷۷۷

 
 

الزامات قانونی (سوال ۱۹-۲۴)

 

۰.۸۲۹

 
 

مسئولیت پذیری (سوال ۷-۱۲)

 

۰.۷۴۲

 
 

رازداری و بیطرفی ( سوال۱-۶)

 

۰.۸۶۴

 
 

مجموع سوالات

 

۸۱۱/۰

 

با توجه به نتایج جدول فوق از آنجاییکه مقدار آلفای کرونباخ برای همه فرضیات بالاتر از ۷/۰ است بنابراین پرسشنامه اول پایاست، به این معنی که پاسخ‌ها ناشی از شانس و تصادف نبوده بلکه به خاطر اثر متغیری می‌باشد که مورد آزمون قرار گرفته است.
جدول ۳-۳ نتایج آزمون پایایی پرسشنامه دوم (آلفای کرونباخ)

 

سؤالات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...