کاربرد آسان: سیستم‌های مدیریت محتوا برای افرادی با ذهن غیرفنی طراحی شده‌اند. سادگی در طراحی رابط کاربری مدیریت، به مدیران محتوای سایت و دیگر کاربران اجازه می‌دهد محتوا را بدون آموختن کدنویسی یا جنبه‌های فنی نگهداری سیستم، به روز رسانی کنند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مدیریت گردش‌کار: سیستم‌های مدیریت محتوا امکان کنترل اینکه محتوا چگونه، چه وقت و توسط چه کسانی منتشر شود، فراهم می‌کنند. بعضی نیز به مدیران اجازه می‌دهند قوانینی برای مدیریت گردش‌کار وضع کنند که از طریق مجموعه‌ای از گام‌های موردنیاز برای هر کدام از وظایف، مدیران محتوا را راهنمایی می‌کند.

۳-۵-۴ معایب سیستم های مدیریت محتوا

هزینه‌ی پیاده‌سازی: پیاده‌سازی در مقیاس بزرگتر ممکن است نیاز به آموزش، برنامه‌ریزی و گواهی‌نامه‌هایی داشته باشد. ممکن است سی ام اس های خاص نیاز به نصب سخت‌افزار داشته باشند. تعهد استفاده از نرم‌افزار نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری است. تعهد برای آموزش، توسعه و نگهداری هزینه‌هایی هستند که بر سیستم‌های سازمانی تحمیل خواهند شد.
هزینه‌ی نگهداری: گاهی اوقات ممکن است نگهداری از سیستم‌های مدیریت محتوا نیازمند به روزرسانی مجوز، ارتقا و نگهداری سخت‌افزاری باشد.
مسائل مربوط به رکود: سیستم‌های مدیریت محتوای بزرگتر ممکن است در شرایطی، رکود را تجربه کنند: ۱٫ اگر زیرساخت‌های سخت‌افزاری به روز نباشند، ۲٫ اگر پایگاه‌های داده به درستی به کارگیری نشوند، ۳٫ اگر فایل‌های وب کش (که باید هر وقت داده‌ها بارگذاری مجدد می‌شوند، به روز رسانی شود) به سرعت رشد کند. مسائل مربوط به بارگذاری متعادل ممکن است ذخیره‌ی این فایل‌ها را مختل کند.
ادغام ابزارها: آدرسهای اینترنتی تولید شده توسط بسیاری از سی ام اس ها به اندازه‌ی کافی برای صفحات ایستا و دیگر ابزارهای وب، باثبات نیستند که بتوان به آنها اعتماد کرد، چون به صورت پویا توسط پارامترهای داخلی و منابع اطلاعاتی تولید می‌شوند، به خصوص در موتورهای جستجو.

۳-۵-۵ مهم ترین سیستم های مدیریت محتوای وب

بعضی سیستم‌های مدیریت محتوای مشهور به شرح زیر هستند:
نرم افزار ووردپرس[۲۰۰]: محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا است، که به عنوان یک سی ام اس وبلاگ‌نویسی شروع به کار کرد، اما بعداً به یک سی ام اس بالغ تبدیل شد. این نرم افزار تمرکز خود را بر روی استانداردهای وب و زیبایی های ظاهری وب و تکامل پذیری گسترده گذاشته است. این سی ام اس به صورت رایگان ارائه می گردد و به زبان پی اچ پی طراحی شده و از پایگاه داده ی مای اس کیو ال برای ذخیره اطلاعات خود استفاده می نماید.
یکی از کاربردهای بزرگ این نرم افزار را می توان به ساخت وب سایت هایی با ماهیت خبرگزاری و وبلاگ دانست.
شکل ۳-۷ نمایی از وب سایت این نرم افزار است.
شکل ۳-۷ نمایی از سایت ووردپرس
برای نصب این نرم افزار روی هر نوع وب سروری می بایست ابتدا فایل فشرده ی آن را دانلود کرده و درون فایل ریشه ی آن وب سرور از حالت فشرده خارج کنید. سپس درون مرورگر خود آدرس آن فایل را به صورت زیر قرار داده و مراحل نصب را به صورت تصویری و کاملا واضح انجام دهید و سایت به آسانی نصب خواهد شد.
http://localhost/wordpress
نرم افزار جوملا[۲۰۱]: متداول‌ترین سیستم مدیریت محتوا برای ساختن سایت‌هایی با امکانات گسترده است که می‌تواند برای ایجاد و ویرایش آسان صفحات وب به کار رود، اما از ووردپرس پیچیده‌تر است. این نرم افزار برنده ی دوره های متوالی جایزه ی بهترین نرم افزار مدیریت محتوا می باشد و امکان ساخت یک وب سایت قدرتمند با هر نوع قابلیتی را ارائه می دهد. جوملا به زبان پی اچ پی طراحی شده و از پایگاه داده ی مای اس کیو ال برای ذخیره ی اطلاعات خود استفاده می کند.
شکل۳-۸ نمایی از وب سایت این نرم افزار است.
شکل ۳-۸ نمایی از سایت جوملا
برای نصب این نرم افزار روی هر نوع وب سروری می بایست ابتدا فایل فشرده ی آن را دانلود کرده و درون فایل ریشه ی آن وب سرور از حالت فشرده خارج کنید. سپس درون مرورگر خود آدرس آن فایل را مطابق آدرس زیر قرار داده و مراحل نصب را به صورت تصویری و کاملا واضح انجام دهید و سایت به آسانی نصب خواهد شد.
http://localhost/joomla
نرم افزار دروپال[۲۰۲]: سومین سی ام اس پرکاربرد است که قبل از ووردپرس و جوملا ایجاد شده است. یادگیری و فهمیدن آن از دو سی ام اس قبلی سخت‌تر، اما از آنها ایمن‌تر است. این نرم افزار می تواند مورد استفاده ی زیادی از وب سایت های کوچک شخصی تا وب سایت های بزرگ و سازمانی باشد. قابل ذکر است که طبق آخرین آمار موجود ۱٫۵% کل وب سایت های دنیا با نرم افزار دروپال طراحی شده است. یکی از سایت های معروف دنیا که توسط این نرم افزار طراحی شده است، وب سایت رسمی کاخ سفید آمریکا می باشد.
شکل ۳-۹ نمایی از وب سایت این نرم افزار است.
شکل ۳-۹ نمایی از سایت دروپال
برای نصب این نرم افزار روی هر نوع وب سروری می بایست ابتدا فایل فشرده ی آن را دانلود کرده و درون فایل ریشه ی آن وب سرور از حالت فشرده خارج کنید. سپس درون مرورگر خود آدرس آن فایل را مطابق آدرس زیر قرار داده و مراحل نصب را به صورت تصویری و کاملا واضح انجام دهید و سایت به آسانی نصب خواهد شد]۲۷ [.
http://localhost/drupal

۳-۶ خلاصه فصل

پس از آشنایی با لینوکس و توزیع مهم آن اوبونتو، نحوه ی اتصال به سرور از راه دور توسط نرم افزارهای مختلف توضیح داده شد. سپس طریقه ی نصب و پیاده سازی تمامی سرورهای ترکیبی و غیر ترکیبی به صورت کامل و به وسیله اشکال و تکه کدها شرح داده شد. در انتها، به معرفی سیستم های مدیریت محتوا، ویژگی ها، مزایا، معایب و انواع آن ها پرداخته شد و نمونه های مهم و پرکاربرد آن که در این رساله در فاز پیاده سازی استفاده شده است به صورت مشروح توضیح داده شد.
فصل چهارم:
تست سرعت وب سرورها

۴-۱ مقدمه

در فصل سوم نحوه ی نصب وب سرورهای موردنظر به صورت کاملا مشروح توضیح داده شد. در این فصل، ابتدا به معرفی محیط نرم افزاری که پیاده سازی درون سرور را به کمک آن انجام دادیم می پردازیم. سپس وارد مرحله ی پیاده سازی و تست می شویم. ابتدا تک تک سرورهای ترکیبی و غیرترکیبی با سیستم های مدیریت محتوای متفاوت را از نظر سرعت بارگذاری در ۳ وب سایت مختلف تست می کنیم و سپس نتایج به دست آمده را درون جداول جمع آوری می کنیم. با رسم نمودارهای خطی، انواع مقایسه ها را برای وب سایت ها و سیستم های مدیریت محتوا و وب سرورها انجام می دهیم.
نمونه ای از مراحل گرفتن تست روی یکی از وب سرورها به همراه یکی از سیستم های مدیریت محتوا نیز به همراه شکل شرح داده می شود.
همچنین، ۳ وب سایتی که کار تست سرعت بارگذاری به وسیله ی آن ها انجام شده است را به صورت تصویری معرفی می کنیم.

۴-۲ نمایی از محیط نرم افزار نصب وب سرورها

همانطور که مشاهده می کنید شکل۴-۱ نمایی از نرم افزار زن سرور[۲۰۳] است که با بهره گرفتن از آن به نصب و تست تمامی وب سرورها پرداختیم. شکل زیر موارد تست سرور آپاچی را نشان می دهد که شامل نصب آپاچی به همراه تمامی نرم افزارهای جوملا، دروپال، ووردپرس، کار دات آی آر[۲۰۴]، لایونس[۲۰۵] و رایتل[۲۰۶] است.
شکل ۴-۱ نمایی از نرم افزار زن سرور و نمایش موارد تست سرور آپاچی
شکل ۴-۲ موارد تست سرور ترکیبی انجین ایکس و وارنیش را نشان می دهد که در آن این سرور با تمامی سیستم های ذکر شده در مورد فوق تست شده است.
شکل۴-۲ موارد تست سرور ترکیبی انجین ایکس و وارنیش
شکل۴-۳ موارد تست سرور ترکیبی آپاچی و وارنیش را نشان می دهد که در آن این سرور با تمامی سیستم های ذکر شده در موارد فوق تست شده است.
شکل ۴-۳ موارد تست سرور ترکیبی آپاچی و وارنیش
و در نهایت شکل ۴-۴ موارد تست سرور انجین ایکس را نشان می دهد که در آن این سرور با تمامی سیستم های ذکر شده در موارد فوق تست شده است.
شکل ۴-۴ موارد تست سرور انجین ایکس

۴-۳ وب سایت های تست سرعت بارگذاری

برای تست سرعت بارگذاری از ۳ وب سایت مناسب استفاده کردیم تا با تست در سایت های مختلف برای گرفتن نتیجه مطمئن تر شویم. ۳ سایت مذکور عبارتند از:
سایت وب پیج تست[۲۰۷]: شکل ۴-۵ نمایی از این وب سایت است]۲۸ [.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...