۱-۷-۲٫ موانع ساختاری

منظور از موانع سازمانی عوامل مانند ساختار، تکنولوژی، قوانین و مقررات و نظایر آن ها‌ است(علیخانی و بهرامی،۱۳۸۶).

۱-۷-۳٫ موانع رفتاری

منظور از موانع رفتاری عبارت است از عوامل مربوط به نیروی انسانی که از سه بعد کمبود نیروی متخصص،عدم پشتیبانی مدیران ارشد و مقاومت پرسنل در برابر تغییر مورد بررسی قرار می‌گیرد (علیخانی و بهرامی،۱۳۸۶).

۱-۷-۴٫ موانع محیطی (زمینه ای)

منظور از موانع محیطی عواملی است که خارج از حیطه اختیارات سازمان بوده و زمینه ساز موانع سازمانی و رفتاری است. این عوامل از سه بعد قانونی، فرهنگی و تکنولوژی مورد بررسی قرار می گیرند(علیخانی و بهرامی، ۱۳۸۶).

۱-۷-۵٫ موانع ماهیتی

مجموعه عواملی است که منشاء آن ها به طور مستقیم و غیر مستقیم مسائل مالی- اقتصادی هستند نظیر بودجه ناکافی، مقررات مالی، سهل بودن تدریس در مقایسه با تحقیقات علمی و مقرون به صرفه نبودن اقتصادی تحقیقات علمی و غیره بود(دادخواه و همکاران ،۱۳۸۹).

۱-۸٫تعاریف عملیاتی

۱-۸-۲٫ موانع ساختاری

برای عملیاتی نمودن این متغیر از سوالات ۱ تا ۹ پرسشنامه پیوستی که شامل سوالات زیر می‌باشد استفاده شده است :

    • ضعف نیروی انسانی متخصص

    • ناکاف بودن بودجه تخصیصی برای اجرای پروژه

    • فقدان سازمان هماهنگ کننده جهت برنامه ریزی و اجرای بیمه الکترونیکی در صنعت بیمه

    • عدم انسجام لازم بین مدیرانIT در صنعت ببمه

    • عدم وجود استراتژی شفاف طرح جامع فناوری اطلاعات

    • عدم وجود نرم افزار جامع بیمه ای

    • عدم وجود شبکه ارتباطی یکپارچه با شعب و سرپرستی ها

    • عدم امکان تبادل الکترونیکی با همه بانک های کشور

  • عدم کفایت پهنای باند ارتباطی بین مراکز و شعب

۱-۸-۳٫ موانع رفتاری

برای عملیاتی نمودن این متغیر از سوالات ۱۰ تا ۱۳ پرسشنامه پیوستی که شامل سوالات زیر می‌باشد استفاده شده است :

عادت داشتن به روش های سنتی در انجام کار

عدم انگیزش کافی در کارکنان به ویژه پرسنل IT

فقدان امنیت شغلی و ترس از بیکاری در میان کارکنان

عدم احساس نیاز مدیران به ارائه امور بیمه ای از طریق الکترونیکی

۱-۸-۴٫ موانع زمینه ای

برای عملیاتی نمودن این متغیر از سوالات ۱۴ تا ۲۱ پرسشنامه پیوستی که شامل سوالات زیر می‌باشد استفاده شده است :

    • پایین بودن سرعت اینترنت در ایران

    • عدم وجود زیرساخت های مخابراتی مناسب،مطمئن و کافی در همه نقاط کشور

    • کمبود قوانین در کشور جهت رسیدگی به جرایم اینترنتی

    • عدم رسمیت امضا دیجیتال و مکاتبات الکترونیکی و اسناد الکترونیکی

    • بی اعتمادی بیمه گزاران به گذاشتن اطلاعات شخصی روی اینترنت

    • عدم تمایل بیمه گزاران به استفاده از خدمات اینترنتی در زمینه بیمه الکترونیک

    • عدم استفاده از حساب های بانکی اینترنتی توسط بخش عمده ای از بیمه گزاران

  • عنایت داشتن به بر قراری ارتباط چهره به چهره

۱-۸-۵٫ موانع ماهیتی

برای عملیاتی نمودن این متغیر از سوالات ۲۲ و ۲۳ پرسشنامه پیوستی که شامل سوالات زیر می‌باشد استفاده شده است :

    • ضرورت بازدید حضوری مورد بیمه و یا ارزیابی حضوری مورد خسارتی که در قالب الکترونیکی امکان پذیر نیست.

  • پیچیده بودن بعضی از رشته‌های بیمه ای نظیر درمان و مسئولیت که به سادگی قابل تبدیل به فرمت الکترونیکی نیست.

۱-۹٫ نوع روش تحقیق

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ویژگی های موضوعی توصیفی و از نظر ویژگی های زمانی پیمایشی و از نظر نحوه گردآوری داده ها جزء تحقیقات می‌دانی محسوب کرد.

۱-۱۰٫قلمرو پژوهش

۱-۱۰-۱٫قلمرو موضوعی

قلمرو موضوعی این پژوهش محدود بررسی موانع توسعه بیمه های الکترونیک می‌باشد.

۱-۱۰-۲٫قلمرو زمانی

قلمرو زمانی پژوهش محدود به نیمه اول سال ۱۳۹۳ می‌باشد.

۱-۱۰-۳٫قلمرو مکانی

قلمرو مکانی پژوهش محدود به شرکت بیمه کارآفرین در استان تهران می‌باشد.

۱-۱۱٫جامعه و نمونه آماری

جامعه آماری این پژوهش رادو گروه تشکیل می دهدگروه اول شامل کلیه کارکنان شعبات شرکت بیمه کارآفرین در استان تهران می باشدکه با به اطلاعات دریافتی از شرکت بیمه توسعه استان تهران تعداد کارکنان ۱۷۶ نفر می‌باشد و گروه دوم کلیه کارکنان نمایندگی های بیمه کارآفرین استان تهران می‌باشد که از هر نمایندگی یک نفر جهت بررسی و تکمیل پرسشنامه انتخاب شد که تعداد این نمایندگی ها در استان تهران۱۸۴ نفر می‌باشد که در مجموع تعداد اعضای جامعه مورد مطالعه (N=n=360)نفر می‌باشد .

فصـــل دوم

ادبیات پژوهش

۲-۱٫ مقدمه

پیدایش اینترنت، گسترش فناوری اطلاعات و توسعه استفاده از آن به عنوان ابزاری برای مبادله های میان مشتریان و بنگاه ها در تجارت الکترونیک، پیامدهای متعددی داشته است. از مهم ترین این پیامدها ایجاد فرصت هایی برای خرده فروشان است که می‌توانند در تمام مکان ها و به طور جهانی به مشتراین دسترسی یابند و بازار الکترونیکی[۱] (مجازی) را تشکیل دهند. از این روست که می توان مهمترین ویژگی تجارت الکترونیکی از دیدگاه بازرگانی را توانایی برقراری ارتباط سازمان (بنگاه) یا فرد یا کل مخاطبان و سازگار ساختن محصولات و خدمات با نیازهای فرد – فرد آن ها دانست. از سوی دیگر عوامل مؤثر بر تصمیم و قصد خرید از طریق وب سایت های اینترنتی را می توان در قالب دو دسته عوامل بیرونی و درونی طبقه بندی نمود. عواملی مانند کمبود امنیت در شبکه اینترنت، پایین بودن اعتماد مشتریان به خرید مجازی، کیفیت سایت و مدل طراحی آن به ویژه در نحوه ارائه محصول و اطلاعات مربوط به کالا را که به بی رغبتی مشتریان به انجام دادن خریدهای اینترنتی منجر می شود را می توان در زمره عوامل بیرونی طبقه بندی نمود. در عین حال نگرش، عادات و درک افراد از فرصت هایی که توسط خرید اینترنتی ممکن می شود را می توان به عنوان عوامل درونی در نظر گرفت. واضح است که خریداران اینترنتی در درجه اول باید کاربر اینترنت باشند. امروزه خریداران اینترنتی بیشتر از میان جوانانی هستند که سطح درآمد بالاتری نسبت به سایر کاربران اینترنت دارند. با وجود این، با وجود این، همزمان با گسترش خریدهای اینترنتی، این خریداران از نظر ویژگی های جمعیت شناختی به ویژگی های یک کاربر معمولی نزدیک می‌شوند (جعفرپور و رحمان سرشت،۱۳۸۸).

در این فصل ابتدا تاریخچه مرتبط با پژوهش عنوان گردیده سپس به تشریح ابعاد مختلف تجارت الکترونیک و بیمه الکترونیک پرداخته شده و در آخر نیز پیشینه در ایران و جهان و مدل پژوهش آمده است .

۲-۲٫تاریخچه مرتبط با پژوهش

در این بخش ابتدا به ارائه تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک پرداخته شده و در ادامه به بررسی جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد ‌پرداخته شده است .

۲-۲-۱٫تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...