۳ ـ ۷ ـ ۱٫ مراحل تجزیه و تحلیل داده ­ها با بهره گرفتن از روش تحلیل تِم

فراگرد تحلیل تِم زمانی شروع می­ شود که تحلیل­گر شروع به دیدن و جست و جویِ الگوهای معنی دار و موضوعاتی که جذابیت بالقوه، در داده ها دارند می‌کند (این ممکن است در طی

جمع‌ آوری داده ها باشد). نقطه پایانی، گزارشی از محتوا و معنیِ الگو ها (تم ها) در داده ها است.

این تحلیل شامل یک رفت و برگشت مستمر بین کل مجموعه داده ­ها و خلاصه­های
کدگذاری شده و تحلیل داده­هایی است که به وجود می­آیند. نگارش تحلیل از همان مرحله اول شروع می­ شود. نوشتن، بخش جدایی ناپذیری از تجزیه و تحلیل است. این روش چیزی نیست که در انتها صورت بگیرد مانند آن چیزی که در تجزیه و تحلیل آماری وجود دارد، ‌بنابرین‏، نوشتن باید در فاز اول آغاز شود. اما به طور کلی هیچ راه منحصر به فردی برای شروع مطالعه ‌در مورد تحلیل تِم وجود ندارد.

مراحل شش­گانه تحلیل تِم در ادامه توضیح داده ‌شده‌اند. تحلیل تِم فراگردی بازگشتی است که در آن حرکت به عقب و جلو در بین مراحل ذکر شده وجود دارد. به علاوه تحلیل تِم فراگردی است که در طول زمان انجام می­پذیرد.

مرحله ۱٫ آشنایی پژوهشگر با داده ­های خود: هنگامی که فرد در تجزیه و تحلیل درگیر می شود، ممکن است فرد اطلاعات را خودش جمع‌ آوری کند و یا ممکن است اطلاعات به فرد داده شود. اگر افراد اطلاعات را از طریق ابزارهای مراوده ای جمع‌ آوری کنند افراد با داده ها و دانش های قبلی برای تجزیه و تحلیل آماده می شود. این مهم است که فرد خود را در داده ها غوطه ور کند تا حدی که با عمق و وسعت داده ها آشنا شود. غوطه وری، معمولا شامل تکرار خواندن داده ها و خواندن داده ها در روشی فعالانه (به معنی جست و جوی معنی مختلف، الگوها و غیره است). ایده آل این است که کل مجموعه داده ها حداقل یک بار قبل از کدگذاری خوانده شود و الگوهای ممکن با خواندن این داده ها شناسایی شود.

مرحله ۲٫ ایجاد کدهای اولیه: مرحله دوم زمانی شروع می­ شود که محقق داده ­ها را خوانده و با آن ها آشنایی پیدا ‌کرده‌است و یک فهرست اولیه از ایده ها درباره این که چه چیزی داده است و چه چیزی جذابیت بالقوه دارد تهیه کند. این مرحله شامل ایجاد کدهای اولیه از داده ­ها است. کدها یک ویژگی داده ­ها را معرفی می­نمایند که به نظر تحلیل­گر جالب می­رسد و اساسی ترین بخش یا واحد یا عنصر از داده های خام یا اطلاعاتی است که می‌تواند معنی دار ارزیابی شود. داده ­های کدگذاری شده از واحدهای تحلیل (تِم­ها) متفاوت هستند.

کدگذاری را ‌می‌توان به صورت دستی یا از طریق برنامه ­های نرم­افزاری انجام داد. اگر کدگذاری به روش دستی انجام گیرد، ‌می‌توان داده ­ها را به وسیله نوشتن یادداشت بر روی متنی که تحلیل
می­ شود یا با بهره گرفتن از رنگی کردن به وسیله مداد انجام داد. ‌می‌توان ابتدا کدها را مشخص کرد و سپس آن ها را با خلاصه داده­هایی که کد را نشان می­ دهند تطابق داد. نکته مهم در این مرحله این است که همه خلاصه داده ­ها، کدگذاری شده و در قالب هر کد مرتب ‌شده‌اند .

مرحله ۳٫ جستجوی تِم­ها: این مرحله زمانی شروع می شود که همه داده ها در ابتدا کدگذاری و گردآوری شده باشند و فرد باید یک لیست طولانی از کدهای مختلفی که فرد در طی مجموعه
داده هایش جمع‌ آوری ‌کرده‌است داشته باشد. این مرحله شامل دسته ­بندی کدهای مختلف در قالب تِم­های بالقوه و مرتب کردن همه خلاصه داده ­های کدگذاری شده در قالب تِم­های مشخص شده است. در واقع محقق، تحلیل کدهای خود را شروع کرده و در نظر ‌می‌گیرد که چگونه کدهای مختلف
می ­توانند برای ایجاد یک تِم کلی ترکیب شوند. اساسا افراد، شروع به تجزیه و تحلیل کدها و اینکه چطور ممکن است کدهای مختلف در قالب یک تم کلی ترکیب شوند می پردازند (Clarke and Braun, 2006 : 89).

مرحله ۴٫ بازبینی تِم­ها: مرحله چهارم زمانی شروع می­ شود که محقق مجموعه ­ای از تِم­ها را ایجاد کرده و آن ها را مورد بازبینی قرار می­دهد. این مرحله شامل دو مرحله بازبینی و تصفیه تِم­ها است. مرحله اول شامل بازبینی در سطح خلاصه­های کدگذاری شده است. ‌به این معنی که فرد نیاز دارد که همه خلاصه کدگذاری ها را برای هر موضوع بخواند و ببیند که آیا آن ها به مثابه یک الگوی منسجم ظاهر می‌شوند یا خیر. اگر یک الگوی منسجم باشد که به سطح دوم حرکت می‌کنیم ولی اگر تم متناسب نیست باید یک بررسی مجدد بر تم انجام داده و یا اینکه تم جدید ایجاد کنید. در مرحله دوم اعتبار تِم­ها در رابطه با مجموعه داده ­ها در نظر گرفته می­ شود.

اگر نقشه تِم به خوبی کار کند، آنگاه ‌می‌توان به مرحله بعدی رفت. اما چنانچه نقشه به خوبی با مجموعه داده ­ها همخوانی نداشته باشد، محقق باید برگردد و کدگذاری خود را تا زمانی که یک نقشه تِم رضایت­بخش ایجاد شود ادامه دهد. محقق در انتهای این مرحله بایستی آگاهی کافی از اینکه
تِم های مختلف کدام­ها هستند، چگونگی تناسب آن ها با یکدیگر، و کل داستانی که آن ها درباره داده ­ها می­گویند در اختیار داشته باشد.

مرحله ۵٫ تعریف و نام­گذاری تِم­ها: مرحله پنجم زمانی شروع می­ شود که یک نقشه رضایت­بخش از تِم­ها وجود داشته باشد. محقق در این مرحله، تِم­هایی را که برای تحلیل ارائه کرده، تعریف کرده و مورد بازبینی مجدد قرار می­دهد، سپس داده ­ها داخل آن ها را تحلیل می­ کند. به وسیله تعریف و بازبینی کردن، ماهیت آن چیزی که یک تِم ‌در مورد آن بحث می­ کند مشخص شده و تعیین می­گردد که هر تِم کدام جنبه از داده ­ها را در خود دارد. این مهم است که سعی به گرفتن و ایجاد تم های بیش از حد متنوع و پیچیده نشود.

مرحله ۶٫ تهیه گزارش: مرحله ششم زمانی شروع می­ شود که محقق مجموعه ­ای از تِم­های کاملاً کارشده و تجزیه و تحلیل های نهایی در اختیار داشته باشد. این مرحله شامل تحلیل پایانی و نگارش گزارش است. در این مرحله مهم این است که تجزیه و تحلیل (نوشتن و خلاصه داده ها) یک گزارش مختصر، منسجم، منطقی و غیر تکراری از داده ها را ارائه دهد. نوشته افراد باید شواهد کافی از تم ها درون داده ها را فراهم کند.

۳ ـ ۷ ـ ۲٫ ویژگی های بارز،گرایش شناختی، قوت ها و محدودیت ها و منابع اصلی تجزیه و تحلیل تم

تجزیه و تحلیل تم، مانند گراندد تئوری و توسعه مدل های فرهنگی، نیازمند مشارکت بیشتر، تفسیرهای محقق است. تجزیه و تحلیل تم، فراتر از شمارش کلمات و عبارات صریح و روش است و بر شناسایی و توصیفِ ایده های صریح و ضمنی در داده تمرکز می‌کند، که همان تم ها می‌باشد. کدها نوعا، برای نشان دادن تم های ظاهر شده، ایجاد می‌شوند. چنین تجزیه و تحلیلی می‌تواند شامل موارد زیر باشد: مقایسه کدهای تکراری، شناسایی کدهای هم زمان اتفاق افتاده، نمایشِ رابطه
بین کدها درون مجموعه داده ها. در جدول ۳ ـ ۵ خلاصه ای از مجموعه ویژگی ها و گرایش های شناختی و قوت ها و ضعف های تجزیه و تحلیل تم را نشان می‌دهد.

جدول ۳ ـ ۵٫ ویژگی ها، نقاط قوت و ضعف تجزیه و تحلیل تم، برگفته از

تجزیه و تحلیل تم
ویژگی های بارز

    • شناسایی تم های کلیدی در متن. تم ها به کدها تبدیل شده و در یک مجموعه ای از کد ها (کتاب کد ها) جمع می‌شوند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...