(موسوی زاده ، ۱۳۸۸ : ۷ )
شاعر در این شعر که در قالب چهار پاره است حکایت دختر نه‌ساله‌ای را بیان می‌کند که به سن تکلیف رسیده است اما پدر او که از دنیا رفته است به خوابش آمده است و برایش هدیه آورده و تبریک گفته است و او را به یاد خواهر امام حسین (ع) و برای الگو گرفتن از آن زن بزرگ ،زینب کوچک خطاب کرده است . شاعر در این شعر در اوج شادی و هدیه و جشن تکلیفی که برای کودک ترسیم کرده است غم بزرگی مانند فقدان پدر را بیان می‌کند و این از زیبایی و نشاط شعر برای کودک می‌کاهد . در شعر از آرایه و تشبیه زیادی استفاده نشده است و شعر از رده سنی خود تجاوز کرده است. زیرا کودکی که ازنظر پیاژه در مرحله تفکر ملموس و عینی است ، نمی‌تواند تا اوج آسمان رفتن و روی ابرها بودن را در ذهن خود مجسم کند و تصویر درستی از آن در ذهن خود تصور کند . همین‌طور در صورت داشتن آشنایی با حضرت زینب مفهوم زینب کوچک را می‌فهمد و الا این جمله برای او قابل‌درک نیست .

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

همان‌طور که قبلاً گفته شد این شاعر برای گفتن و سرودن اشعار بهتر باید بیشتر در مورد روان‌شناسی کودکان مطالعه و تحقیق کند.
در این بخش نیز متوجه مطابقت کم و ضعیف شاعران با نظر روان شناسان و توجه کم به مراحل رشد ادراکی کودکان می‌شویم .
۳-۲-۵- قرآن
ازآنجاکه کودکان باید با قرآن که کتاب الهی دین اسلام و کتابی برای راهنمایی و تربیت انسان‌ها است آشنا شوند، شاعران باید در اشعار خود آنان را با این کتاب مقدس آشنا سازند.
بر اساس تحقیقات گلدمن، که به بررسی مفهوم انجیل در تفکر دینی کودکان و نوجوانان می‌پردازدمی‌توان از برخی نتایج این تحقیق به بررسی مفهوم قرآن هم پرداخت زیرا به‌طور عام مفهوم کتاب الهی را نزد کودکان بررسی می‌کند.
گلدمن عقیده دارد به لحاظ نوع این کتاب همه کودکان در سنین مختلف آن را به‌عنوان کتابی مقدس یا مخصوص و متفاوت از دیگر کتاب‌ها به دیده احترام می‌نگرند. اهمیت کتاب الهی در نظر خردسالان بیشتر متوجه ظاهر فیزیکی آن مانند اندازه، رنگ، نوع چاپ و نیز استفاده زیاد از آن هست که آن را از دیگر کتاب‌ها متمایز می‌سازد، این نوع برداشت بسیار محدود تاکمی پس از ۹ سالگی نیز دیده می‌شود. (باهنر، ۱۳۹۱ : ۱۱۳)
بر اساس نظر گلدمن علت عمده اعتبار کتاب الهی در نزد کودکان آن است که « خدا یا پیامبر این کتاب را نوشته است » یا « چون پدر، مادر یا معلم گفته‌اند که مطالب این کتاب صحیح است، به این کتاب اطمینان دارند و آن را فرامی‌گیرند» که مطلب دوم ازنظر پیاژه هم که معتقد به دیگر پیروی کودکان گروه سنی ب است نیز صدق می‌کند.
شاعران باید این نکات را در اشعار خود یادآور شوند که قرآن منبع صحیحی برگرفته‌شده از وحی و از طرف خداست که بر پیامبر حضرت محمد(ص) نازل شده است و بسیار مقدس است و ما باید به آن احترام بگذاریم و آن را بیاموزیم و آموزه‌های آن را در زندگی به کار ببندیم.
اشعاری که برای آموزش این مفهوم سروده می‌شود باید ساده، روان و جذاب باشد و از کتاب قرآن و همچنین مهدهای قرآن جلوه زیبایی به کودک ارائه می‌دهد تا کودک تشویق و ترغیب به رفتن به مهدهای قرآن و آموزش این کتاب مقدس شود.
۳-۲-۵-۱- بررسی قران در اشعار
با جستجو در اشعار بررسی شده در دهه هشتاد در شورای کتاب کودک فقط در دو کتاب اشعاری با مضمون قران یافت شد که در اینجا این اشعار را بررسی می‌کنیم.
فاطمه السادات رضوانی
یک کتاب از این شاعر در دهه هشتاد (در سال ۱۳۸۶) در شورای کتاب کودک بررسی شده است که عنوان آن « ماجراهای شیرین علی کوچولو» است . یک شعر از این کتاب درباره‌ی مهد قران برای کودکان است .
مهد قران
امروز علی کوچولو/ چه شاد و بی قراره
می خواد بره به باغی / که سرتاسر بهاره
یه باغ سبز و زیبا / به اسم مهد قران
که تو هوای پاکش / می پیچه عطر ایمان
آقا معلم مهد / یه مرد مهربونه
هزار هزارتا قصه / هزارتا شعر می­خونه
کتاب آسمانی / پر از پیام و پنده
قصه‌های قشنگش / شیرینه مثل قنده
کوچولوهای باهوش / میرن به مهد قران
تا روشنی بچینند / از آسمون ایمان
(رضوانی ، ۱۳۸۶ : ۵ )
در این شعر شاعر سعی کرده است تصویر زیبایی از محیط مهد قران برای کودک ترسیم کند و قران را به‌عنوان یک کتاب جالب و پندآموز به کودک معرفی کند . شعر در قالب چهارباره سروده شده است و روان و ریتمیک است . در آن از تشبیه و استعاره استفاده شده است که حس زیبایی‌شناسی کودک را برمی‌انگیزد و باعث تأثیر بیشتری روی او می‌شود امّا پیچیدن عطر ایمان در هوای پاک مهد قران و روشنی چیدن از آسمان ایمان برای کودکی که ازنظر پیاژه در مرحله تفکر عینی و ملموس است کمی مبهم و ناشناخته است و نمی‌تواند آن را تصور و درک کند . به نظر می‌رسد شاعر با مراحل رشد ذهنی و مذهبی کودکان ناآشنا نیست اما با مطالعه بیشتر در این مورد می‌تواند اشعار تأثیرگذارتری را بسراید .
محمدابراهیم ساعدی
همان‌طور که قبلاً گفته شد دو جلد کتاب با نام « من مسلمانم » از این شاعر در سال ۸۵ در شورای کتاب کودک بررسی شده است که هر دو، مضامین مذهبی دارند در جلد دوم این کتاب‌ها اشعاری درباره قران وجود دارد که در اینجا به بررسی آن‌هامی‌پردازیم .
قرآن
قرآن چو خورشید است / باقی و جاوید است
قانون یزدان است / فرمان جانان است
ای خالق انسان / ای صاحب قران
قران رفیقم کن / فهمش نصیبم کن
خدایم ، کتابم و رسولم
گر بپرسی از خدایم / اوست رحمان رحیم
گر بپرسی از کتابم / هست قران کریم
گر بپرسی از رسولم / اوست انسانی عظیم
قران کتاب من
قران کتاب ما هست / از جانب خدا هست
خوب و روان و زیباست / دور از همه بدی‌هاست
(ساعدی ، ۱۳۸۵ : ۷-۶ )
در این اشعار که در قالب مثنوی سروده شده‌اند شاعر نتوانسته است با مخاطبین خردسال خود که هنوز در مراحل تفکر ملموس و عینی هستند ارتباط برقرار کند زیرا در اشعار از هیچ‌گونه آرایه ادبی و تخیلی استفاده نشده است و به نظر می‌رسد این اشعار برای مخاطبین بزرگ‌سال سروده شده است نه برای کودکان سه تا نه‌ساله . اشعار هیچ‌گونه جذابیتی برای کودک ندارند و فقط اطلاعاتی مذهبی را به‌صورت مستقیم به کودک ارائه می‌دهد و نمی‌تواند حس زیبایی‌شناسی و عاطفی کودک را برانگیزد و روی کودک تأثیر مثبتی بگذارد.
به نظر می‌رسد شاعر با مراحل رشد ذهنی و مذهبی کودک ناآشناست و برای سرودن شعر برای این گروه‌های سنی باید آن‌ها را ازنظرروان‌شناسی و ذهنی بیشتر بشناسد تا بتواند تأثیرگذارتر باشد.با توجه به این بخش متوجه می‌شویم ، شاعران توجه زیادی به گنجاندن موضوع قرآن در اشعار خود نکرده‌اندو در این بخش ضعیف عمل کرده‌اند.
بخش سوم
بعد اخلاقی
درآمد
اگر بخواهیم تربیت اخلاقی را بر اساس دیدگاه اسلامی تعریف کنیم ، تربیت اخلاقی مجموعه‌ای از فعالیت‌های تربیتی به‌منظور از میان بردن صفت‌های رذیلت و ایجاد صفت‌های فضیلت است.( داوودی ، ۱۳۸۹ : ۹)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...