واقعیت درمانی بر نظریه کنترل مبتنی است و فرض را بر این می گذارد که مردم مسئول زندگی خویش و اعمال ، احساسات و رفتارشان هستند . ” ویلیام گلاسر ” بنیان گذار واقعیت درمانی است . ↑
فروزانی، سید جواد، “بررسی ارتباط باور های غیر منطقی و ویژگی شخصیت طاقت روانی با اضطراب خصیصه ای دانش آموزان پسر سوم دبیرستان شهر کرج"، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ۱۳۷۵-۱۳۷۴، صفحه ۳۲٫ ↑
Irrational beliefs ↑
الیس، البرت و هارپرت، رابرت، “زندگی عاقلانه” ( ویراست سوم )، ترجمه مهرداد فیروز بخت، تهران، انتشارات رشد، چاپ هشتم : بهار ۱۳۹۱ ، صفحه ۲۶٫ ↑

    1. eliss ↑

ریچارد اس شارف، نظریه های روان درمانی و مشاوره، مترجم مهرداد فیروز بخت، تهران، موسسه خدمات فرهنگی رسا ، چاپ هفتم، ۱۳۹۰٫ ، تلخیص از صفحه ۳۰۱-۲۹۹٫ ↑
لیس، آلبرت و هارپرت ، رابرت، پیشین، ص ۹ و ۴۰٫ ↑
Zeno ↑
Cicero ↑
Epictetus ↑
باروخ اسپینوز(۱۶۳۲-۱۶۷۷) یکی از چهره های تفکر اومانیستی در فلسفه می باشد. به نظر اسپینوزا کشف حقیقت فقط در محدوده عقل آدمی امکان پذیر است. وی برای فکر انسان آن حد از توانایی را قائل بود که قدرت احاطه بر تمامی امور حتی امور بی پایان را دارد. (برای اطلاع بیشتر از افکار باروخ اسپینوز به کتاب “نقدی بر مبانی معرفت شناسی اومانیستی و درآمدی بر معرفت شناسی دینی” از مریم صانع پور، موسسه فرهمگی دانش و اندیشه معاصر، چاپ اول: بهار ۱۳۷۸، صفحات ۶۸- ۷۸ رجوع شود. ↑

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

“آلفرد آدلر"( ۱۸۷۰-۱۹۳۷) یکی از روان شناسان و روان درمانگرانی است که اعمال و رفتار انسان ها را زاییده ی کشش های اجتماعی می داند . آدلر معتقد است که فرد، خود، سرنوشت خویش را تعیین می کند ، لذا مکتب خود را روان شناسی فردی نامید. او اعمال و رفتار انسان را تا حدود زیادی زاییده نگرش ها و تفکر انسان قلمداد کرده است . خطاهای بنیادی در نظر آدلر ، به جنبه های خود مخرب سبک زندگی فرد اطلاق می شوند. ( شفیع آبادی ،عبدالله؛ ناصری،غلامرضا،"نظریه های مشاوره و روان درمانی"،تهران،مرکز نشر دانشگاهی،چاپ هفدهم:۱۳۸۹،تلخیص از صفحه ۸۳-۸۸٫/ شارف ، ریچارد اس ، پیشین ، صفحه ۱۵۸) ↑
شفیع آبادی،عبدالله؛ ناصری،غلامرضا،"نظریه های مشاوره و روان درمانی"،تهران،مرکز نشر دانشگاهی،چاپ هفدهم:۱۳۸۹، پیشین ، تلخیص از صفحه ۱۱۶-۱۱۷٫/ شارف،ریچارد اس،پیشین،تلخیص صفحه ۳۱۰٫ ↑
شارف،ریچارد اس،پیشین،تلخیص از صفحه ۳۰۵-۳۰۶٫/شفیع آبادی و ناصری ، پیشین،تلخیص از صفحه ۱۱۸-۱۲۲٫ ↑
Activating event ↑
Belief system ↑
Consegence ↑
الیس، البرت و هارپرت، رابرت،"زندگی عاقلانه"،تلخیص صفحه ۴۴-۴۳ / شارف ،ریچارد اس،پیشین،تلخیص از صفخه ۳۰۷-۳۰۸٫ ↑
شفیع آبادی،عبدالله؛ ناصری،غلامرضا، پیشین،صفحه ۱۲۱٫ ↑
همان ،تلخیص از صفحه ۱۲۰- ۱۲۲٫ ↑
آلبرت الیس،از جمله کسانی است که معتقد است اخلاق نسبی است که به مکان و شرایط بستگی دارد. ↑
الیس ، آلبرت و هارپر ، رابرت، “زندگی عاقلانه"، پیشین، تلخیص از صفحه ۱۱۳-۲۲۶٫
لازم به ذکر است که در برخی کتب روان شناسی (مانند کتاب “نظریه های مشاوره و روان درمانی” از عبد الله شفیع آبادی و غلام رضا ناصری ) به ۱۱-۱۳ باور غیر عقلانی اشاره شده است؛ که البته زیر مجموعه این باورها ی غیر عقلانی را “الیس” در کتاب “زندگی عاقلانه ” در ده باور غیر عقلانی بیان داشته است. ↑
شفیع آیادی،عبدالله و ناصری،غلامرضا،پیشین،صفحه ۱۲۶٫/ حسینی ، سید علی ، “بررسی تاثیر شناخت درمانی بر کاهش اضطراب امتحان و باور های غیر منطقی دانش آموزان دختر سال اول متوسطه شهرستان علی آباد کتول در سال تحصیلی ۸۸-۱۳۸۷ “، پایان نامه کارشاسی ارشد دانشکده روان شناسی ، دانشگاه علامه طباطبایی، زمستان ۱۳۸۹ ، صفحه ۳۷ . ↑
الیس، آلبرت و هارپر، رابرت،پیشین ،تلخیص از صفحات ۱۲۸-۱۳۰ و ۲۴۲- ۲۶۶٫ ↑
cognitive distortions ↑
بک ، ارون تی ، ” عشق هرگز کافی نیست ” ، ترجمه مهدی قراچه داغی، انتشارات نیوند، سال: ۱۳۶۹ ، صفحه ↑

    1. Beak ↑

حمید پور، حسن، ” مقایسه کارایی و اثربخشی شناخت درمانی تیزدل با شناخت درمانی بک در درمان اختلال افسرده خویی ” ، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی ، خرداد: ۱۳۸۱، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد ، صفحه ۱۳ . ↑
شارف ، ریچارد اس ، پیشین، صفحه ۳۲۳ ↑
بک ، آرون تی ،” شناخت درمانی و مشکلات روانی “، ترجمه مهدی قراچه داغی، تهران: درسا، چاپ سوم :۱۳۸۸، صفحه ۲۰-۲۱٫ ↑
نینان، مایکل و درایندی، درایدن، ” شناخت درمانی ۱۰۰ نکته ۱۰۰تکنیک"، ترجمه حمید یعقوبی و معصومه کریمی، تهران، انتشارات ارجمند، چاپ دوم ۱۳۸۹ ، صفحه ۲۰ . ↑
لی هی، رابرت، “تکنیک های شناخت درمانی"، ترجمه حسن حمید پور و زهرا اندوز ، تهران، انتشارات ارجمند، چاپ سوم، ۱۳۹۰، صفحه ۱۸٫ ↑
شارف ، ریچارد اس، پیشین ، صفحه ۳۲۴-۳۲۳ ↑
طرحواره ، سازه ای قدیمی در حوزه علوم شناختی است . اصطلاح طرحواره را برای اولین بار ” آدلر ” در سال ۱۹۲۹ به کار برد . او برای اشاره به دیدگاه فرد در مورد خود و جهان ، طرحواره اندریافت را در نظریه خود پیشنهاد کرد .
در روان شناسی شناختی ، طرحواره به معنای طرحی شناختی و انتزاعی است که به عنوان راهنمایی در تفسیر اطلاعات و حل مسایل عمل می کند. بک از همان ابتدای تدوین نظریه شناختی از این مفهوم برای تبیین سازو کار پردازش شناختی – هیجانی پدیده های روانی بهره گرفت. {بر اساس این نظریه}، طرحواره ها ، طرز برخورد و نگرش شخص را نسبت به خویشتن ، جهان و آینده تعیین می کنند . اگر این طرحواره ها طبیعی و مثبت باشند گرایش فرد نسبت به همه چیز مثبت و امیدوارانه و موفقیت آمیز خواهد بود و اگر این طرحواره ها ، غیر طبیعی و منفی باشند، چنین کسی خود را ناتوان، بی کفایت و نابرخوردار و بی ارزش خواهد پنداشت و احساس خواهد کرد که در برخورد با مشکلات، موانع نفوذ ناپذیری در سر راه او قرار دارد و هر کاری انجام بدهد با شکست و ناکامی روبه رو خواهد شد. ( برگرفته از کتاب” طرحواره های شناختی و باورهای بنیادین در مشکلات روانشناختی"، نوشته لارنس پی ریزو و دیگران، ترجمه رضا مولودی و سیما احمدی، ویراستاری لادن فتی، تهران، انتشارات ارجمند، چاپ اول، ۱۳۹۰، صفحه ۷ / کتاب” شناخت و افسردگی” ازحبیب الله قاسم زاده ، مقاله ای با عنوان “شناخت و عاطفه جنبه های بالینی و اجتماعی، نوشته حبیب الله قاسم زاده ،تهران: فرهنگان، چاپ اول، {بی تا} صفحه ۱۱۳٫/ پایان نامه: “بررسی اثر بخشی گروه درمانی شناختی متمرکز بر طرحواره های ناسازگار اولیه در دختران فرازی شهر مشهد"، نوشته شهره رحیمیان، اردیبهشت ۱۳۸۷، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، صفحه ۳۳ . ↑
شارف ، ریچارد اس ، پیشین ، صفحه ۳۲۵ ↑
جورج کلی ( ۱۹۶۶ -۱۹۰۵ ) یکی از نخسنین روان شناسان شناختی بود که پیشنهاد کرد فرایند های شناختی، نقش محوری در عملکرد فرد دارد .” کلی ” معتقد بود که هر کس مجموعه ای اختصاصی و بی همتا از سازه های شخصی را جهت تفسیر و پیش بینی رویداد ها به کار می برد .این سازه ها ، به شکل ” این یا آن ” است . هر آشنای جدید ، یا رفتاری دوستانه دارد یا غیر دوستانه ، یا باهوش است یا کم هوش ، یا خوشایند است یا کسالت آور و نظایر آن … . دو فرد که نفر سومی را می بینند ، ممکن است سازه های متفاوتی را برای ارزیابی وی به کار برند . یعنی کسی که به نظر اولی دوستانه و باهوش جلوه می کند ، از نظر دومی کم هوش و غیر دوستانه بنماید و این تفاوت ها منجر به تفاوت های رفتاری میشود ؛ اولی به آشنای جدید ، پاسخ مثبت می دهد، اما دومی از آن دوری می کند ، این تفاوت های رفتاری ، تفاوت های شخصیتی را می سازد.( بر گرفته از کتاب “زمینه روان شناسی هیلگارد” از ریتا ال اتکینسون و دیگران ، ترجمه محمد نقی براهنی و دیگران ، ویراستاری محمد نقی براهنی ، تهران : رشد : چاپ هفتم : پاییز ۱۳۸۶، صفحه ۴۷۴ ) ↑
پیاژه ، شیوه بسیارمتفاوتی برای مطالعه شناخت داشت . وی می خواست بداند انسان ها چطور یاد میگیرند. پیاژه (۱۹۷۷ ) در مطالعاتش روی مهارت های عقلانی کودکان چهار دوره اصلی را پیدا کرد : حسی حرکتی ، پیش عملیاتی ، عملیات عینی و عملیات صوری . (برگرفته از کتاب ” نظریه های روان درمانی و مشاوره “از ریچارد اس شارف، مترجم مهرداد فیروز بخت ، تهران، موسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ هفتم ۱۳۹۰، صفحه ۳۲۷ ). ↑
شارف ، ریچارد اس ، پیشین ، صفحه ۳۲۶ ./ قاسم زاده ، حبیب الله ،پیشین ، صفحه۱۱۱ ↑
بک، ارون تی، ” عشق هرگز کافی نیست “، ترجمه مهدی قراچه داغی، انتشارات نیوند، سال: ۱۳۶۹ ، تلخیص از صفحه ۱۷۳- ۱۸۱٫ ↑
Mind reading ↑
Furtune telling ↑
Catastrophizing. ↑
Labling ↑
Discountion positives. ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...