پژوهشی دیگر در قالب مقاله و با عنوان اصول مؤثر در روابط صمیمانه همسران با الگوبرداری از اسوه‌های قرآنی و همسران بهشتی توسط سوسن آل رسول و طیبه محمدخانی در نشریه مطالعات راهبردی زنان، تابستان ۱۳۹۰، دوره ۱۳، شماره ۵۲ به چاپ رسیده است.

در این مقاله اذعان‌می‌شود از آنجایی که قرآن ارتباط سالم و صمیمی زوجین را در چارچوب خانواده از ضروریات نیل به کمال فردی و اجتماعی‌می‌بیند، لذا شناخت عوامل مثبت و منفی مؤثر در روابط همسران بر مبنای قرآن و سنت از پژوهش‌های مهم و بنیادی است. با این فرض که بخشی از داستان‌های قرآنی که حاکی از ارتباطات همسران اسوه قرآنی با یکدیگر است و نیز آیات بیانگر اوصاف همسران بهشتی، به منظور الگوسازی و ارائه راهکارهای عملی است، نویسندگان ابتدا به بررسی اصول و معیارهای حاکم بر زندگی مشترک مطلوب اسلام پرداخته‌اند و سپس با تحلیل جلوه‌های رفتاری همسران اسوه قرآنی و اوصاف همسران بهشتی و کیفیت گفتار و کردار آنان در پرتو آن معیارها، الگوهایی راهبردی در ایجاد روابط صمیمی از قرآن استخراج نمودند.

مقاله ای دیگری نیز با عنوان بررسی اصل «معاشرت به معروف بین همسران» از منظر قرآن توسط ناصر قربان‌نیا و معصومه حافظی در ‌فصل‌نامه علمی – ترویجی بانوان شیعه، تابستان ۱۳۸۸، سال ششم، شماره ۲۰ به چاپ رسید که در این نویسندگان فضای روابط همسران از منظر قرآن کریم را مملو از بایسته‌ها و شایسته های ناب اخلاقی دانسته و تأکید کردند که این اخلاقیات پیوند مؤدت‌آمیز و عاشقانه همسران را محکم و استوار می‌کند. در ادامه نیز اذعان شده است ثمره شناخت اصول اخلاقی حاکم بر روابط همسران از منظر متعالی قرآن کریم، ارمغانی نوین و تمدنی ناب است. از جمله آن اصول، اصل معاشرت به معروف است. مطابق فرهنگ غنی قرآنی، هر یک از همسران باید با یکدیگر به معروف رفتار نمایند. از آن رو که دایره معنایی «معروف» محدود و ثابت نیست، بلکه در هر زمانه‌ای، افزون بر مطابقت با معیارهای شرعی، همواره با تحول زمان و پیشرفت خردمندان متدین قابل تغییر است. لازم است مسائل مربوط به روابط همسران در هر زمانه‌ای، تحت حاکمیت چنین اصلی، لباس زیبای اخلاق را بر تن کنند. این باور منطقی آن است که اندیشمندان و صاحب‌نظران اسلامی در تعیین روابط و وظایف همسران به راهنما و بنیادین بودن اصل معاشرت به معروف میان همسران اهتمام داشته باشند.

۱-۷- روش تحقیق

پژوهش، با بهره گرفتن از منابع کتابخانه‌ای و اینترنتی، به وسیله فیش‌برداری انجام خواهد شد. پس از تدوین پلان کلی تحقیق، جمع‌ آوری داده ها و فیش‌برداری آغاز می‌شود، سپس با فصل‌بندی و مشخص نمودن عناوین بخش ها، داده ها جای‌گذاری خواهند شد. در مرحله آخر با بهره گرفتن از نظرات اساتید به تحلیل و نتیجه‌گیری اقدام خواهد شد.

۱-۷-۱ روش ها و ابزارهای جمع‌ آوری اطلاعات

ابزار جمع‌ آوری اطلاعات محقق در روش کتابخانه‌ای، همه اسناد چاپی همانند کتاب، دایره‌المعارف‌ها، فرهنگ‌نامه‌ها، مجلات‌، روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها، ماهنامه‌ها، لغت‌نامه‌ها، سالنامه‌ها، مصاحبه های چاپ شده، پژوهش‌نامه‌ها، کتاب‌های همایش‌های علمی، متون چاپی نمایه شده در بانک‌های اطلاعاتی و اینترنت و اینترانت و هر منبعی که به صورت چاپی قابل شناسایی باشد؛ است.

اطلاعات این پژوهش بااستفاده از منابع کتابخانه ای، کتاب‌ها، مجلات و مقاله های منتشر شده گردآوری شده است.

۱-۷-۲- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

پس از جمع‌ آوری اطلاعات و فیش‌برداری از آن ها، با بهره گرفتن از نظرات اساتید گرامی و دکترین حقوقی اطلاعات را تحلیل نموده و به نتیجه‌گیری و تأیید یا رد فرضیات اقدام خواهیم نمود.

۱-۷-۳- سازماندهی تحقیق

این پژوهش شامل چهار فصل‌می‌باشد:

فصل اول با عنوان «کلیات پژوهش» به ارائه بیان مسأله، ضرورت انجام تحقیق، سوالات اصلی و فرعی، فرضیات تحقیق و روش تحقیق اختصاص دارد.

فصل دوم با عنوان «صمیمت زوجین و شیوه های ابراز آن» به بررسی مصادیق صمیمیت زوجین اختصاص دارد.

فصل سوم با عنوان «حسن معاشرت از دیدگاه قرآن، فقه و حقوق» به بررسی قوانین فقهی و حقوقی پیرامون پژوهش حاضر می‌پردازد.

نهایتاً، در فصل چهارم با عنوان «نتیجه و پیشنهادات» به ارائه نتایج پیشنهادات حاصل از این پژوهش می‌پردازیم.

۱-۸- تعاریف عملیاتی

صمیمیت: صمیمیت یک فرایند تعاملی است و شامل ابعادی مرتبط به هم است. محور این فرایند شناخت، درک، پذیرش، همدلی با احساسات فرد دیگر، قدردانی و پذیرش دیدگاه اوست. صمیمیت، تنها یک تمایل یا آرزو نیست؛ بلکه یک نیاز اساسی و واقعی بوده و مفهوم وسیعی دارد که شامل خود افشایی، رابطه‌ جنسی، نزدیکی هیجانی، بدنی و عقلی است (بطلانی و همکاران، ۱۳۸۹).

زوجین: زن و شوهری که به صورت رسمی و با رضایت آگاهانه به عنوان زوجین شناخته می‌شوند و توسط مرگ یکی و یا طلاق از ‌یک‌دیگر جدا می‌شوند (فاتحی و دهقانی، ۱۳۸۹).

فصل دوم

صمیمیت بین زوجین و شیوه های ابراز آن

مقدمه

محبت که آسودگی و آرامش است همچون کشتی نجاتی است که بر امواج خشمگین مشکلات زندگی در حرکت است. کشتی که یک زن مهربان و هنرمند ناخدای آن است زیرا تسکین و آرامش بخشیدن به زندگی رسالتی است که بر دوش زنان نهاده شده است.

«اما حقا الزوجه فان تعلم ان الله جعلهالک سکنا و انسا فتعلم ان ذالک نعمه من الله علیک فتکرمها وترفق بها[۵]»

خداوند متعال زن را برای شوهرش مایه آسودگی و آسایش قرار داده او نعمت بزرگ الهی است، دست حکیم پروردگار همخوان یا رسالتی که بر دوش انسان قرارداده استعداد مهرورزی، محبوبیت و مطلوبیت را نیز در فطرت و غریزه انسان نهاده است.

به قول استاد شهید مطهری «طبیعت مرد را مظهر طلب و عشق و تقاضا آفریده است و زن را مظهر مطلوب بودن، معشوق بودن، غریزه مرد طلب و نیاز است و غریزه زن جلوه و ناز» (مطهری، ۱۳۸۹)

روشن است اگر زنان در مسیر طبیعی فطرت خویش و در پرتو آشنایی با معارف دینی و آموزه‌های روانشناسی که روشنگر راه زندگی خانوادگی است بتوانند به وظایف خویش عمل کنند به جای آن که مأمور نظافت باشند،‌می‌توانند نماد رحمت و مهربانی بوده و بسیاری از مشکلات و موانع را در مسیر زندگی عاشقانه از سر راه بردارند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...