۶۰۴ نفر بصورت تصادفی

Parameswaran,Yaprak 1987

۴

رنجبریان و قلی زاده ۱۳۸۷

ایران

ایران، چین، ژاپن و کره جنوبی

موجود نمی باشد

مدارک این دو مطالعه در دسترس نبوده است.

۵

مرادی ۱۳۸۹

ایران

موجود نمی باشد

لپ تاپ و گوشی تلفن همراه

۶

Karami et al 2011

ایران

چین

بطور کلی

کیفیت و قیمت

۴ مورد شناختی، ۴مورد عاطفی و ۴ مورد رفتاری

شناختی، عاطفی و رفتاری

EFA, CFA, T-test

آلفای کرونباخ

۱۹۱ نفر بصورت نمونه گیری در دسترس

همانطور که در جدول مطالعات خارجی (۲-۵) نیز دیده می شود، اکثر این مطالعات دامنه های وسیع تری را از محصولات و کشورهای محل ساخت آنها در بر گرفته اند. این واقعیت، بیانگر جامعیت بیشتر مطالعات اخیر بوده و برای سیر تکاملی ادبیات تحقیق در این حوزه، یک نقطه ی قوت به حساب می آید. به عنوان مثال داستوس و دیگران (۲۰۰۸) در مطالعه ی خود طیف وسیعی از محصولات فرهنگی را در بین کشورهای مختلف دنیا مورد بررسی قرار داده اند. بررسی محصولاتی همچون تئاتر، موسیقی، فیلم و رمان، که از تلاش های جدید محققان در این حوزه بوده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

یکی دیگر از مزایای مطالعات اخیر، بررسی اثرات کشور محل ساخت درباره ی محصولات دو رگه[۱۹۸] است. برای مثال در مطالعه ی غزالی[۱۹۹] و دیگران (۲۰۰۸)، اثرات کشور محل تولید (COM)، از کشور محل طراحی (COD) یا کشور محل مونتاژ (COA) کاملا از یکدیگر جدا دانسته شده و بر روی تفکیک این اثرات تأکید شده است. همچنین در برخی مطالعات دیگر، اثر کشور محل برند گذاری (COB)، از بقیه ی اثرات مهم تر دانسته شده و آن را از پیامدهای جهانی شدن و برونسپاری به حساب آورده اند (Prendergast et al 2010).
در جدول دیگری که در مورد مطالعات داخلی (جدول ۲-۶) تدوین شده است، نیز شاهد هستیم که از سال ۱۳۸۵ تا کنون، تلاشهای ارزشمند، اما انگشت شماری در زمینه ی ایجاد و گسترش ادبیات COO در کشورمان انجام گرفته است. در اکثر این مطالعات مقیاسهای محدودی برای بررسی محصولات و کشورهای محل ساخت آنها به کار رفته و تنها بر روی بعد شناختی تصویر محصول- کشور تمرکز شده است. برای مثال در مطالعه ای که توسط چهارسوقی و میر کیایی (۱۳۸۵) انجام شده، اثرات COO در مورد یک کالای صنعتی (شیرآلات بخار) مورد بررسی قرار گرفته و در این بررسی ها، محصول مورد نظر از لحاظ برخی ویژگی ها، در بین کشورهای انتخاب شده مورد مقایسه قرار گرفته است. این مطالعه از معدود مطالعاتی است که برای گردآوری اطلاعات خود از مصاحبه های رو رد رو با خبرگان صنعت استفاده کرده است و نه توزیع پرسشنامه در بین مصرف کنندگان.
در مطالعه ی دیگری که توسط رنجبریان و قلی زاده (۱۳۸۷) انجام شده است، ارزش اجتماعی، کیفیت و اصالت محصول، عوامل اصلی تبیین کننده ی اطلاعات کشور مبدأ در جامعه معرفی شده و در این زمینه کشور ایران با سه کشور آسیای شرقی یعنی چین، ژاپن و کره جنوبی در رابطه با چهار نوع محصول مورد مقایسه قرار گرفته است. تقریباً در بین مطالعات یاد شده، تنها مطالعه ی کرمی و دیگران (۱۳۹۰) است که بر مبنای دیدگاه سه جزئی نگرش ها انجام گرفته است.
حال بعد از مروری تفصیلی بر مباحث ادبیات تحقیق، این فصل را به پایان برده و در فصل های آتی سعی می کنیم تا با معرفی بیشتر و دقیق تر فرضیه ها و مدل مفهومی، ابعاد روش شناختی تحقیق را مورد بررسی قرار داده و نتایج تحلیل های انجام گرفته برای این پایان نامه را ارائه کنیم.
روش تحقیق
مقدمه
در این فصل به معرفی و بحث درباره ی روش اجرای تحقیق می پردازیم. این حوزه شامل مباحثی همچون جامعه، نمونه، روش نمونه گیری، ابزار اندازه گیری و نحوه ی اجرای آن و طرح تحقیق می شود. بدین منظور ابتدا با معرفی روش و طرح کلی تحقیق، تطابق آن با اهداف تحقیق و شیوه ی اجرا را مورد بررسی قرار می دهیم. هدف و شیوه ی اجرای تحقیق متناسب با سؤالاتی است که ما به دنبال یافتن جوابی برای آنها هستیم. بنابراین قبل از هر چیزی به بیان فرضیات تحقیق و ارتباط آنها با مدل مفهومی تحقیق می پردازیم.
مدل مفهومی و فرضیه ها
هدف اصلی ما در این قسمت، بسط و تدوین فرضیه های اساسی تحقیق است. فرضیه هایی که در پی تأیید و یا عدم تأیید اثرات سازه ی تصویر محصول- کشور[۲۰۰] (PCI) بر روی نگرش نسبت به محصول می باشند. بدین منظور با بهره گرفتن از مفاهیم برگرفته از مرور ادبیات تحقیق و چارچوبهای پیش گفته به تدوین و توسعه ی یک مدل نظری پرداخته ایم که می تواند راهنمای ما در این زمینه باشد. همانطور که دیدیم، برچسب Made in … بوجود آورنده ی یک سازه ی مؤثر بر رفتار مصرف کننده بود که آن را تصویر محصول- کشور نامیدیم. همچنین مشاهده شد که این سازه، خود بوجود آورنده ی مکانیسم هایی است که نگرش مصرف کننده نسبت به یک محصول مشخص را شکل می دهند. هم سازه ی محصول- کشور، هم مکانیسم های متضمن آن و هم نگرش نسبت به محصول، همه و همه از ساختار سه جزئی مطالعه ی نگرشها پیروی کرده و از این منظر مورد بررسی قرار گرفتند. حال ما در یک مدل نظری کلی، این مفاهیم و روابط را به تصویر کشیده ایم. این مدل که مبتنی بر مدل پیشنهادی بریجز (۲۰۰۶) می باشد در شکل زیر نشان داده شده است.
تصویر محصول-کشور
جزء شناختی : باورهای فرد نسبت به محصول و کشور
جزء عاطفی: احساسات مثبت و احساسات منفی
جزء رفتاری: تمایل یا اجتناب
ساز و کارهای اثرات COO

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...