۱-۴) اهداف تحقیق
بر اساس مسئله تبیین شده، اهداف این تحقیق به شرح زیر هستند:
توصیف میزان رهبری تحولگرا ، عدالت تعاملی، عدالت توزیعی و وابستگی شغلی
توصیف رابطه بین رهبری تحولگرا وکیفیت زندگی کاری
توصیف نقش میانجی عدالت تعاملی دررابطه بین رهبری تحولگرا و کیفیت زندگی کاری
توصیف نقش میانجی عدالت توزیعی دررابطه بین رهبری تحولگرا و کیفیت زندگی کاری
توصیف رابطه بین کیفیت زندگی کاری و وابستگی شغلی
آزمون مدل تحقیق
۱-۵) فرضیه‌های تحقیق
با توجه به اهداف تعریف شده فرضیه‌های تحقیق حاضر به قرار زیر هستند:
بین رهبری تحولگرا و کیفیت زندگی کاری کارکنان رابطه مثبت وجود دارد.
متغیرهای عدالت توزیعی و عدالت تعاملی دررابطه بین رهبری تحولگرا و کیفیت زندگی کاری نقش میانجی دارند.
بین کیفیت زندگی کاری و وابستگی شغلی رابطه مثبت وجود دارد.
۱-۶)تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق حاضر به شرح ذیل است:
رهبری تحول‌گرا به عنوان یک سبک رهبری است که برای ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به پیروان برای تحقق اهداف بالادستی صورت می‌گیرد؛ که در این فرایند نگرش ها، ارزش‌ها و رفتارهای پیروان تغییر می‌یابد. این سبک رهبری یک پدیده در ۲ سطح کلی است که در گام اول افراد را در بر گرفته و سپس کل سازمان را پوشش می‌دهد (To, Herman, & Ashkanasy, 2015, p. 2). شاخص اندازه گیری رهبری تحول‌گرا به شرح ذیل است (Carless, Wearing, & Mann, 2000):

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ارائه چشم انداز مثبت و روشنی از آینده، توسط مدیر
حمایت و تشویق کارکنان توسط مدیر، برای پیشرفت نمودن فرد
تشویق کارکنان و قدردانی از آنان
ایجاد احساس اعتماد، تعلق و همکاری در کارکنان
تشویق کارکنان برای ارائه راه حل های نوین
ابراز شفاف ارزش‌ها توسط مدیر و پایبندی به آنها
ایجاد احساس غرور و احترام در کارکنان و کمک به آنها برای ارتقای مهارت‌هایشان
سنجش این متغیر توسط پرسشنامه با بهره گرفتن از طیف پنج گزینه‌ای لیکرت در مقیاس فاصله‌ای صورت می‌گیرد.
عدالت سازمانی به ادراک کارکنان از انصاف در محل کار اشاره دارد. عدالت سازمانی در قالب ۲ بعد توزیعی و تعاملی مورد بررسی قرار می‌گیرد. عدالت توزیعی عبارت است از میزانی که پاداش به شیوه‌ای عادلانه تقسیم یم شود. عدالت تعاملی بر انصاف درک شده از کیفیت تعاملات و شیوۀ نظرات و توضیحات مرتبط با توزیع درآمدها و رویه‌های آنها اشاره دارد. شاخص اندازه گیری عدالت سازمانی به شرح ذیل است (Niehoff & Moorman, 1993):
برخورد مناسب با کارکنان در زمان تصمیم گیری توسط آنها
رفتار محترمانه با کارکنان در زمان تصمیم گیری شغلی آنان
توجه به نیازها و خواسته‌های کارکنان در زمان تصمیم گیری شغلی آنان
تشریح عواقب تصمیمات برای کارکنان
ارائه دلایل کافی توسط برای اخذ تصمیم
ارائه توضیحات منطقی برای تبیین دلایل تصمیم گیری
منصفانه بودن برنامه کاری
منصفانه بودن میزان حقوق
منصفانه بودن حجم کاری
منصفانه بودن پاداش دریافتی
منصفانه بودن مسئولیت‌های شغلی
سنجش این متغیر توسط پرسشنامه با بهره گرفتن از طیف پنج گزینه‌ای لیکرت در مقیاس فاصله‌ای صورت می‌گیرد.
کیفیت زندگی کاری عبارت است از در دسترس بودن شغل، آموزش و تحرک، امنیت شغلی، سایر مطایای جانبی و درآمد. شاخص اندازه گیری کیفیت زندگی کاری به شرح ذیل است (Elizur & Shye, 1990):
امکان مطرح نمودن شخصیت فرد توسط شغل
ایجاد تعادل بین ویژگی فردی و شرایط توسط شغل
ایجاد انطباق بین ویژگی های فردی و شرایط موجود
امکان نشان دادن مهارت‌ها و توانایی ها
نشان دادن توانایی های فیزیکی
توان اثرگذاری بر افراد و جامعه
ایجاد تعادل در خواسته‌های اجتماعی با موقعیت‌ها و شرایط
برقراری روابط پایدار با جامعه
پایبندی به ارزش ها
ایجاد تعادل بین خواسته‌های ارزشی و فرهنگی
ایجاد ترکیبی از ویژگی های شخصیتی نسبتا پایدار
ایجاد انطباق بین قابلیت‌های جسمی و وضع موجود
سنجش این متغیر توسط پرسشنامه با بهره گرفتن از طیف پنج گزینه‌ای لیکرت در مقیاس فاصله‌ای صورت می‌گیرد.
وابستگی شغلی عبارت است از یک حالت مثبت مرتبط با کار که توسط قدرت، ایثار و جذب تعریف می‌شود. شاخص اندازه گیری وابستگی شغلی عبارت است از (Schaufeli, Bakker, & Salanova, 2006):
پر انرژی بودن در سرکار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...