1. فیس بوک ایرانیان[۴۷] :

این رسانه درباره خود می­نویسد: ” فیسبوک ایرانیان برای توسعه علم و فرهنگ و هنر تشکیل و نظر به استقبال مردم عزیز کشور ایران اسلامی از شبکه های اجتماعی و سرویس های اشتراک عکس بین‌المللی اقدام به تأسيس یک شبکه های اجتماعی اشتراک عکس ایرانی مطابق با اخلاقیات و هنجار های مردم ایران زمین نمود.تا جای خالی این گونه شبکه های اجتماعی در فضای مجازی کشور برطرف گردد و کاربران برای بهره­ مندی از این گونه امکانات احتیاج به سرویس های بین‌المللی بیگانه که مغایر با قوانین و هنجارهای ملت جمهوری اسلامی ایران نداشته و در محیطی امن به فعالیت بپردازند.

هدف ما از ایجاد چنین فضایی جز تبادل اندیشه ها، تضارب آرای،تقارب افکار و ارتباطات ایده ها نخواهد بود و این تفکر لازم و ملزوم تئوری “پدیده نو در جامعه نو” می‌باشد، پس خواسته همه ما اعتلای جامعه با تضارب افکار سالم در این فضای بزرگ اجتماعی است.

  1. فیس نما[۴۸] :

فیس نما، از سال ۱۳۸۴ با هدف رقابت با شبکه های بیگانه و فراهم آوردن محیطی امن برای کاربران با مدیریت علیرضا قاسم پور تأسيس شد .قاسم پور نقطه قوت فیس نما نسبت به دیگر شبکه های داخلی را حضور اکثر کاربران ایرانی فعال در حوزه شبکه های اجتماعی، امکانات متعدد و رسیدگی سریع به مشکلات کاربران عنوان می‌کند.

مدت زیادی از به وجود آمدن شبکه های اجتماعی فیس نما نمی گذرد. فیس نما رشد نمایی زیادی داشته و به سرعت به یکی از سایت های پربازدید ایران تبدیل شده است. رشد فیس نما کاملا غیرعادی و خارج از روال رشد سایت های اینترنتی است که به نظر می‌رسد یکی از علل آن وجود تبلیغات بازشونده در سایت های پربازدید ایران است. در حال حاضر فیس نما رتبه ۱۰ الکسا ایران را دارا است که این موضوع نشان از بازدید بسیار بالای این سایت دارد. به نوشته این شبکه کاربران فیس نما کمی بیش از یک میلیون نفر هستند.

  1. هم میهن[۴۹] :

از خرداد سال ۹۰ به منظور ایجاد محیطی امن و سالم برای کاربرانی که تمایلی به حضور در شبکه های اجتماعی بیگانه ندارند با مدیریت امیر قاسمی تأسيس گردید. قاسمی، نقطه قوت هم میهن را هماهنگ بودن با فرهنگ ایرانی و اسلامی،کنترل محتوا و سالم سازی محیط تحت نظر ۶۰ مدیر و ۶میلیون مخاطب ایرانی عنوان می‌کند.

  1. فارس توییتر[۵۰]:

فارس توییتر، از سال ۱۳۹۱ با هدف رقابت با شبکه های اجتماعی خارجی و ایجاد محیطی مناسب با فرهنگ ایرانی برای کاربران ایرانی با مدیریت علی اکبر صادقی راه اندازی شد. این شبکه همان‌ طور که از نامش پیدا‌ است نوع خدماتش به شبکه معروف توییتر بسیار نزدیک است. صادقی نقطه قوت فارس توییتر را امنیت، سهولت استفاده کاربران عنوان می‌کند، قاسمی یکی دیگر از نقاط قوت این شبکه نسبت به دیگر شبکه های اجتماعی داخلی به روز کردن صفحه با ارسال پیامک توسط کاربران، عنوان می‌کند. در آخرین اعلام مدیر این شبکه تعداد کاربران فارس توییتر به مرز ۲۹٫۰۰۰ کاربر رسیده است.

۲-۳ شبکه های اجتماعی

۲-۳-۱ تعریف شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی به پایگاه های اینترنتی اطلاق می‌شوند که هدف اولیه از برپایی و خدمات رسانی آن ها برقراری ارتباطات و تعاملات اجتماعی است (Loh,2011). می توان این شبکه ها را اجتماعی از مردم در محیط مجازی دانست که علایق و تجارب خود را به اشتراک می‌گذارند (Miguéns, 2008). درعین حال ممکن است مسائلی همچون نظارت بر ارتباطات میان افراد و کنترل روندهای اجتماعی از اهداف پنهان راه اندازی این گونه پایگاه های اینترنتی قلمداد شود. تحقیقاتی که متمرکز بر تأثیرات شبکه های اجتماعی بر دنیای کسب و کار می‌باشند، عموماً این شبکه ها را بر حسب نوع و ماهیت ارتباطات از یکدیگر تفکیک ‌می‌کنند (Pace,2008; Keenan & Shiri, 2009; Shen & Chiou, 2009).

نیکل الیسون[۵۱] شبکه های اجتماعی را سرویس ها و خدمات مبتنی بر وب تعریف می‌کند که به اشخاص اجازه می­دهد تا (۱) یک پروفایل عمومی یا نیمه عمومی در یک سیستم محدود ایجاد کنند، (۲) لیستی از کاربران دیگر که با آن ها ارتباط برقرار می­ کند را تشریح کند، (۳) لیست ارتباط های خود و آنهایی که با دیگران در سیستم ارتباط برقرار ‌می‌کنند را ببیند. (Ellison, 2007)

چیزی که شبکه های اجتماعی را منحصر به فرد می­ کند این نیست که آن ها به اشخاص اجازه می­دهد تا با غریبه ها و دیگران ملاقات کنند، بلکه ‌به این دلیل است که کاربران را قادر می‌سازد تا روابط و شبکه های اجتماعی خود را بیان و در معرض دید قرار دهند. این می ­تواند منجر به ارتباط بین اشخاصی که در غیر این صورت تمایلی با این کار ندارند می­ شود، اما این هدف اغلب منظور و مورد نظر نیست و این ملاقات ها به طور مکرر در “روابط پنهان” کسانی که برخی اتصالات آنلاین را به اشتراک می­گذارند می ­تواند اتفاق بیافتد. (Haythornthwaite, 2005)

در بسیاری از شبکه های اجتماعی بزرگ، شرکت کنند­گان لزوماً دنبال شبکه شدن و یا ملاقات افراد جدید نیستند، بلکه آن ها در درجه اول به دنبال برقراری ارتباط با افرادی هستند که بخشی از روابط اجتماعی واقعی آن ها هستند، ما آن ها را با عنوان سایت‌های شبکه های اجتماعی برچسب می­زنیم. (Ellison, 2007)

۲-۳- ۲ انواع شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی نیز انواع متفاوتی از لحاظ کاربرد دارند اما به دلیل اینکه شبکه های اجتماعی نوعی از رسانه های اجتماعی محسوب می شود بعضی از انواع شبکه های اجتماعی تشابهاتی نیز با رسانه ها دارند. در زیر به مهمترین شبکه های اجتماعی پرداخته می شود.

  1. شبکه های اجتماعی عمومی:

شبکه های اجتماعی عمومی، روی موضوع خاصی متمرکز نیست. تأکید این شبکه ها در ارتباط ماندن کاربران آن ها با دوستان خود و ارتباط با افراد جدید است. این شبکه ها شما را به عضویت در ‌گروه‌های مختلف و ارتباط با افرادی که علایق و سلایق مشابه را دارند تشویق می‌کند. به عنوان مثال می توان به شبکه های اجتماعی عمومی فیس‌بوک، های ۵، اورکات و ایرانی به کلوب و فیس‌نما اشاره کرد. شبکه های اجتماعی عمومی امروز در کشورها بازارهای بزرگی در اختیار دارند به عنوان مثال شبکه های اجتماعی Qzone در کشور چین رتبه اول بازدید را دارد و فیس‌بوک و سایرین هنوز نتوانسته اند کاربران چینی را از این سایت به طرف خود جذب کنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...