۸

 

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

 

۲

 

۱۳/۳۰

 

۰

 

۰/۰۰

 

۷

 

۴۶/۷۰

 

۵

 

۳۳/۳۰

 

۱

 

۶/۷۰

 

۱۵

 

۱۰۰

 
 
 

جمع

 

۶

 

۷/۶۹

 

۵

 

۶/۴۱

 

۴۸

 

۶۱/۵۴

 

۱۳

 

۱۶/۶۷

 

۶

 

۷/۶۹

 

۷۸

 

۱۰۰

 

نمودار ۴ـ۱ـ۵٫ نمودار درصد پاسخ‌دهندگان برحسب سمت شغلی
همان‌گونه که در جدول و نمودار ۴ـ۱ـ۵ نشان داده شده است،‌ تعداد ۶ نفر (۶۹/۷ درصد) از پاسخ‌دهندگان رئیس، تعداد ۵ نفر (۴۱/۶ درصد) مدیرکل، تعداد ۴۸ نفر (۵۴/۶۱ درصد) مدیر و تعداد ۱۳ نفر (۵۷/۱۶ درصد) سرپرست می‌باشند. همچنین ۶ نفر از پاسخ‌دهندگان، سمت شغلی خود را مشخص نکرده‌اند. بیشترین درصد پاسخ‌دهندگانی که سمت رئیس داشته‌اند با ۴۰/۱۵ درصد، مربوط به معاونت فرهنگی و تبلیغی ، بیشترین درصد مدیرکل با ۲۵ درصد، مربوط به دانشگاه باقرالعلوم، بالاترین درصد مدیران با ۱۰۰ درصد، مربوط به مرکزاموربین الملل، و بیشترین درصد افرادی که سمت سرپرست داشته‌اند، مربوط به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ۳۰/۳۳ درصد بوده است.
بخش دوم: بررسی فرضیات تحقیق
در اینجا با توجه به اهداف تحقیق، به آزمون فرضیات تحقیق و تعمیم نتایج نمونه به جامعه پرداخته می‌شود.
۴ـ۲ـ۱٫ بررسی ارتباط «به‌کارگیری سیستم‌های اطلاعات مدیریت» و «تصمیم‌گیری»
با توجه به فرضیه اصلی و فرضیات فرعی تحقیق، جهت سنجش ارتباط بین «به‌کارگیری سیستم‌های اطلاعات مدیریت» و مؤلفه‌های «تصمیم‌گیری»، ضریب همبستگی بین هر زوج را بررسی می‌کنیم. ضریب همبستگی مورد استفاده در این تحقیق، «ضریب همبستگی اسپیرمن» می‌باشد.
۴ـ۲ـ۲٫ ضریب همبستگی اسپیرمن
برای بررسی وجود یا عدم وجود رابطه و همچنین میزان شدت رابطه بین دو متغیر رتبه‌ای، از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده می‌شود. مقدار این ضریب بین ۱ـ تا ۱ می‌باشد که علامت منفی آن نشانگر همبستگی در جهت عکس و علامت مثبت، نشان‌دهنده ارتباط مستقیم دو متغیر است. هر چه، قدر مطلق ضریب همبستگی به ۱ نزدیک‌تر باشد، شدت همبستگی بیشتر بوده و هر اندازه قدر مطلق آن به صفر نزدیک‌تر باشد، بیانگر ضعیف بودن همبستگی است. همزمان با تعیین میزان همبستگی، معنی‌دار بودن آن نیز آزمون می‌شود. یعنی دو فرض H0 مبنی بر صفر بودن ضریب همبستگی در جامعه در برابر فرض H1 مبنی بر غیرصفر بودن ضریب همبستگی در جامعه، در سطح خطای α مورد آزمون قرار می‌گیرد:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

چنانچه مؤلفه « P ـ مقدار» برای آزمون همبستگی از سطح آزمون کمتر باشد، فرض H0 رد می‌شود و اگر از سطح آزمون بیشتر باشد، دلیلی بر رد فرض H0 وجود ندارد. علاوه بر استفاده از ضریب همبستگی، با بهره گرفتن از نمودار پراکنش دو متغیر، میزان و نحوه همبستگی آنها بیان می‌شود. سطح آزمون در این بررسی ۰۵/۰ در نظر گرفته شده است.
۴ـ۲ـ۳٫ بررسی فرضیه فرعی اول تحقیق: «بین به‌کارگیری سیستم‌های اطلاعات مدیریت و شناسایی مسئله رابطه معنی‌داری وجود دارد»
دو فرض H0 مبنی بر صفر بودن ضریب همبستگی دو متغیر در جامعه در برابر فرض H1 مبنی بر غیرصفر بودن ضریب همبستگی در جامعه، در سطح خطای ۰۵/۰ مورد آزمون قرار می‌گیرد:
H0: ρ = («به‌کارگیری «سیستم‌های اطلاعات مدیریت» و «شناسایی مسئله») ۰
H1: ρ («به‌کارگیری «سیستم‌های اطلاعات مدیریت» و «شناسایی مسئله»)≠ ۰
جدول ۴ـ۲ـ۱٫ نتایج آزمون ضریب همبستگی «به‌کارگیری سیستم‌های اطلاعات مدیریت» و «شناسایی مسئله»

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...