تحقیق-پروژه و پایان نامه | – 2 |
سؤالات اصلی پژوهش:
-
- درجه خلاقیت افراد (کارکنان اداره آموزش و پرورش استان قم) در چه سطحی است؟
-
- ترتیب تقدم و تأخر موانع خلاقیت چگونه است؟
- متغیرهای تعدیل کننده در نحوۀ پاسخگویی افراد چه نقشی دارند؟
اهمیت پژوهش:
تمام سازمانها، ادارات، کارخانهها، مؤسسات و. برای ابقاء نیازمند اندیشه های نو هستند. در طی زمان سازمان های غیرخلاق از صحنه محو میشوند. برای آنکه بتوان در دنیای متغیر امروز به حیات ادامه داد باید در خلاق نمودن سازمانها اقدامات جدی انجام گیرد. خلاقیت سازمانها جزء، با خلاقیت افراد به دست نمیآید. پس میتوان گفت ترغیب و برطرف نمودن موانع در راه بروز خلاقیت فردی بسیار حیاتی خواهد بود. اگر استفاده از فرصتها چندان جدّی تلقی نگردد؛ در این صورت میتوان گفت نسبت به مسأله خلاقیت و نوآوری توجه نشده اما از آنجا که پاسخگویی به نیازهای محیطی ضروری است، لذا میتوان در مورد یکی از مهترین عواملی که باعث پیشرو بودن و پاسخگو بودن به محیط متلاطم میگردد؛ یعنی خلاقیت و به خصوص خلاقیت فردی که منجر به خلاقیت سازمانها و جوامع میگردد پژوهش نمود. در این میان شناسایی درجه خلاقیت و نیز مهمتر از آن شناسایی موانع خلاقیت فردی افراد، امر بسیار مهم و ضروری است. اما از آنجا که محیط اکثر سازمانها در کشور بگونهای است که به خلاقیت توجه کافی نمیکنند ضروری است اینگونه پژوهشها در اکثر سازمانها انجام گیرد.
اهداف پژوهش:
اهداف پژوهش را به طور کلی میتوان به صورت زیر دستهبندی کرد:
-
- پرداختن به موضوع خلاقیت بخصوص خلاقیت فردی در جهت شناسایی عوامل مؤثر و بازدارنده آن.
-
- سنجش میزان خلاقیت کارکنان در جامعه موردنظر تا بر این اساس بتوان موانع خلاقیت را در جامعه موردنظر شناسایی کرد.
-
- تعیین اولویت هر کدام از موانع بازدارندگی خلاقیت فردی کارکنان.
-
- تعیین نقش متغیرهای فردی و شغلی (مانند: جنسیت، تجربهکاری، تحصیلات، سن و…) در خلاقیت افراد جامعه موردنظر.
- ارائه یافته ها به برنامه ریزان نیروی انسانی در آموزش و پرورش برای تشویق و ترغیب خلاقیت و برطرف نمودن موانع موجود در سر راه بروز خلاقیت.
تعریف مفاهیم
-
- عوامل بازدارنده: «نیروهای بازدارنده، نیروهایی هستند که مانع و یا باعث تقلیل نیروهای وادارنده (جلوبرنده) میشوند (کبیری، ۱۳۶۸، ص ۱۶۴).
-
- خلاقیت:«خلاقیت فرایند تکامل بخشیدن به دیدگاه های بدیع و تخیلی درباره موقعیتهای مختلف است (معمارزاده و دیگران، ۱۳۸۴، ص ۴۴۳).
-
- کارکنان: برای تعریف کارکنان به چند تعریف اشاره شده است: الف: منظور از کارکنان یک سازمان تمام افرادی است که در سطوح مختلف سازمان مشغول به کار هستند (سعادت، ۱۳۸۵، ص ۱). ب: منظور از کارکنان (نیروی انسانی) مجموع کمی و کیفی افراد و دارایی انسانی که با توجه به وسعت و پیچیدگی سازمان، توانایی و سطح دانش آن ها در جهت اداره سازمانی و کسب اهداف به کار گرفته شود. (سید جوادین، ۱۳۸۵ و ص ۱۳۲) ج: شخصی که در قبال دریافت پول کار میکند (لغت elementary oxford)
-
- سازمان: منظور از سازمان تشکیلات بزرگ یا کوچکی است که به قصد و نسبتی خاص و برای نیل به اهدافی مشخص به وجود آمده است (سعادت، ۱۳۸۵، ص ۱۱) سازمان می تواند یک شرکت صنعتی، تجاری، خصوصی یا دولتی، تولیدی یا وزارتخانه دولتی، مؤسسات و نهادهای دولتی و نیمه دولتی، دانشگاهها یا اماکن ورزشی باشد.
-
- متغیر تعدیلکننده اصطلاح متغیر تعدیلکننده برای توصیف نوع بخصوصی از متغیر مستقل به کار میرود و مایلیم اثر آن را در ارتباط با متغیر مستقل اولیه و متغیر وابسته ملاحظه کنیم. بدین منظور انتخاب می شود که روشن شود آیا این متغیر رابطه بین متغیر مستقل و وابسته را تحت تأثیر قرار میدهد یا نه (هومن، ۱۳۸۶، ص ۱۳۶)
- عوامل جلوبرنده خلاقیت: (سوق دهنده، جلوبرنده) عبارتند از نیروهای مؤثر بر یک وضعیت که در جهت خاص فشار وارد می آورند، موجب تغییری میشوند و آن را ادامه می دهند (کبیری، ۱۳۶۸، ص ۱۶۴).
سازمان کار پژوهش
پژوهش حاضر با عنوان از آغاز تا انجام در ۵ فصل سازمان یافته است. فصل یکم به کلیات یا مقدمه پژوهش پرداخته است محتویات این فصل بیشتر یک شمای کلی از پژوهش است که در آن موضوع پژوهش موردنظر را با توجه به اهمیت موضوع خلاقیت و نیاز ضروری سازمانها یا خلاق بودن بیان کردهاست، سؤالات اصلی پژوهش، اهمیت پژوهش با توجه به موضوع خلاقیت، اهداف پژوهش و نیز تعریف مفاهیم که هر یک از مفاهیم کلی را به حیطه تعریف درآورده است.
در فصل دوم همانند اکثر پژوهشها پیشینۀ مرتبط با موضوع پژوهش چه از لحاظ تئوریک و چه از نظر پژوهشهای انجام شده، مورد بررسی قرار گرفته تا با بهره گرفتن از این پیشینه هر آن تعداد از عواملی را که در پیشبرد یا جلوگیری از خلاقیت نقش دارد را در بر گرفته و در جامعه آماری موردنظر پژوهش حاضر، مورد شناسایی و سنجش قرار گیرد. همچنین در این فصل در مورد مفهوم خلاقیت، تعریف خلاقیت و مبانی نظری مرتبط با پژوهش مطالبی گردآوری شده است.
در فصل سوم به چگونگی انجام پژوهش، جامعه و گروه نمونه ای که می بایست پژوهش در آنجا انجام شود، ابزار گردآوری اطلاعات روایی و اعتبار ابزار گردآوری اطلاعات و روش تحلیل داده ها پرداخته شده است. فصل چهارم بر این اساس استوار است که اطلاعات به دست آمده از جامعه (گروه نمونه) موردنظر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا بتوان سؤالات اصلی پژوهش را پاسخگو باشد. در این فصل با بهره گرفتن از آمار استنباطی داده های موردنظر، مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. در فصل ۵ نتایجی را که از یافته های فصل ۴ به دست آمده و همچنین پیشنهادها و محدودیتهای پژوهش ارائه میگردد، است.
فصل دوم:
پیشینه پژوهش
مقدمه
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 11:09:00 ق.ظ ]
|