نتایج مطالعه نشان می‌دهند که در عامل پای بندی به مذهب، دانشجویان مونث، دانشجویان سال آخر، دانشجویانی که در مراسم مذهبی شرکت نمی کنند یا کمتر شرکت می‌کنند، ریخت‌های شخصیتی برونگرد ناپایدار هیجانی و بعد از آن درونگرد ناپایدار هیجانی به طور معنا دار بیشترین میانگین را داشته اند. همچنین دانشجویان مونث، دانشجویان سال آخر، دانشجویانی که در مراسم مذهبی شرکت نمی کنند یا کمتر شرکت می‌کنند و دانشجویان دانشکده برق و کامپیوتر به طور معنا دار از سطح روی آورد به مذهب بالاتری برخوردار هستند. در عامل روی گردانی از مذهب بین هیچ یک از ‌گروه‌های مورد بررسی در پژوهش، تفاوت معنادار نیست.

طالبی(۱۳۸۰) به مقایسه برخی از ویژگی‌های شخصیتی نابینایان ورزشکار گلبال با نابینایان غیر ورزشکار شهر تهران پرداخت. بدین منظور تعداد ۱۵۰ نفر آزمودنی که شامل ۷۵ ورزشکار نابینای رشته گلبال و ۷۵ غیر ورزشکار نابینا بودند به صورت تصادفی ساده در نظر گرفت. ابزار انجام تحقیق پرسشنامه ی ۱۶ عاملی شخصیت کتل بود که در آن ۵ عامل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد بین عامل‌های ادوار خویی، دارای روحیه مستقل و پابرجا، مقرراتی، منطقی و واقع بین بودن تفاوت معنادار آماری بین ورزشکاران و غیر ورزشکاران نابینا وجود دارد و عامل‌های پایداری هیجانی و ثبات عاطفی و آرام و انتقاد کننده بودن تفاوت معنی داری مشاهده نشد. ابزارهای اندازه گیری، پرسشنامه استرس شغلیHSE[119]، پرسشنامه تیپ شخصیتی فرامینگهام[۱۲۰] و پرسشنامه محقق ساخته بودند.

همچنین نتایج به دست آمده نشان داد، متغیرهای جنس، وضعیت تاهل و سطح اجتماعی – اقتصادی با استرس شغلی رابطه معنادار نداشتند درحالی که متغیرهای منطقه ی جغرافیایی، تیپ شخصیتی، سن و تحصیلات در استرس شغلی مؤثر بودند. بدین معنا که با افزایش تحصیلات و بهبود وضعیت آب و هوایی، استرس شغلی کمتر بود. همچنین افراد با تیپ شخصیتی «الف» دارای استرس شغلی بیشتری نسبت به افراد با تیپ شخصیتی «ب» بودند. به علاوه تیپ شخصیتی «الف» ومنطقه جغرافیایی، بیشترین سهم را در استرس شغلی داشتند.

سپهریان(۱۳۸۹) پژوهشی با هدف تهیه ی یک ابزار مقدماتی برای استفاده و ساخت وسایل عینی و معتبر انجام داد. کلاس های آشنایی با تیپ شخصیت اینوگرام برای آزمودنی ها و متخصصان به طور جداگانه برگزار کردند. آزمون در یک نمونه ی ۱۱۰ نفری اجرا شد. یافته ها آزمونی شامل ۵۰ سوال را نشان می‌دهد که دارای روایی و پایایی است.

سپهریان و قلاوندی (۱۳۹۰) تاثیر آموزش تیپ های شخصیت اینوگرام بر کاهش تعارضات زناشویی را بررسی کردند. بدین منظور ۱۴ زوج انتخاب و در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان می‌دهد که هر کدام از تیپ های نه گانه راهبردهای مقابله ی متفاوتی برای ارتباط با خود، محیط و دیگران دارند.

خلاصه فصل دوم

در این فصل مبانی نظری و پژوهشی دو موضوع کاریابی و شخصیت بیان شد. ابتدا ‌در مورد کاریابی مبانی نظری ذکر گردید و بیان شد که کاریابی فعالیتی است که شامل طرح ریزی، انتخاب، جستجو و جمع‌ آوری اطلاعات است که در آن فرد از منابع اطلاعاتی فرصت های شغلی را جستجو می‌کند و اطلاعات خاص را ‌در مورد مشاغل و سازمان ها جمع‌ آوری می کند و جستجوی شدیدتری شکل می‌گیرد.

همان گونه که بیان شد، شدت کاریابی در یافتن کار مؤثر است و نتیجه ی جستجو، استخدام است. متغیرهایی چون خودکارآمدی، عزت نفس، عوامل شخصیتی، حمایت های اجتماعی، استخدام قبلی و جنسیت با رفتارهای کاریابی و متغیرهای آن مرتبط هستند. سپس برخی از مدل های کاریابی همچون مدل یادگیری، پاسخدهی هیجانی، کاریابی فاصله ای، گردشی، چند نظم دهندگی، جستجوی جهت دار، چند بخشی و… بیان شد و ‌در مورد آن توضیحاتی ارائه گردید.
سپس مبانی نظری شخصیت شامل تعاریف مختلف ذکر گردید و در ادامه نظریات شخصیت شامل دیدگاه های مختلف به شخصیت همچون روانکاوی، رفتارگرایی، وجودی، پدیدار شناختی و نظریه ی مایرز-بریگز و نظریه ی اینوگرام آورده شد و ‌در مورد هرتیپ مطالب و ویژگی هایی بیان شد. هر نظریه تعریف خاصی از شخصیت دارد.

در این پژوهش از نظریه ی اینوگرام برای تعیین ویژگی های شخصیتی افراد استفاده شد. در توضیح نظریه ی اینوگرام بیان شد که اینوگرام یک شکل هندسی است و از سه قسمت تشکیل شده است. اولین قسمت یک دایره است و قسمت دوم یک مثلث در درون دایره که نمایانگر نیروهای سه گانه ی طبیعت (تفکر، غریزه و احساس) است و قسمت سوم یک ستاره ی چند ضلعی در درون دایره است. طبق مدل اینوگرام افراد در سه گروه اصلی ادراک گرا، احساس گرا و عمل گرا قرار می گیرند. هر یک از این سه گروه دارای سه زیر مجموعه است و در مجموع نه تیپ شخصیتی حاصل می شود. این نه تیپ شخصیتی توسط اعداد ۱ تا ۹ روی دایره نشان داده می‌شوند. ویژگی های هر تیپ به طور مفصل بیان شد.

تیپ یک یا اصلاح گرا ها بر تصحیح دیگران و کمال گرایی تأکید دارند و تمایل به درستی و کمال دارند. افراد تیپ دو یا یاری دهنده ها اهل کمک به دیگران و مهر و محبت هستند و بدون چشم داشت به دیگران خدمت می‌کنند. تیپ سه یا افراد عمل گرا اهل رقابت و موفقیت طلب هستند و تلاش آن ها برای کسب موفقیت است.

گروه فردگرا یا تیپ چهار، افرادی درون گرا، حساس، خیال پرداز، تودار و هنر دوست هستند. تیپ پنج با عنوان تیپ محقق، افرادی منزوی و کناره گیر، فلسفه گرا، مطلع و با تدبیر هستند و در تجزیه و تحلیل مسائل پیچیده مهارت دارند. تیپ شش یا گروه وفادار، محافظه کار و مسئول هستند. آن ها دوستان زیادی دارند و همیشه وفادار و در پی استفاده از راهنمایی و حمایت افراد مورد اطمینان خود هستند.

تیپ هفت یا افراد کلیت گرا خوش خو و خوش رو، رهبر، پیشرو و انعطاف پذیر هستند. آن ها معمولا شلوغ، بی نظم و در فکر ایجاد هیجان در محیط هستند. تیپ هشت یا چالش طلب، فردی مدیر و رهبر است که کنترل امور را به دست می‌گیرد و بحث و مشاجره را دوست دارد و سعی در تسلط بر دیگران و در دست گرفتن قدرت دارد. تیپ نه یا مسالمت جو افرادی هستند که به راحتی خواسته ها و نیازهای خود را کنار می‌گذارند و خواسته های دیگران را ترجیح می‌دهند. این گروه صلح طلب هستند و تمایل به آرامش و صلح و صفا دارند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...