انعطاف‌پذیری سازمان در جهت پاسخگویی به تغییرات

 

پولتون و بارکلی (۱۹۹۸)

 
 

تعریف دقیق استانداردهای عملکردی مورد انتظار

 

کوپر (۱۹۹۹)

 
 

پالایش و اصلاح محصول بعد از روانه‌سازی

 

لین و همکاران (۱۹۹۶ب)

 
 

داشتن بینشی واضح و شفاف از پروژه NPD در تیم توسعه محصول

 

لین و همکاران (۱۹۹۶ ب) ، لاوسن و ونتریس (۱۹۹۲) ، آرجریس و سوشون (۱۹۸۷)

 
 

وجود ارتباطات داخلی گسترده در سازمان

 

مونتویا ، ویز و کالانتون (۱۹۹۴) ، روت ول (۱۹۹۲)

 
 

وجود سیستم کنترلی و نظارتی مناسب

 

روث ول (۱۹۹۲)

 
 

وجود ساختار سازمانی مناسب

 

کوپر (۱۹۹۹)

 

(منبع: سعیدا اردکانی و همکاران، ۱۳۹۰، ص ۱۱۰).
در این تحقیق با توجه به فرضیه‌های تحقیق تلاش می‌شود نقش مدیریت دانش و نوآوری فرایند بر موفقیت و عملکرد توسعه محصول جدید بررسی گردد بنابراین در ادامه به تعاریف این دو مفهوم و مبانی نظری مرتبط با آن‌ها پرداخته می‌شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۲-۳٫ مدیریت دانش
۲-۲-۱٫۳٫ تعریف
اهمیت دانش را در محیط جهانی و پیچیده امروزی نمی‌توان نادیده گرفت. آن سازمان‌هایی که می‌دانند چگونه اطلاعات را به طور موثر کسب، توزیع و مدیریت کنند، رهبران صنعت خود خواهند بود. امروز به سوی دوره‌ای حرکت می‌شود که مزیت رقابتی نه فقط از طریق دستیابی به اطلاعات، بلکه مهم‌تر از آن از طریق ایجاد دانش جدید حاصل می‌شود (دانپورت ، ۱۹۹۷، ص ۱۵).
در محیط رقابتی امروز، نیاز سازمان‌ها به دارایی‌های دانشی نسبت به گذشته، شدت چشم‌گیری یافته است. غیرقابل‌تقلید بودن، کمیاب بودن، ارزشمند بودن و غیرقابل‌جایگزین بودن از ویژگی‌های این دارایی‌های دانشی؛ همراه با ظهور رویکردها و مفاهیمی چون مدیریت دانش، سرمایه فکری و دارایی نامشهود، همگی گویای اهمیت فزاینده منابع دانشی در سازمان‌ها هستند (انواری و رستمی، ۱۳۸۸، صص ۱۸-۳).
دانش عبارت است از بهره‌گیری کامل از داده و اطلاعات در آمیخته با مهارت‌ها، شایستگی‌ها، عقاید، ادراکات، تعهدات و انگیزه‌های درونی انسانی. دانش در قالب عقاید، قضاوت‌ها، روابط، دیدگاه و مفاهیم عرضه می‌شود و خود اساس و پیش‌برنده اقتصاد فراصنعتی است (مانیان و همکاران، ۱۳۹۰، ص ۱۳۸).
چالش اصلی سازمان‌ها درک مدیریت دانش و چگونگی پیاده‌سازی آن است. امروزه بزرگترین آرزوی سازمان‌ها تعریف یک سیستم مدیریت دانش مناسب و اداره آن به یک روش موفق است (رهنورد و همکاران، ۱۳۸۸، صص ۵۲-۳۷).
مشهورترین دسته‌بندی که از دانش ارائه شده است، آن را به دو بخش، دانش ضمنی[۳۵] و صریح[۳۶] تقسیم می‌کند. دانش ضمنی دانشی است که به وسیله‌ی فرآیندهای فردی داخلی به‌دست می‌آید و در وجود خود شخص ذخیره می‌شود. بعضی اوقات چنین دانشی را با عناوینی مانند تجربه، بازتاب، استعداد فردی یا درون‌گرایی تعریف می‌کنند. این دانش ساختارنیافته است و مبتنی بر مستندات ملموس و عینی نیست. دانش صریح دانشی است که در یک وسیله مکانیکی یا تکنولوژیکی، از قبیل اسناد یا پایگاه‌های اطلاعاتی ذخیره می‌شود. (کلارک[۳۷]، ۱۹۹۳، ص ۴۷۰).
از نظر داونپورت و پروساک مدیریت دانش مجموعه‌ای از فرآیندها برای فهم و بکارگیری منبع استراتژیک دانش در سازمان است. مدیریت دانش رویکردی ساخت‌یافته است که رویه‌ایی را برای شناسایی، ارزیابی، سازماندهی، ذخیره و بکارگیری دانش به منظور تأمین نیازها و اهداف سازمان برقرار می‌سازد (آلاوی[۳۸] و همکاران، ۲۰۰۲، ص ۵۳).
مدیریت دانش یک مدل تجاری میان‌رشته‌ای است که با همه جوانب دانش شامل خلق، کدگذاری، تسهیم و استفاده از دانش برای ارتقاء یادگیری و نوآوری در بافت شرکت سروکار دارد. مدیریت دانش، هم با ابزارهای تکنولوژیکی و هم با روش‌های جاری سازمانی شامل تولید دانش جدید، کسب دانش با ارزش از منابع خارجی، استفاده از این دانش در تصمیم‌گیری، وارد کردن دانش در فرآیندها، محصولات و خدمات، کدگذاری اطلاعات در اسناد و مدارک، نرم‌افزارها و پایگاه داده‌ها، تسهیل رشد دانش، انتقال دانش به سایر بخش‌های سازمان و در نهایت اندازه‌گیری دارایی‌های دانشی و اثرگذاری مدیریت دانش سروکار دارد (لئونارد[۳۹]، ۱۹۹۰، ص ۴۴). شرکت‌ها برای خدمت بهتر به مشتریان و باقی‌ ماندن در یک صنعت باید دوره زمانی تولید را کاهش دهند، با حداقل دارایی‌های ثابت عمل کنند، زمان توسعه محصول را کوتاه کنند، کارمندان را توانمند سازند، سازگاری و انعطاف‌پذیری را ارتقاء دهند، اطلاعات را تسخیر کرده و دانش را خلق و تسهیم کنند. هیچ یک از این اقدامات بدون تمرکز پیوسته بر خلق، به‌روزرسانی، دردسترس قرار دادن، کیفیت دانش و استفاده از آن به‌وسیله کارکنان و تیم‌های کاری اتفاق نخواهد افتاد (لئونارد، ۱۹۹۰، ص ۵۲). چنانچه در جدول ۲-۴ مشخص شده است هفت سطح دانش در سازمان ممکن است وجود داشته باشد (گوپتا[۴۰] و همکاران، ۲۰۰۴، صص ۱۵-۱):
جدول ۲-۴- هفت سطح دانش در سازمان

ردیف

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...