کارت‎های دستور را می‎توان هر جا در فایل INP بعد از کارت عنوان مسئله و قبل از کارت خالی پایان دهنده اختیاری بکاربرد. خطوط دستور باید یک C در ستون‎های ۱ تا ۵ و بدنبال آن یک جاخالی داشته باشد و می‎تواند حداکثر ۸۰ ستون طول باشد. کارت‎های سلول، سطح، و داده بایست همگی درون ۵ ستون اول شروع شوند و ورودی‎ها توسط یک یا چند جاخالی ازهم جدا می‎شوند. عدد‎ها می‎توانند صحیح یا نقطه متغییر باشند. MCNP تغییر مناسب را ایجاد می‎کند.
۴-۳-۱- ۱-کارت‎های سلول
شماره سلول اولین ورودی است و بایست در ۵ ستون اول شروع شود. ورودی بعدی شماره ماده سلول است، که بصورت دلخواه توسط کاربر علامت دار می‎شود. ماده در روی کارت ماده (Mn) که شماره ماده یکسانی دارد توصیف می‎شود. اگر سلول توخالی است، یک صفر برای شماره ماده وارد می‎شود. شماره‎های سلول و ماده نمی‎تواند از ۵ رقم فراتر رود. ورودی بعدی چگالی ماده سلول است. یک ورودی مثبت به عنوان چگالی اتمی‎برحسب تفسیر می‎شود. یک ورودی منفی به عنوان چگالی جرمی‎برحسب سانتیمتر مکعب /گرم تفسیر می‎شود. برای یک سلول توخالی هیچ وارد نمی‎شود.تعیین کامل هندسه سلول بدنبال ورودی‎ها ی بالا آورده می‎شود. این مشخصات شامل یک لیست از سطوح علامتداری است که سلول را در بر گرفته است و در این جا علامت جهت نواحی تعریف شده توسط سطوح را نشان می‎دهد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۳-۱- ۲-کارت‎های سطح
شماره سطح ورودی اول است. این ورودی باید در ۵ ستون اول شروع شود و نباید بیش از ۵ رقم باشد. ورودی یعدی یک پیش فرض الفبایی است که به نوع سطح دلالت دارد. در ادامه سطح پیش فرض ضرایب عددی معادله سطح با نظم مناسب وارد می‎شود.
۴-۳-۱- ۳-کارت‎های داده
باقی داده‎های ورودیMCNP به دنبال کارت خالی حائل دوم، یا کارت خالی سوم اگر یک مجموعه پیام وجود داشته باشد می‎آید. نام کارت ورودی اول است و بایست در ۵ ستون اول شروع شود. ورودی‎های لازم دنبال آن، که با یک یا چند جاخالی از هم جدا می‎شوند می‎آیند. برخی از کارت‎های داده ورودی یک مشخص کننده ذره برای تشخیص از بین داده ورودی برای نوترون‎ها، فوتون‎ها، و برای الکترون‎ها لازم دارند. مشخص کننده ذره شامل یک نماد (نقل قول ): و بعد N یا P یا E فورا بدنبال نام کارت می‎آید، می‎شود. به عنوان مثال برای وارد کردن اهمیت نوترون، از کارت IMP:N استفاده می‎شود. هیچ کارت داده ای نمی‎تواند بیش از یک بار با نماد یکسان آورده شود، به این معنی که، M1 و M2 قابل قبولند ولی، دو کارت M1 مجاز نیستند. پیش فرض‎ها برای کارت‎ها در برخی دسته بندی‎ها قرار داده می‎شوند. خلاصه ای از کارت‎های ورودی MCNP شامل کارت‎های الزامی‎و کارت‎های اختیاری، و آیا پیش فرض‎ها وجود دارند و اگر اینچنین است آنها چه هستند در زیر نشان داده می‎شود.
همه کارت‎های ورودی MCNP غیر از کارت‎های سطوح و سلول‎ها بعد از کارت خالی حائل و بدنبال مجموعه کارت سطح وارد می‎شود. علامت اختصاری آن‎ها بایست در ۵ ستون اول شروع شود. این کارت‎ها درون دسته زیر خلاصه شده اند:
رسته
(الف) نوع مسئله
(ب) کارت‎های هندسی
(پ) کاهش واریانس
(ت) مشخصات چشمه
(ث) مشخصات تالی
(ج) مشخصات ماده و سطح مقطع
(چ) انرژی و رفتار حرارتی
(ح) مسائل انقطاع
(خ) آرایه‎های داده کاربر
(د) کارت‎های جانبی
این دسته از کارت‎ها در زیر تعریف می‎شوند. هیچ کارت داده ای نمی‎تواند بیش از یک بار با نماد یکسان آورده شود.
۴-۳-۱-۳-۱- کارت نوع مسئله (MODE)
شکل:
= N برای انتقال نوترون
P برای انتقال فوتون
E برای انتقال الکترون
پیش فرض: اگر کارت MODE حذف شود، MODE N در نظر گرفته می‎شود.
استفاده: کارت MODE لازم است مگراینکه = N MODE.
۴-۳-۱-۳-۲- کارت‎های هندسی
همه کارت‎های ورودی زیر پارامترها برای کارت‎های هندسی در جدول ۴-۳ تعریف شده است :
جدول۴-۳ زیر پارامترها کارت‎های هندسی MCNP

علامت اختصاری نوع کارت
VOL حجم سلول‎ها
AREA مساحت سطوح
U جهان‎ها
TRCL انتقال سلول‎ها
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...