نگارش پایان نامه درباره مدل مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی ... |
در حد انتظار (رضایت بخش)
پایینتر از حد انتظار (غیرقابل پذیرش)
شکل ۹-۲: کیفیت خدمات درکشده، ماخذ: پاراسورامان،۱۹۹۱
- شکافهای کیفیت خدمات: اندازه گیری شکاف و فاصله بین خدمات مورد انتظار ارائه و درکشده توسط مشتری، یک فرایند عادی بازخور مشتری است که در شرکتهای معظم خدماتی اعمال می شود.
در شکل (۱۰-۲)، شکاف بین انتظارات و ادراکات مشتری بهعنوان شکاف ۵ تعریف می شود. این شکاف با توجه به انـدازه و جهت چهار شکافی که با تحویل و ارائه خدمات ایـجاد میشوند، نشـان داده می شود. اولین شکاف عبارت است از تفاوت و مغایرت بین انتظارات مشتری و نحوه ادراک این انتظارات، توسط مدیریت شرکت خدماتی. شکاف۱ وقتی بروز می کند که مدیریت شرکت خدماتی به طور کامل درک نکند که چگونه انتظارات مشتری بر مبنای عوامل بسیاری شکل میگیرد؛ عواملی چون تبلیغات، تجربه قبلی آن از شرکت و رقبایش، نیازهای فردی و گفتگو با دوستان و آشنایان. استراتژیهایی که برای پرکردن این شکاف بکار میروند، عبارتند از؛ بهبود تحقیقات بازار، تقویت شیوه ارتباطی بهتر بین مدیریت شرکت و کارکنانی که در خط تماس مستقیم مشتری هستند و کاهش تعداد سطوح مدیریتی که فاصله بین مدیر و مشتری را موجب میشوند.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
شکاف دوم؛ نتیجه ناتوانی مدیریت به ترجمه دقیق ادراک خود، از انتظارات مشتری به ویژگیهای کیفیت خدمات میباشد. شکاف۲ ممکن است ناشی از عدم تعهد و حساسیت مدیریت به کیفیت خدمات یا درک ناممکن تأمین توقعات مشتری باشد؛ اما با هدفگذاری و استانداردسازی وظایف تحویل خدمات میتوان این شکاف را پر کرد (فیتزسیمونز و موناجی، ۲۰۰۱).
شکاف سوم را شکاف عملکرد خدمات نیز مینامند؛ زیرا تحویل و ارائه خدمات در عمل با آنچه که مدیریت شرکت وعده داده مطابقت ندارد. شکاف۳ می تواند معلول علل بسیاری باشد، از جمله؛ فقدان کار گروهی، انتخاب کارکنان ضعیف، آموزش ناکافی و شرح شغل نامناسب. تبلیغات در روزنامهها و سایر رسانه ها و دیگر ارتباطات صورت گرفته توسط شرکت، انتظارات مشتری از خدمات را شکل می دهند.
شکاف چهارم عبارت است از؛ مغایرت بین تحویل خدمات و ارتباطات بیرونی شرکت به شکل اغراق و مبالغه در وعدهها و فقدان اطلاعات لازم برای ارائه به کارکنان.
- ارزیابی کیفیت خدمات با سروکـوئال: ابعـاد متعدد کیفیت خدمات در ابـزار پیمایش سروکـوئال لحـاظ میشوند، سروکوال ابزاری است مـؤثر، برای پیمایش رضایت مشتری و بر مدل شـکاف کیفیت خدمات استوار میباشد.
مشتری
کیفیت مشاهده شده
شکایات مشتری
رضایتمندی مشتری
ارزش
مشاهده شده
شکاف ۵
انتظارات مشتری
بازاریاب
وفاداری مشتری
چگونه؟
- پشتیبانی محسوس
- تکنولوژی
- تسهیلات ساختمانی
- دکوراسیون
چگونه؟ چه؟ چگونه؟
- ارائه فرایند و سبک اداره - نقش خریدار
- اتصال به خدمت دیگر نتیجه مورد انتظار - مشارکت
- نقش خریداران دیگر
چگونه؟
- تماس با کارمندان
شکاف ۱
شکاف ۴
شکاف ۳
نیازهای فردی
شکاف ۲
تجربه قبلی
شکل ۱۰-۲: مدل شکاف کیفیت خدمات
(منبع؛ فیتزسیمونز ، ۲۰۰۱؛ بهنقل از V.A Zeihaml , L,L, Berry , and A.Parasuraman “ communication and control Processes in the Delivery of Service Quality “ journal of marketing vol .52, April 1988,36
طراحان مدل شکاف کیفیت خدمات که در شـکل (۱۰-۲) مدل شـکاف کیفیت خدمـات آن را ملاحـظه میکنید، یک مقیاس چند موردی بهنام سروکوئال طراحی و ابداع کردند؛ تا بهوسیله آن ابعاد کیفیت را ارزیابی کنند.
این ابزار دو قسمت دارد؛ یک بخش آغازین که برای ضبط انتظارات مشتری، از یک نوع خدمت و بخش دوم آن نیز؛ ادراکات مشتری و نظر او درباره یک شرکت خدماتی خاص ضبط می کند. ۲۲ گزاره وجود ابعاد کیفیت خدمات را توصیف می کنند.
امتیاز کیفیت خدمات از طریق محاسبه تفاوت، بین امتیازهایی که مشتریان به گزارههای بیانکننده انتظارات و ادراکات مشتری می دهند، محاسبه میشوند و بدست می آید. این امتیاز را شکاف ۵ مینامند. همانطور که در نمودار۲ مدل شکاف کیفیت خدمات نشان داده شده است.
شکاف کیفیت خدمات = انتظارات مردم – ادراکات مردم
امتیاز مربوط به چند شکاف دیگر را نیز میتوان بههمین طریق محاسبه کرد (فیتزسیمونز، ۱۳۸۲، ۷۳). به این صورت که در تمامی مؤلـفههای سروکـوئال، ادراکات و انتـظارات مردم مورد ارزیابی قرار میگیرند. اما از آنجایی که مؤلفهای کیفیت خدمات از دیدگاه مردم اهمیت یکسانی ندارند، میزان اهمیت مؤلفه ها ) (Wi نیز در معادله وارد می شود.
نمره کیفیت خدمات = انتظارات مردم – ادراکات مردم (میزان اهمیت مؤلفه ها Wi = SQ(Pij- Eij))
بر این اساس نمره کیفیت خدمات در هر مؤلفه بهدست می آید (عصاریاننژاد و شیرازی رومنان، ۱۳۹۰، ۲۱۲). این ابزار طراحیشده برای استفاده در انواع خدمات قابل اعتبار تشخیص داده شده است. طراحان این ابزار کاربردهای بسیاری برای سروکوئال پیشنهاد کرده اند، اما مهمترین کاربرد آن ردیابی روند تغییرات کیفیت است (فیتزسیمونز، ۱۳۸۲، ۷۳). همچنین از موارد کاربرد مدل سروکوئال در ایران، بکارگیری آن بهمنظور سنجش کیفیت خدمات در مؤسسات خصوصی انتظامی مثل؛ مراکز شمارهگذاری خودرو (تعویض پلاک) میباشد. مزایای مدل سروکوئال عبارتند از: ۱- فهم آسان، ۲- پذیرش و قبول مدل به صورت گسترده و فراگیر، ۳- جذابیت ادراکی، ۴- چند بعُدی بودن، ۵- توجه به نظرات مراجعین در ارزیابی کیفیت خدمات (عصاریاننژاد و شیرازی رومنان، ۱۳۹۰، ۲۱۳).
۳-۵-۱-۲ مدل لهتینن و لهتینن[۱۵۴]
این دو محقق سه بُعد برای کیفیت خدمات ارائه کرده اند:
۱- کیفیت فیزیکی[۱۵۵]: کیفیت فیزیکی به محصولات یا موارد حمایتی از محصولات و خدمات اشاره دارد. محصولات مالی ابعاد فیزیکی محدودی دارند، بنابراین غالباً شواهد فیزیکی دیگری بهمنظور ارزیابی کیفیت خدمات مورد استفاده قرار میگیرد. برای مثال مشتریان بر اساس دکوراسیون، امکانات و تسهیلات درون شعب و … کیفیت را مورد ارزیابی قرار می دهند.
۲- کیفیت تعاملی: کیفیت تعاملی به تعاملات بین مشتریان و ارائهکنندگان خدمات اشاره دارد. تعاملات ممکن است به روشهای مختلفی روی دهد، مثلاً میتوان بصورت رودررو یا از طریق ابزارهای دوربرد نظیر؛ تلفن یا اینترنت تعامل برقرار کرد. تعامل به هر شکلی که باشد، سازمانها باید اطمینان حاصل کنند که بصورت اثربخشی با مشتریانشان ارتباط برقرار می کنند.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 02:14:00 ق.ظ ]
|