نمودار (۹): تاثیر تغییرات توان در مقدار خمش ورق­های مشبک با تعداد سوراخ متفاوت.

در مرحله بعدی به بررسی تاثیر سرعت­های مختلف اسکن لیزر در ورق­های مشبکی با تعداد سوراخ متفاوت پرداخته شده است. بدین منظور ورق­های مشبکی با تعداد ۳، ۴ و ۵ سوراخ در عرض، تحت سرعت­های اسکن ۳، ۴ و ۵ میلیمتر بر ثانیه قرار گرفتند. نتایج این قسمت از تحلیل­ها در نمودار ۱۰ آورده شده است. همانطور که در این نمودار نشان داده شده است، افزایش تعداد سوراخ­های ورق مشبک در تمامی سرعت­های اسکن لیزر سبب کاهش مقدار زاویه خمش قطعه­کار گردیده است. این روند کاهشی در سرعت ۲ میلیمتر بر ثانیه تا حدود زیادی خطی و در سرعت­های بالاتر غیر خطی می­باشد. شاید دلیل این امر در شدت بیشتر گرادیان دمایی در سرعت­ ۲ میلیمتر بر ثانیه می­باشد که سبب گردیده تا حداقل تاثیر را از تعداد سوراخ­ها به خود بگیرد.

 
نمودار (۱۰): تاثیر تغییرات سرعت در مقدار خمش ورق­های مشبک با تعداد سوراخ متفاوت.

در ادامه، به بررسی تاثیر تعداد سوراخ­های ورق مشبک در قطرهای مختلف پرتو لیزر پرداخته شد. بدین منظور قطعه­ها تحت اسکن پرتوهای لیزر با قطرهای ۳، ۳.۵ و ۴ میلیمتر قرار گرفتند. نتایج این قسمت از تحقیقات در نمودار ۱۱ آورده شده است. نتایج این نمودار نیز، داده ­های قبلی را تایید کرده و نشان می­دهد که با افزایش تعداد سوراخ­های ورق مشبک، مقدار زاویه خمش قطعه­کار در تمامی قطرهای پرتو لیزر کاهش خواهد یافت.مطابق این نمودار ، مقدار زاویه خمش قطعه­کار در پرتوهای لیزر با قطرهای ۳ و ۳.۵ تا حدود زیادی نزدیک به یکدیگر است. این موضوع نشان می­دهد که می­توان از قطر ۳.۵ میلیمتر به عنوان پارامتری بهینه در این شرایط آزمایش استفاده کرد. در این حالت، هم شرایط گرادیان دمایی ارضا شده و هم می­توان به خمشی مناسب دست یافت.

 
نمودار (۱۱): تاثیر تغییرات قطر لیزر در مقدار خمش ورق­های مشبک با تعداد سوراخ متفاوت.

شکل­دهی ورق مشبک تحت سرعت متغیر
در این قسمت از تحقیقات به بررسی تاثیر حرکت شتابدار و سرعت متغیر پرتو لیزر پرداخته شده است. بدین منظور، حرکت پرتو لیزر در عرض قطعه­کار، شتابدار فرض گردیده است. سرعت پرتو در ابتدای ورق، صفر بوده و مقدار میانگینش برابر با ۴، ۵، ۶.۷ و ۱۰ میلیمتر بر ثانیه بود. در نمودار ۱۲ نمونه ­ای از نمودارهای سرعت- زمان مورد مطالعه در این قسمت از پایان نامه آورده شده است. در نمودار ۱۲-الف سرعت حرکت پرتو لیزر در تمامی عرض قطعه­کار ثابت و برابر با ۴ میلیمتر بر ثانیه بوده و در نمودار ۱۲-ب به صورت شتابدار می­باشد؛ به طوریکه سرعت میانگین هر دو حالت، یکسان و برابر با ۴ میلیمتر بر ثانیه است. لازم به ذکر است که مدت زمان عبور پرتو لیزر از روی ورق در هر دو حالت یکسان می­باشد.

   
  (الف)
(ب)
نمودار (۱۲): نمودار سرعت- زمان حرکت پرتو لیزر الف- سرعت ثابت، ب- سرعت متغیر و شتاب ثابت.

در نمودار ۱۳ نتایج مقایسه حالت سرعت ثابت و سرعت متغیر برای سرعت­های متوسط متفاوت آورده شده است. مطابق این نمودار، مشاهده می­گردد که مقدار زاویه خمش قطعه­کار در حالت سرعت متغیر، همواره کمتر از حالتی است که از
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...