۱-۳-روش تحقیق
این پژوهش به دنبال بررسی رابطه دینداری و ادراک افراد بومی منطقه از اثرات اجتماعی فرهنگی گردشگری می‌باشد تا با ارزیابی نتایج به دست آمده و ارائه پیشنهادهای لازم، بستر مناسب‌تری برای توسعه گردشگری در تعامل با دین ایجاد کند، لذا به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است؛ وقتی پژوهش به قصد کاربرد نتایج یافته‌هایش برای حل مساله خاص متداول درون سازمان انجام می‌شود چنین پژوهشی پژوهش کاربردی نامیده می‌شود(دانایی فرد، الوانی و آذر، ۱۳۹۰).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

از نوع تحقیقات مقطعی و از نظر روش گردآوری داده‌ها، پیمایشی توصیفی – همبستگی خواهد بود، زیرا وضع موجود را مطالعه و ارتباط بین متغیرها را از طریق مراجعه به جامعه میزبان بررسی می‌کند. از لحاظ ماهیت داده‌ها در گروه تحقیقات کیفی که با بهره گرفتن از طیف لیکرت کمّی شده، جای می‌گیرد.
با توجه به اینکه این پژوهش به دنبال پیش بینی تغییرات نگرش افراد جامعه میزبان نسبت به اثرات فرهنگی و اجتماعی حاصل از توسعه گردشگری است، از روش رگرسیون که از تحقیقات همبستگی می‌باشد استفاده شده است؛ در مطالعات همبستگی دو متغیری، هدف بررسی رابط دوبه‌دو متغیرهای موجود در تحقیق است. در تحلیل رگرسیون هدف پیش‌بینی تغییرات یک یا چند متغیر وابسته (ملاک) با توجه به تغییرات متغیرهای مستقل (پیش‌بینی) است. در بعضی از بررسی‌ها از مجموعه همبستگی‌های دو متغیری، متغیرهای مورد بررسی در جدولی به نام ماتریس همبستگی یا کوواریانس استفاده می‌شود. (سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۷).
۲-۳-متغیرهای تحقیق
متغیر به ویژگی، صفت یا عاملی اطلاق می‌شود که بین افراد جامعه مشترک می‌باشد و می‌تواند مقادیر و ارزش‌های متفاوتی داشته باشد. متغیرها انواع گوناگونی دارند و بر اساس مبانی مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. متغیرها بر اساس رابطه به سه گروه متغیر مستقل، متغیر وابسته و متغیرهای میانجی تقسیم می‌شوند. متغیرهای مستقل نقش علت را بر عهده دارند و بر متغیرهای دیگر تأثیر می‌گذارند و معمولاً تشخیص تأثیر متغیر مستقل و تأثیر آن از اهداف عمده تحقیق محسوب می‌شود. متغیرهای تابع یا وابسته، تابع متغیر مستقل هستند یا در واقع معلول آن به حساب می‌آیند. متغیرهای میانجی یا واسطه متغیرهایی هستند که گاهی به عنوان رابط متغیر مستقل قرار می‌گیرند(حافظ نیا، ۱۳۸۲).
در این تحقیق نوع متغیرها به صورت زیر می‌باشد:
دینداری متغیر مستقل است.
ادراک ساکنین از اثرات فرهنگی – اجتماعی گردشگری متغیر وابسته است.
در این پژوهش رابطه بین دینداری به عنوان متغیر مستقل و ادراک ساکنین جامعه میزبان از اثرات فرهنگی و اجتماعی گردشگری مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی این رابطه و تأثیری که دینداری اسلامی ساکنین جامعه میزبان بر نگرش آنان به اثرات فرهنگی و اجتماعی حاصل از توسعه گردشگری در منطقه رخ داده است با بهره گرفتن از روش‌های همبستگی که در این پژوهش با بهره گرفتن از روش رگرسیون، صورت گرفته است.
متغیر مستقل این پژوهش را دینداری افراد جامعه میزبان، که همان شدت و میزان عمل به مؤلفه‌های دینی بر اساس موضوعاتی از جمله شرایط خانوادگی، جامعه، فرهنگی و…می‌باشد، تشکیل می‌دهد و متغیر وابسته این پژوهش شامل ادراک جامعه میزبان از اثرات فرهنگی توسعه گردشگری و ادراک آنان از اثرات اجتماعی توسعه گردشگری می‌باشد.
۳-۳-روش‌های جمع‌ آوری اطلاعات
مهم‌ترین روش‌های گردآوری اطلاعات در این تحقیق به شرح زیر است:
۱-۳-۳-مطالعات کتابخانه‌ای
در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانه‌ای، مقالات، کتاب‌های مورد نیاز و نیز از اینترنت[۶۷] استفاده شده است.
۲-۳-۳-تحقیقات میدانی
در این قسمت به منظور جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه‌ای دو بخشی شامل سؤالات عمومی و تخصصی، استفاده شده است.
پرسشنامه مذکور شامل ۲ بخش عمده می‌باشد:
الف) سؤالات عمومی: در سؤالات عمومی سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ دهندگان جمع‌ آوری گردد.
ب) سؤالات تخصصی: این قسمت خود از دو نوع سؤالات تشکیل شده است که بخش اول سؤالات مربوط به سنجش سطح دینداری افراد و بخش دوم مربوط به بررسی ادراک افراد از اثرات فرهنگی اجتماعی گردشگری است. سؤالات مربوط به سنجش نوع و سطح دینداری افراد، برگرفته از کارهای دکتر شجاعی زند(۱۳۸۴) و دکتر زمانی فراهانی (۲۰۱۲) است و سؤالات مربوط به سنجش ادراک افراد از اثرات فرهنگی - اجتماعی گردشگری از جمع بندی کارهای دیری (۲۰۱۲)، مک گی (۲۰۰۴)، بنتا (۲۰۱۲)، ملکی(۱۳۹۰) ، تقدیسی(۱۳۹۱)، امین بیدختی (۱۳۹۲) و پژوهش‌های افراد دیگری که در این حوزه تحقیق کرده‌اند، به دست آمده است.
در ادامه، در جداول (۱-۳) و (۲-۳) به ترتیب رابطه سؤالات پرسشنامه با عوامل تحقیق (دینداری اسلامی) و رابطه سؤالات پرسشنامه با عوامل تحقیق (اثرات فرهنگی و اجتماعی گردشگری) نشان داده شده است.
جدول ۱-۳- رابطه سؤالات پرسشنامه با عوامل تحقیق (دینداری اسلامی)

ردیف متغیر شاخص سؤالات مربوطه در پرسشنامه  
۱ اعتقادات خدا می‌دانم خدایی وجود دارد و هیچ شکی در آن ندارم  
پیامبر حضرت محمد (ص) از طرف خداوند مبعوث شده است  
امام امامان معصوم (ع) تداوم رسالت پیامبر اکرم (ص) هستند
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...