۱۳

۷

۹

۸

۶

۴

۲

اما بر اساس روش وزنی شعبه های کارا از نظر کارایی به ترتیب زیر خواهند بود:

منجیل

فومن

سنگر

کلاچای

چابکسر

صومعه سرا

رشت

خشک بیجار

لشت نشاء

۶٫۰۰۲

۲٫۲۲۱

۲٫۱۳۵

۱٫۶۷۳

۱٫۴۹

۰٫۹۹۶

۰٫۳۷۴

۰٫۱۳۴

۰٫۰۱۸

سوال ۴: کارایی مقیاسی هر کدام از شعب به چه اندازه است؟
کارایی مقیاس از تقسیم “بازدهی ثابت نسب به مقیاس” بر “بازدهی متغیر نسبت به مقیاس” حاصل می شود. که مقادیر آن در جدول (۴-۴) آمده است. طبق آماره های موجود در جدول مذکور، ۱۰ شعبه کارایی مقیاس برابر یک (شعب رشت، کلاچای، پره سر، سنگر، منجیل، چابکسر، بندر کیاشهر، خشک بیجار، صومعه سرا، رست آباد) و ۱۱ شعبه کارایی مقیاس بالای ۹۰ درصدی داشته اند. میانگین کل در کارایی CRS برابر ۰٫۸۳۴ و میانگین کل کارایی در کارایی VRS برابر ۰٫۸۸۹ و در کارایی مقیاس میانگین کل کارایی برابر ۰٫۹۳۱ درصد می باشد و درحالیکه کمترین کارایی مقیاس مربوط به شعبه ماسال (۰٫۷۸۷) بوده است.
نتایج تحقیق یانگ و چانگ (۲۰۰۸) نشان می دهد کارایی مقیاس در سطح بالایی قرار دارد ولی کارایی تکنیکی در سطح پایینی است و سیاست های دولت در خصوصی سازی تاثیر مثبتی در افزایش کارایی و قدرت رقابتی بازاری این بنگاه ها داشته است.
نتایج تحقیق آماده و همکاران در سال (۱۳۸۸) نشان داد که استان های بوشهر، خوزستان، هرمزگان و کرمان بالاترین کارایی فنی را دارا هستند. پس از آن استان های صنعتی مثل تهران، اصفهان، مرکزی و آذربایجان شرقی قرار دارند. میانگین کارایی فنی بخش صنعت ۲۸ استان در فاصله زمانی ۷۵-۸۳ برابر ۷/۶۲ درصد برآورد شده است.
در تحقیق هادیان و همکارانش (۱۳۸۷) نتایج حاصل از مدل تحلیل پوششی داده ها حاکی از تاثیر پذیری تغییرات بهره وری کل از تغییرات تکنولوژیکی می باشد. تغییرات کارایی مدیریتی و کارایی مقیاس در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

۵-۳ نتیجه گیری

با توجه به اهمیت بسیار بالای بانک ها در سیستم مالی کشور، استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها با ارائه امکان مقایسه و رتبه بندی و الگوگیری، می تواند گامی نوین برای بهبود مستمر عملکرد بانک ها و موسسات مالی باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

پس از تعیین عملیاتی ورودی ها و خروجی های تحقیق (جداول)، با بهره گرفتن از روش برنامه ریزی خطی ناپارامتریک (DEA)، کارایی فنی ۳۲ شعبه از شعبات بانک کشاورزی استان گیلان، با فرض بازدهی متغیر نسبت به مقیاس و در حالت ورودی محور به کمک نرم افزار Deap 2 تخمین زده شده است. لازم به ذکر است که اندازه گیری کارایی در دو حالت نهاده محور و ستاده محور و با فرض بازدهی ثابت نسبت به مقیاس امکان پذیر می باشد اما هدف ما فقط اندازه گیری کارایی در حالت بازدهی متغیر و با فرض ورودی محور می باشد. زیرا: در حالت بازدهی ثابت نسبت به مقیاس باید تمامی واحدهای تصمیم گیرنده (DMU ها) در یک مقیاس بهینه عمل نمایند اما عملا مسایل گوناگونی مانند رقابت ناقص، محدودیت های مالی و غیره باعث می شود که تعدادی از DMU ها در مقیاس بهینه عمل ننمایند؛ که استفاده از مدل VRS این امکان را می دهد که محاسبه کارایی فنی به دور از تاثیرات کارایی مقیاس انجام می شود.
بر اساس نتایج بدست آمده از مدل CCR، تعداد ۹ شعبه (رشت، کلاچای، پره سر، سنگر، چابکسر، منجیل، خشک بیجار، صومعه سرا و رستم آباد) از ۳۲ شعبه مورد بررسی از بین شعبات بانک کشاورزی استان گیلان، کارا (کارایی برابر یک) بوده اند. همچنین ۲۳ شعبه باقی مانده یعنی (۷۱٫۸۷۵ درصد) ناکارا، برآورد شدند .همچنین بر اساس نتایج به دست آمده میانگین کارایی در این حالت ۰٫۸۳۲ درصد برآورد شد.
با توجه به جدول (۴-۳)، کارایی فنی شعبه ماسال، معادل ۰٫۵۱۹ است که از همه کمتر می باشد یعنی این شعبه می تواند تنها با ۵۲ درصد از منابع خود، همان سطح جاری محصولات را داشته باشد؛ اما زمانی که بازدهی متغیر باشد، علاوه بر شعبه های کارا در بازدهی ثابت، شعبه های تالش، فومن، رضوانشهر، لشت نشاء، زیبا کنار، مدیریت گیلان، لوشان و واجارگاه، نیز کارا می باشند و سایر شعبه ها در هر دو حالت بازدهی ثابت و بازدهی متغیر، غیر کارا می باشند. به عبارتی طبق نتایج جدول (۴-۴) در سال ۱۳۹۲، ۵۳٫۱۲۵ درصد از شعبه های مورد بررسی استان گیلان، کارا و ۴۶٫۸۷۵ درصد غیر کارا شناخته شدند. میانگین کارایی شعبه ها ی ناکارا برابر با ۰٫۸۸۹ می باشد و این بدین معناست که شعبه های ناکارا به طور میانگین می توانند با ۸۹ درصد از منابع خود، همان سطح جاری محصولات را داشته باشند.
در مدل بازدهی متغیرنیز، کمترین کارایی مربوط به شعبه ماسال می باشد.
کارایی مقیاس (scal) شعبه های رشت، کلاچای، پره سر، سنگر، چابکسر، منجیل، بندر کیاشهر، خشک بیجار، صومعه سرا و رستم آباد، برابر ۱ می باشد. در میان شعبه ها، شعبه ماسال و شفت، کمترین کارایی مقیاس را دارا می باشند و این نشان از نامتناسب بودن اندازه این شعب دارد، چرا که بازدهی افزاینده نسبت به مقیاس دارد لذا می تواند با کاهش سطح ورودی های خود در مقیاس بهینه عمل کند.
جدول (۱-۵): پارامترهای کارایی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...