۴-۱ مقدمه

در فصل قبل به بیان فرضیه‌های تحقیق، متغیرها و روش‌های مورد نیاز برای آزمون فرضیه‌ها پرداخته شد. همچنین جامعه‌ی آماری، نحوه‌ی انتخاب نمونه و چگونگی گردآوری داده‌های مورد نیاز بیان گردید. در این فصل به تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌ آوری شده از جامعه‌ی مورد بررسی پرداخته می‌شود. برای تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده از روش‌های آمار توصیفی، آمار استنباطی و همچنین رسم نمودار وجداول استفاده شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تحلیل تجربی در این تحقیق،نیازمند داده های مالی مربوط به اقلام تعهدی(به عنوان سنجه ی مدیریت سود) و اطلاعات کسب شده از گزارشات و اظهار نظر های حسابرسی می باشد.داده های مربوط به نوع اظهار نظر حسابرس ،استفاده شده در آزمون ها از گزارشات حسابرسی به صورت دستی و داده های مالی از صورتهای مالی حسابرسی شده مندرج در سایت پژوهش،توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس اوراق بهادار و نرم افزار ره آورد نوین استخراج شده است.جامعه آماری این تحقیق کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد لذا نمونه ای شامل ۷۵۰ مشاهده( سال-شرکت) دربرگیرنده ۱۲۵شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، طی ۱۳۸۶ الی ۱۳۹۱ انتخاب گردیده است.

۴-۲ داده ها و آمار توصیفی

جدول ۴-۱ و ۴-۲، آمار توصیفی متغیرهای اصلی تحقیق در مدل های ۱ و ۲ را نشان می دهد که شامل تعداد مشاهدات،میانگین، میانه، انحراف معیار،حداقل و حداکثر می‌باشد. مقادیر مذکور تصویر جامعی از داده‌های تحقیق ارائه می‌دهند.
به دلیل اینکه مشاهدات پرت تا حدی می توانند نتایج یک تحقیق را تحت تاثیر قرار دهند،سعی شده است تاثیر مشاهدات مذکور خنثی شود.

نتایج ارائه شده در جدول ۴-۱ نشان می دهد که میانگین نسبت کل اقلام تعهدی به کل دارایی ها برابر با ۰٫۰۲۱- و کمتر از میانه می باشد(۰٫۰۲۰-).همچنین چولگی و کشیدگی آن به ترتیب برابر با ۰٫۰۱۱ و ۳٫۷۶ است که به توزیع نرمال(با چولگی صفر و کشیدگی ۳) نزدیک است ولی نرمال بودن توزیع اقلام تعهدی را نمی توان تایید کرد.
یافته های به دست آمده در جدول ۴-۱ از چولگی و کشیدگی سایر متغیر های ارائه شده نشان می دهد که به دلیل داشتن تفاوت فاحش با چولگی و کشیدگی توزیع نرمال(به ترتیب صفر و ۳)،این متغیرها دارای توزیع غیر نرمال و نوسانات شدید می باشند که در تحلیل رفتار آن از طریق مدل های رگرسیونی ،می بایست توجه کرد.

جدول۴-۲ آمار توصیفی مدل۲
تعداد کشیدگی چولگی انحراف معیار حداقل حداکثر میانگین نماد متغیر
۷۴۷ ۳٫۷۹۹ -۰٫۰۴۷۴ ۰٫۱۲۲ -۰٫۳۵۲ ۰٫۳۵۷ -۰٫۰۰۰۲ DA اقلام تعهدی اختیاری
۷۴۷ ۲٫۰۳۷ ۱٫۰۱۸ ۰٫۴۴۵ ۰ ۱ ۰٫۲۷۳ BIG اندازه موسسه حسابرسی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...