شمواد۲۴۱۱۰۴تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی

۳شخارک۲۴۱۱۰۶پتروشیمی خارک۴شپاکسا۲۴۲۴۰۳پاکسان۵شپدیس۲۴۱۱۰۲پتروشیمی پردیس۶پاکشو۴۲۴۰۸گروه صنعتی پاکشو۷شکلر۲۴۱۱۱۰نیرو کلر۸شپترو۲۴۱۳۰۱پتروشیمی آبادان۹کرماشا۲۴۱۲۰۲صنایع پتروشیمی کرمانشاه۱۰شفن۲۴۱۱۱۱پتروشیمی فناوران۱۱شاراک۲۴۱۱۰۸پتروشیمی شازند۱۲شفارس۲۴۱۱۰۹صنایع شیمیایی فارس۱۳شگل۲۴۲۴۰۷گلتاش۱۴شیراز۲۴۱۲۰۱پتروشیمی شیراز۱۵شفارا۲۴۱۱۰۱پتروشیمی فارابی۱۶شاملا۲۴۱۱۰۲معدنی املاح ایران۱۷شسینا۲۴۱۱۰۵صنایع شیمیایی سینا۱۸شدوص۲۴۲۹۰۲دوده صنعتی پارس۱۹شلعاب۲۴۲۲۰۵لعابیران۲۰شپلی۲۴۳۰۰۳پلی اکریل۲۱شپمچا۲۴۲۲۰۲پارس پامچالردیفنماد شرکتکد صنعتنام کامل شرکت۲۲فارس۲۴۱۱۹۳صنایع پتروشیمی خلیج فارس۲۳شپارس۲۴۲۴۰۲بین المللی محصولات پارس۲۴وپترو۲۴۲۹۰۳سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی۲۵پارسان۲۴۱۲۰۳گسترش نفت و گاز پارسیان۲۶تاپیکو۲۴۱۱۹۴سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تاًمین۲۷شیران۲۴۱۱۰۳سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران

همان‌ طور که ذکر شد، برای یکسان شدن شرایط شرکت‌ها و همگن بودن اطلاعات از تعداد ۲۷ شرکت صنعت شیمیایی با اعمال محدودیت‌های ذکر شده در بالا، در این پژوهش به تعداد ۲۰ شرکت پرداخته می‌شود. به شرح زیر:

کربن ایران، تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی، پتروشیمی خارک، پاکسان، پتروشیمی پردیس، گروه صنعتی پاکشو، نیرو کلر، پتروشیمی آبادان، صنایع پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی فناوران، پتروشیمی شازند، صنایع شیمیایی فارس، گلتاش، پتروشیمی شیراز، پتروشیمی فارابی، معدنی املاح ایران، صنایع شیمیایی سینا، دوده صنعتی پارس، لعابیران و پلی اکریل.

۳-۴- روش جمع‌ آوری اطلاعات

روش جمع‌ آوری اطلاعات و نحوه استخراج داده ها از منابع مختلف، گام مهمی در جهت انجام پژوهش و پاسخ دادن به سوالات مورد نظر می‌باشد. در این مطالعه مبانی تئوریک و ادبیات پژوهش بر‌اساس مطالعات کتابخانه‌ای و استفاده از کتب و مقالات علمی مرتبط با موضوع فعالیت های شرکت‌های بورسی و جهت جمع‌ آوری اطلاعات آماری، از مستندات منتشره شرکت‌ها در وب سایت رسمی بورس اوراق بهادار تهران و اطلاعات سایت www.codal.ir[86]، بهره برده شده است.

۳-۵- متغیرهای پژوهش

در این بخش ابتدا به تعریفی دقیق از متغیر‌های مورد استفاده در این پژوهش پرداخته، سپس نحوه محاسبه متغیر‌ها و روش تصمیم‌گیری بر اساس تسلط تصادفی را ارائه می‌دهیم.

۳-۵-۱- متوسط مجذور انحرافات(واریانس)

با توجه به نمونه مورد پژوهش این مقوله به منظور نادیده گرفتن علامت بازدهی‌ها استفاده گردید تا با انجام مجذور آن‌ ها تاثیر منفی آن از بین برود. متوسط مجذور انحرافات در مباحث آماری از خانواده گشتاور محسوب می‌شود.

= (۳-۱)

در این معادله، بیانگر واریانس، بیانگر بازده شرکت های صنایع خودرویی و شیمیایی در هفته t و بیانگر میانگین بازدهی شرکت‌ها در دوره یکساله که شامل ۵۲ هفته می‌باشد.

۳-۵-۲- انحراف معیار

برای جلوگیری از صفر شدن حاصل جمع انحرافات مشاهدات از میانگین، از مجذور انحرافات استفاده می‌شود. در عین حال برای مقایسه مشاهدات با مشخصه پراکندگی، باید هر دو کمیت، بعد مشابه داشته باشند. به‌همین علت مجذور واریانس مجدداً حساب می‌شود و شاخص انحراف معیار را می‌سازد.

=(۳-۲)

۳-۵-۳- نیم واریانس

(۳-۳)

(۳-۴)

که SVM نیم واریانس زیر میانگین بازده شرکت‌های بورسی و نیم واریانس زیر نرخ بازده هدف می‌باشد. تعداد شرکت‌ها، نرخ بازدهی هدف و امید ریاضی نرخ بازدهی است(تهرانی و سیری، ۱۳۸۸).

مطابق معیار نیمه واریانس زیر نرخ میانگین (s.Vm) که مارکوئیتز ارائه کرد، در این پژوهش نیمه واریانس و نیز انحراف معیار زیر نرخ میانگین بازدهی (نامطلوب) و بالای نرخ میانگین بازدهی (مطلوب) محاسبه و استفاده می‌شود. باید ذکر کنیم که نوسانات زیر نرخ میانگین در این پژوهش بررسی می‌شوند و نوسانات نسبت به نرخ هدف بررسی نمی‌شوند، چون به نظر می‌رسد، نوسانات نسبت به نرخ هدف مختص هر سرمایه‌گذار است و نمی‌تواند برای کل بازار استفاده شود، دلیل بعدی این است که محاسبه و تخمین نرخ هدف برای سرمایه‌گذاران می‌تواند بسیار چالش برانگیز و حتی غیر‌ممکن باشد.

مهترین روش محاسبه ریسک در بین روش‌های فوق، روش محاسبه ریسک نامطلوب می‌باشد.

۳-۵-۴- انحراف معیار نامطلوب

در این پژوهش از نرخ بازده بدون ریسک( به عنوان نرخ بازده هدف)، جهت محاسبه انحراف معیار نا‌مطلوب استفاده شده است.

(۳-۵)

۳-۵-۵- بازده

قابل ذکر است در علم مالی محاسبه ریسک عمدتاًً مربوط به بازدهی ناشی از دارایی‌های مالی است(راعی، ۱۳۹۱). سرمایه‌گذاری با هدف اولیه کسب بازده صورت می‌گیرد. بازده در فرایند سرمایه‌گذاری نیروی محرکی است که ایجاد انگیزه می‌کند و پاداشی برای سرمایه‌گذاران است. اولین گام در ارزیابی پرتفوی محاسبه نرخ بازده به دست آمده در طول دوره نگهداری است.

بازده دوره نگهداری[۸۷] عبارت است از مجموع جریانات نقدی در سرمایه‌گذاری مورد نظر، به گونه ای که شامل درآمد حاصل از بهره یا سود تقسیم شده و همچنین سود سرمایه یا زیان سرمایه‌ای ناشی از فروش اوراق بهادار مورد نظر(سهام) باشد. در صورتی که t (t=1,2… N) دوره برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیریم، بازده مالی ناشی از سرمایه‌گذاری در دوره t عبارت است از (کوئری و همکاران[۸۸]، ۲۰۰۵: ۳۹۳):

(۳-۶)

که اجزا آن عبارتند از:

Rt: بازده دوره t

Pt : قیمت سهام در پایان دوره نگهداری

Pt-1: قیمت سهام در ابتدای دوره نگهداری

Dt : سود نقدی پرداختی طی دوره نگهداری.

۳-۵-۶- بازده بدون ریسک

بازده بدون ریسک بازدهی است که سرمایه‌گذاران بدون تحمل ریسک انتظار کسب آن را دارند. در ایران از نرخ بازده اوراق مشارکت صادر شده توسط بانک مرکزی به عنوان بازده بدون ریسک استفاده می‌شود که طی دوره مورد بررسی در این پژوهش این نرخ با نرخ سود سپرده‌های بانکی برابری می‌کند و با توجه به بخشنامه‌ها و اطلاعات موجود در وب سایت رسمی بانک مرکزی ۲۲ درصد می‌باشد.

در این پژوهش برای محاسبه نرخ بدون ریسک هفتگی، نرخ اوراق مشارکت در سال ۱۳۹۳ به صورت هفتگی مورد محاسبه قرار گرفت که ارزش عددی آن با دقت هفت رقم اعشار۰۰۴۲۳۰۷/۰تعین و برای تحلیل های بعدی استفاده شده است.

۳-۶- مفاهیم آماری تسلط تصادفی مرتبه اول

در این قسمت مفاهیم آماری تسلط تصادفی مرتبه اول شامل قوانین تصمیم‌گیری تسلط تصادفی مرتبه اول، شرح نموداری تسلط تصادفی مرتبه اول و شرح مفهومی تسلط تصادفی مرتبه اول ارائه شده است.

۳-۶-۱- تابع احتمال[۸۹]، تابع چگالی[۹۰] و تابع توزیع تجمعی[۹۱]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...