پرسشنامه تدوین و توزیع شده (پیوست ۴) شامل ۹ متغیر ‌می‌باشد، که برگرفته از پرسشنامه ونکاتش و همکاران ۲۰۰۳ می‌باشد. در جدول ۱-۳ساختارپرسشنامه قابل مشاهده است:

جدول ۲-۳- ساختار پرسشنامه

نام متغیر
سؤالات

انتظار عملکرد

۴-۱

انتظار تلاش

۸-۵

نگرش نسبت به استفاده ازتکنولوژِی

۱۲-۹

تاثیر اجتماعی

۱۶-۱۳

شرایط تسهیل

۲۰-۱۷

خودکارائی

۲۴-۲۱

اضطراب

۲۸-۲۵

تمایل رفتاری

۳۱-۲۹

رفتار به کارگیری

۳۲

۷-۳-روایی پرسشنامه

روایی از واژه روا به معنای جایز و درست گرفته شده است و روایی به معنای صحیح و درست بودن است. مقصود از روایی آن است که به وسیله اندازه‌گیری بتواند خصیصه مورد نظر را اندازه‌گیری کند. به‌بیان دیگر، وقتی که اندازه‌گیری از اعتبار و روایی لازم برخوردار است که همه‌ متغیرهای تأثیرگذار در مدل مورد توجه قرار گیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه‌گیری‌های نامناسب و ناکافی می‌تواند پژوهش علمی را بی‌ارزش و ناروا سازد (خاکی، ۱۳۸۷).

چون در این تحقیق ابزار جمع‌ آوری اطلاعات و اندازه‌گیری متغیرها، پرسشنامه است، روایی پرسشنامه از اهمیت خاصی برخوردار است. روایی تحقیق میزان سازگاری پرسشنامه را با اهداف نشان می‌دهد. مسئله روایی محتوا (پرسشنامه) این است که آیا پرسشنامه جنبه مهمی از هدف تحقیق را اندازه‌گیری می‌کند یا خیر.

برخی از مهم‌ترین اقداماتی که جهت افزایش میزان روایی پرسشنامه صورت پذیرفته به صورت خلاصه در زیر مطرح شده است:

    1. مطالعات زیادی از طریق مطالعه کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها و مقالات به‌عمل آمد تا به طور کامل مفاهیم و متغیرهای مهم مورد استفاده در تحقیق و چگونگی اندازه‌گیری آن‌ ها روشن گردد تا بتوان سؤالات را جهت بررسی فرضیات طراحی کرد.

    1. پس از طراحی سؤالات جهت اندازه‌گیری هر متغیر، پرسشنامه ابتدایی در اختیار اساتید راهنما و مشاور قرار گرفت تا اصلاح و تأیید شود.

  1. پرسشنامه نهایی تدوین و در میان کاربران بالقوه وبالفعل سیتم ها(مدیران وکارشناسان) توزیع گردید.

در این پرسشنامه همان­گونه که بیان شد از مقیاس­هایی استفاده شده که به دفعات توسط پژوهشگران در پژوهش­های قبلی به­کار گرفته شده است و روایی و پایایی آن تأیید شده است. اما در جهت بومی­سازی پرسش­نامه و بررسی روایی آن در جامعه­ آماری پژوهش حاضر در ایران، از تأیید خبرگان شامل بررسی وتاییداساتیدراهنماومشاور استفاده شده است.

۸-۳-پایایی پرسشنامه

هدف و منظور از پایایی و ثبات پرسشنامه این است که چنانچه این تحقیق توسط فرد دیگری یا توسط همان محقق در زمان و مکان‌های مختلف دوباره انجام شود به نتایج مشابهی دست یابد. به‌عبارت دیگر پایایی یا اعتبار که به دقت و اعتبارپذیری نیز تعبیر می‌شود، معین می‌کند که یک ابزار اندازه‌گیری تا چه حد میزان سازگاری مفهوم مورد نظر را اندازه می‌گیرد. پایایی و یا اعتبار با پایداری و سازگاری اندازه‌گیری سر و کار دارد (سکاران، ۱۳۸۱).

ضریب آلفای کرونباخ توسط کرونباخ ابداع ‌شده و یکی از متداول‌ترین روش‌های اندازه ­گیری اعتماد پذیری و یا پایایی پرسشنامه‌هاست.

ضریب آلفای کرونباخ، برای سنجش میزان تک بعدی بودن نگرش‌ها، عقاید و… به کار می­رود. در واقع می­خواهیم ببینیم تا چه حد برداشت پاسخگویان از سؤالات یکسان بوده است. رایج‌ترین مقیاس که در تحقیقات اجتماعی به کار می­رود طیف لیکرت است. در مقیاس لیکرت اساس کار بر فرض هم وزن بودن گویه‌ها استوار است. بدین ترتیب به هر گویه نمراتی (مثلا از۱ تا ۵ برای مقیاس لیکرت ۵ گویه­ای) داده می­ شود که مجموع نمراتی که هر فرد از گویه‌ها ‌می‌گیرد نمایانگر گرایش او خواهد بود.

آلفای کرونباخ از یکی از روابط زیر محاسبه می­ شود:

یا

که در این روابط kتعداد سؤالات، واریانس سؤالiام، واریانس مجموع کلی سؤالات، میانگین کواریانس بین سؤالات، و واریانس میانگین سؤالات می­باشند (Cronbach,1951). با بهره گرفتن از تعریف آلفای کرونباخ ‌می‌توان نتیجه گرفت: (۱) هرقدرهمبستگی مثبت بین سؤالات بیشتر شود، میزان آلفای کرونباخ بیشتر خواهد شدو بالعکس، (۲) هر قدر واریانس میانگین سؤالات بیشتر شود آلفای کرونباخ کاهش پیدا خواهد کرد، (۳) افزایش تعداد سؤالاتتأثیرمثبت و یا منفی (بسته به نوع همبستگی بین سؤالات) بر میزان آلفای کرونباخ خواهد گذاشت، (۴) افزایش حجم نمونه باعث کاهش واریانس میانگین سؤالات در نتیجه باعث افزایش آلفای کرونباخ خواهد شد.

هرقدر شاخص آلفای کرونباخ به ۱نزدیک‌‌تر باشد، همبستگی درونی بین سؤالات بیشتر و در نتیجه پرسش‌ها همگن‌تر خواهند بود. کرونباخ ضریب پایایی %۴۵ را کم، %۷۵ را متوسطو قابل‌قبول، و ضریب %۹۵ را زیاد پیشنهاد کرده (کرونباخ،۱۹۵۱).بدیهی است در صورت پایین بودن مقدار آلفا، بایستی بررسی شود که با حذف کدام پرسش‌ها مقدار آن را ‌می‌توان افزایش داد.

بررسی آلفای کرونباخ:

جدول۳‑۳- آلفای کرونباخ عوامل

آلفای کرونباخ

عوامل

۷۵۸/۰

انتظار عملکرد

۷۸۵/.

انتظار تلاش

۷۱۹/۰

تاثیر اجتماعی

۸۰۱/۰

شرایط تسهیل

۷۲۳/۰

خودکارائی

۹۱۹/۰

اضطراب

۷۵۳/۰

نگرش نسبت به استفاده ازتکنولوژِی

۷۴۲/۰

تمایل رفتاری

۱

رفتار به کارگیری

سؤال ۱۲ متغیر نگرش نسبت به استفاده ازتکنولوژِیحذف گردیدهو وارد تحلیلشده است.زیرا، آلفای کرونباخاین عامل قبل از حذف سؤال ۱۲، ۶۹۲/۰ بوده است و بعد از حذف این سؤال، آلفای کرونباخآن به۷۵۳/۰،افزایش یافته است.

سؤال ۱۵ متغیر تاثیر اجتماعی حذف گردیده و وارد تحلیل شده است.زیرا، آلفای کرونباخ این عامل قبل از حذف سؤال ۱۵، ۶۵۶/۰ بوده است و بعد از حذف این سؤال، آلفای کرونباخآن به۷۱۹/۰،افزایش یافته است.

سؤال ۱۹ متغیر تاثیر اجتماعی حذف گردیده و وارد تحلیل شده است.زیرا، آلفای کرونباخ این عامل قبل از حذف سؤال ۱۹، ۲۲۲/۰ بوده است و بعد از حذف این سؤال، آلفای کرونباخآن به۸۰۱/۰،افزایش یافته است.

با توجه ‌به این­که مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برای هر متغیر در پرسشنامه از حد قابل قبول (۶/۰= α) بیشتر است، ‌بنابرین‏ پایایی پرسشنامه تأیید می­ شود.

۹-۳-روش­های تجزیه و تحلیل داده ­ها

در این تحقیق داده های جمع‌ آوری شده از پرسشنامه با بهره گرفتن از نرم‌افزار SPSSو روش‌های مناسب آماری به دو شکل توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. از آمار توصیفی برای نمایش اطلاعات جمعیت شناختی و نیز توزیع فراوانی داده های تحقیق استفاده شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...