۳۲

۳

باغچه

۲۳۰

۷۲

جمع کل

۴۱۸

۲۲۵

جمع کل

۳۸۵

۲۲۵

۳-۲-۲-۱-۲- ابزار گردآوری دادها
روش مشاهده، مصاحبه و پرسش­نامه از ابزارهای جمع­آوری داده ­های تحقیق هستند (سرمد و همکاران، ۱۳۹۰). برای جمع­آوری بخشی از داده ­ها از روستائیان پرسش­نامه­ای طراحی گردید، برای این منظور ابتدا اسناد، مدارک و مقالات مربوطه مطالعه شد و به این ترتیب پرسش­نامه طراحی شد و برای جمع­آوری داده ­های مورد نیاز بخش کمی مورد استفاده قرار گرفت.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۲-۲-۱-۳- پایایی و روایی پرسش­نامه
۳-۲-۲-۱-۳- ۱- اعتبار (روایی)
روایی اصطلاحی است که به هدفی که آزمون برای تحقق بخشیدن به آن درست شده، اشاره می‌کند. به عبارت دیگر، آزمونی دارای روایی است که برای اندازه ­گیری آنچه مورد نظر است، مناسب باشد (دیک­برام، ۱۳۷۰). برای به دست آوردن اعتبار یک پرسش­نامه روش­های مختلفی وجود دارد که در این تحقیق از روش اعتبار محتوا، اعتبار صوری استفاده شده است. در این روش از نظر صاحب­نظران و اساتید مجرب و بهره­ گیری از تحقیقات گذشته استفاده شد، روایی پس از چند مرحله اصلاح و بازنگری اعتبار به‌دست آمد و مشخص شد که پرسش­نامه از اعتبار محتوایی قابل قبولی برخوردار است.
۳-۲-۲-۱-۳- ۲- اعتماد (پایایی)
قابلیت اعتماد[۷۹] یا پایایی یکی از مهم­ترین ویژگی‌ها برای ابزار سنجش است که جهت اندازه‌گیری متغیر‌ها یا سازه‌های پنهان طراحی شده ‌است. بدون داشتن یک ابزار پایا نمی‌توان به نتایج پژوهش اعتماد کافی داشت و در صورت تکرار پژوهش، نتایج می‌تواند دارای تفاوت معناداری با مرحله اول باشد (قاسمی، ۱۳۸۴). به عبارتی، پایایی تحقیق به دقت اندازه ­گیری و ثبات آن مربوط است، پس دو معنای متفاوت دارد: یکی به معنای ثبات و پایایی نمره ­های آزمون در طول زمان است. بدین معنا که اگر یک آزمون چند بار درباره یک آزمودنی اجرا شود، نمره­ی آن در همه موارد یکسان است. معنای دوم پایایی به همسانی درونی گویه ­ها اشاره دارد. مفهوم آن این است که سؤال­های آزمون تا چه حد با یکدیگر همبستگی دارند، برای آزمون پایایی پرسش­نامه، شیوه ­های متفاوتی وجود دارد. رایج­ترین روش برای سنجش پایایی طیف لیکرت، استفاده از ضریب آلفای کرونباخ است. جهت برطرف کردن اشکالات احتمالی پرسش­نامه، ۳۰ پرسش­نامه در بین پاسخگویان توزیع و پیش آزمون به عمل آمد، پرسش­نامه­ ها جمع­آوری و پایایی اطلاعات به­دست آمده با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ[۸۰] تعیین شد که مقدار آن در جدول ۳-۳ آمده است. ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده نشان از پایایی پرسش­نامه طراحی شده است. گفتنی است که پدهازور اعتبار بین ۵/۰ تا ۸/۰ را برای تحقیقات غیرتجربی پذیرفتنی می­داند (کریمی و همکاران، ۱۳۹۱). متغیرهای مربوط به عوامل توسعه نیافتگی روستاها از دیدگاه روستاییان در زمینه عوامل توسعه ­نیافتگی روستاها گردآوری شد. به منظور کاهش تعداد متغیرهای تحقیق و تعیین سهم هر یک از عامل‌ها از تکنیک تحلیل عاملی استفاده گردید. ابتدا به منظور اندازه‌گیری انسجام درونی داده‌ها برای بهره‌گیری از تکنیک تحلیل عاملی از آزمون KMO و آماره بارتلت استفاده گردید. محاسبات انجام شده نشان داد که انسجام درونی داده‌ها برای بهره‌گیری از تکنیک تحلیل عاملی مناسب بوده (KMO برابر با ۷۱۲/۰) و آماره بارتلت نیز در سطح یک درصد معنی‌دار بود.
جدول ۳-۳- مقدار آماره KMO و آزمون بارتلت

KMO

Bartletts Test

Sig

α

علل توسعه ­نیافتگی مناطق روستایی

۷۱۲/۰

۸۳۶/۳۷۱۳

۰۰/۰

۶۸/۰

منبع: یافته­های پژوهش
۳-۲-۲-۲- روش کیفی تئوری بنیادی
تحقیقات کیفی سبک­های مختلفی دارد ولی این تحقیقات دارای اشتراکات زیادی هستند. شش ویژگی مشترک تحقیقات کیفی عبارتند (حاج­باقری و همکاران، ۱۳۹۰):
۱ اعتقاد به واقعیات متعدد.

  • تعهد به پیروی از شیوه­ای که به فهمیدن پدیده مورد نظر بینجامد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...