طرح های پژوهشی دانشگاه ها با موضوع علل توسعه ... |
۳۲
۳
باغچه
۲۳۰
۷۲
جمع کل
۴۱۸
۲۲۵
جمع کل
۳۸۵
۲۲۵
۳-۲-۲-۱-۲- ابزار گردآوری دادها
روش مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه از ابزارهای جمعآوری داده های تحقیق هستند (سرمد و همکاران، ۱۳۹۰). برای جمعآوری بخشی از داده ها از روستائیان پرسشنامهای طراحی گردید، برای این منظور ابتدا اسناد، مدارک و مقالات مربوطه مطالعه شد و به این ترتیب پرسشنامه طراحی شد و برای جمعآوری داده های مورد نیاز بخش کمی مورد استفاده قرار گرفت.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۲-۲-۱-۳- پایایی و روایی پرسشنامه
۳-۲-۲-۱-۳- ۱- اعتبار (روایی)
روایی اصطلاحی است که به هدفی که آزمون برای تحقق بخشیدن به آن درست شده، اشاره میکند. به عبارت دیگر، آزمونی دارای روایی است که برای اندازه گیری آنچه مورد نظر است، مناسب باشد (دیکبرام، ۱۳۷۰). برای به دست آوردن اعتبار یک پرسشنامه روشهای مختلفی وجود دارد که در این تحقیق از روش اعتبار محتوا، اعتبار صوری استفاده شده است. در این روش از نظر صاحبنظران و اساتید مجرب و بهره گیری از تحقیقات گذشته استفاده شد، روایی پس از چند مرحله اصلاح و بازنگری اعتبار بهدست آمد و مشخص شد که پرسشنامه از اعتبار محتوایی قابل قبولی برخوردار است.
۳-۲-۲-۱-۳- ۲- اعتماد (پایایی)
قابلیت اعتماد[۷۹] یا پایایی یکی از مهمترین ویژگیها برای ابزار سنجش است که جهت اندازهگیری متغیرها یا سازههای پنهان طراحی شده است. بدون داشتن یک ابزار پایا نمیتوان به نتایج پژوهش اعتماد کافی داشت و در صورت تکرار پژوهش، نتایج میتواند دارای تفاوت معناداری با مرحله اول باشد (قاسمی، ۱۳۸۴). به عبارتی، پایایی تحقیق به دقت اندازه گیری و ثبات آن مربوط است، پس دو معنای متفاوت دارد: یکی به معنای ثبات و پایایی نمره های آزمون در طول زمان است. بدین معنا که اگر یک آزمون چند بار درباره یک آزمودنی اجرا شود، نمرهی آن در همه موارد یکسان است. معنای دوم پایایی به همسانی درونی گویه ها اشاره دارد. مفهوم آن این است که سؤالهای آزمون تا چه حد با یکدیگر همبستگی دارند، برای آزمون پایایی پرسشنامه، شیوه های متفاوتی وجود دارد. رایجترین روش برای سنجش پایایی طیف لیکرت، استفاده از ضریب آلفای کرونباخ است. جهت برطرف کردن اشکالات احتمالی پرسشنامه، ۳۰ پرسشنامه در بین پاسخگویان توزیع و پیش آزمون به عمل آمد، پرسشنامه ها جمعآوری و پایایی اطلاعات بهدست آمده با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ[۸۰] تعیین شد که مقدار آن در جدول ۳-۳ آمده است. ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده نشان از پایایی پرسشنامه طراحی شده است. گفتنی است که پدهازور اعتبار بین ۵/۰ تا ۸/۰ را برای تحقیقات غیرتجربی پذیرفتنی میداند (کریمی و همکاران، ۱۳۹۱). متغیرهای مربوط به عوامل توسعه نیافتگی روستاها از دیدگاه روستاییان در زمینه عوامل توسعه نیافتگی روستاها گردآوری شد. به منظور کاهش تعداد متغیرهای تحقیق و تعیین سهم هر یک از عاملها از تکنیک تحلیل عاملی استفاده گردید. ابتدا به منظور اندازهگیری انسجام درونی دادهها برای بهرهگیری از تکنیک تحلیل عاملی از آزمون KMO و آماره بارتلت استفاده گردید. محاسبات انجام شده نشان داد که انسجام درونی دادهها برای بهرهگیری از تکنیک تحلیل عاملی مناسب بوده (KMO برابر با ۷۱۲/۰) و آماره بارتلت نیز در سطح یک درصد معنیدار بود.
جدول ۳-۳- مقدار آماره KMO و آزمون بارتلت
KMO
Bartletts Test
Sig
α
علل توسعه نیافتگی مناطق روستایی
۷۱۲/۰
۸۳۶/۳۷۱۳
۰۰/۰
۶۸/۰
منبع: یافتههای پژوهش
۳-۲-۲-۲- روش کیفی تئوری بنیادی
تحقیقات کیفی سبکهای مختلفی دارد ولی این تحقیقات دارای اشتراکات زیادی هستند. شش ویژگی مشترک تحقیقات کیفی عبارتند (حاجباقری و همکاران، ۱۳۹۰):
۱ اعتقاد به واقعیات متعدد.
- تعهد به پیروی از شیوهای که به فهمیدن پدیده مورد نظر بینجامد.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 06:16:00 ق.ظ ]
|