۱

همراهان سفر

بخش سوم: سوال ۴

۱

محدودیت­های درون فردی

دین، نگرش و اعتقادات

بخش چهارم: سوال ۳-۱

۳

اضطراب

بخش چهارم: سوال ۴

۱

سوالات جمعیت­شناختی

بخش پنجم: سوال ۹-۱

۹

۶-۳ روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ­ها
هنگامی که کار پژوهش به پایان می­رسد، اولین پرسشی که به عمل می ­آید درباره اعتبار و قابلیت اعتماد یافته­ ها است. لذا «روایی[۱۴۲]» و «پایایی[۱۴۳]» دو مفهوم اساسی هستند که آشنایی پژوهشگر با معانی و انواع آنها از ضرورت­های پژوهش است (خاکی، ۱۳۹۰: ۲۲۹).
۱-۶-۳ روایی
مفهوم روایی به این سوال پاسخ می­دهد که ابزار اندازه ­گیری (در اینجا، پرسشنامه) تا چه حد خصیصه مورد نظر را می­سنجد. بدون آگاهی از روایی پرسشنامه نمی­ توان به دقت داده ­های حاصل از آن اطمینان داشت (سرمد و دیگران، ۱۳۹۰: ۱۷۰).
روایی محتوایی این اطمینان را به وجود می ­آورد که مقیاس، شامل مجموعه ­ای از موردهای کافی برای استفاده از مفهوم (متغیر) است و با این پرسش­ها پیگیری می­ شود: آیا مقیاس مورد نظر، مناسب اندازه ­گیری متغیر است؟ آیا «متخصصان» تأیید می­ کنند که ابزار همان مفهوم یا متغیر را می­سنجد؟ (خاکی، ۱۳۹۰: ۲۳۰).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

روایی پرسشنامه، با پاسخ مثبت اساتید محترم به سوالات بالا، و مصاحبه با تعدادی از اعضای جامعه، مورد تأیید قرار گرفت.
۲-۶-۳ پایایی پرسشنامه
پایایی مقیاس به این موضوع برمی‌گردد که تا چه اندازه می‌توان با تکرار اندازه‌گیری، به نتایجی یکسان دست یافت. پایایی، با اندازه‌گیری مکرر سازه یا متغیر مورد علاقه، به دست می‌آید. هر چه درجه همبستگی بین امتیازات حاصل از اندازه‌گیری بیشتر باشد، پایایی مقیاس بیشتر است. روش آلفای کرونباخ[۱۴۴] مهم­ترین روش سنجش پایایی ابزار گردآوری داده ­ها می­باشد که از طریق نرم­افزار SPSS می­توان آن را محاسبه نمود. اگر مقدار آلفای کرونباخ کمتر از ۷۰درصد باشد، پایایی قابل تأیید نیست، و هر چه مقدار این شاخص بیشتر از ۷۰درصد باشد پایایی بهتری را نشان می‌دهد. در این پژوهش برای سنجش پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ برای ۳۱ نمونه نخست استفاده شده است. ضریب آلفای کرونباخ پژوهش در جدول ۳-۳ نشان داده شده است. به دلیل بیشتر بودن این ضریب از ۷۰ درصد است، پایایی پرسشنامه تأیید می­ شود.
جدول ۳-۳: محاسبه آلفای کرونباخ به منظور سنجش پایایی ابزار اندازه ­گیری

متغیرهای پنهان

آلفای کرونباخ (تعداد= ۳۰)

محدودیت­های درون فردی

۸۱۳/۰

محدودیت­های میان فردی

۸۰۹/۰

محدودیت­های ساختاری

۸۱۰/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...