۳-۵-۴- پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر[۱۲۰] ( GSES )

این مقیاس توسط شرر و همکاران در ۱۹۸۲ ساخته شده است و دارای ۲۳ ماده است. از این ۲۳ ماده، ۱۷ ماده آن اختصاص به خودکارآمدی عمومی دارد و ۶ ماده دیگر مربوط به تجربیات خودکارآمدی در موقعیت­های اجتماعی است (نجفی و فولادچنگ، ۲۰۰۸). در این پژوهش از “مقیاس ۱۷ ماده­ای خودکارآمدی شرر” استفاده شده است. پرسشنامه­ خودکارآمدی عقاید فردی، توانایی فرد برای غلبه بر موقعیت­های مختلف را اندازه ­گیری می­ کند. این پرسشنامه بر پایه­ مقیاس سه رتبه­ای لیکرت تنظیم شده است، بدین صورت که به پاسخ مخالفم ۱، و به پاسخ موافقم نمره ۳ تعلق ‌می‌گیرد. نمرات بالا، نشان دهنده احساس خودکارآمدی بالا در فرد است. شرر و همکارانش (۱۹۸۲)، آلفای کرونباخ این پرسشنامه را ۸۶/۰ به دست آوردند.

در تحقیق براتی (۱۳۷۶؛ به نقل از حیاتی و همکاران، ۱۳۹۱) ضریب پایایی این آزمون از طریق روش اسپیرمن – براون با طول برابر ۷۶/۰ و با طول نابرابر ۷۶/۰ و از روش دو نیمه کردن گاتمن برابر ۷۶/۰ به دست آمد. همچنین آلفای کرونباخ این مقیاس را در نمونه برابر با ۸۰/۰ گزارش کرد.

۳-۶- روش اجرا

در این پژوهش ابتدا افراد گروه نمونه با بهره گرفتن از روش نمونه گیری در دسترس از بین افراد جامعه­ آماری انتخاب شدند و سپس پرسشنامه ­های سلامت عمومی(گلدبرگ و هیلر، ۱۹۷۹)، مقیاس راهبردهای مقابله­ی مذهبی (افلاک­سیر، ۲۰۰۷)، رضایت زناشویی (فورز و السون، ۱۹۸۹) و خودکارآمدی عمومی (شرر و همکاران، ۱۹۸۲) بر روی آن ها اجرا و نمره گذاری شدند و پس از آن با بهره گرفتن از نرم افزار ۱۶ SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

۳-۷- روش تجزیه و تحلیل آماری

در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ­های موجود، از آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار نمرات افراد گروه نمونه در هر یک از مقیاس­ها استفاده شده است و همچنین برای بررسی رابطه فرضیه ­ها و سوال پژوهش ابتدا از ضریب همبستگی پیرسون و سپس از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان و گام به گام استفاده شده است تا مشخص شود کدامیک از متغیرهای راهبردهای مقابله دینی، رضایت زناشویی و خودکارآمدی بیشترین سهم را در پیش ­بینی سلامت روان بیماران مبتلا به سرطان دارند.

فصل چهارم

یافته های پژوهش

۴-۱-مقدمه

هدف از تحقیق حاضر پیش‌بینی سلامت روان بر اساس راهبرد مقابله دینی، رضایت زناشویی و خودکارآمدی در بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی بود. بدین منظور، فرضیاتی مطرح و داده هایی در رابطه با هر یک از متغیرها جمع‌ آوری گردید. در این فصل اطلاعات جمع‌ آوری شده با بهره گرفتن از روش‌های آمار توصیفی (میانگین[۱۲۱]، انحراف معیار[۱۲۲]،) ‌و آمار استنباطی (آزمون t استودنت[۱۲۳]، ضریب همبستگی پیرسون[۱۲۴]، تحلیل رگرسیون چندگانه[۱۲۵]) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

۴-۲- تجزیه و تحلیل توصیفی

همان‌ طور که در فصل سوم بیان شد، گروه مورد مطالعه در این پژوهش ۱۳۵ نفر (۵۲ مرد، ۸۳ زن) از بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی در شهر شیراز ‌می‌باشد که در محدوده سنی بین ۱۷ تا ۷۰ سال بوده و میانگین سنی آن ها برابر با ۴۵ سال ‌می‌باشد.

۴-۳-آمار توصیفی و متغیرهای جمعیت شناختی

۴-۳-۱-جنسیت در نمونه مورد مطالعه

در اینجا به بررسی فراوانی جنسیت که شامل مردان و زنان ‌می‌باشد، پرداخته می­ شود.

جدول شماره ۴-۱- توزیع فراوانی نمونه مورد

مطالعه به تفکیک جنسیت

جنسیت
فراوانی
درصد
مرد

۵۲

۵/۳۸

زن

۸۳

۵/۶۱

کل

۱۳۵

۱۰۰

شکل شماره۴-۱-نمودار بار چارت نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنسیت

با توجه به جدول شماره ۴-۱می‌توان گفت حدود ۵/۶۱ درصد از اعضای نمونه را زنان تشکیل داده ­اند و ۵/۳۸ درصد از اعضا نمونه را مردان تشکیل دادند.

۴-۳-۲-سطح تحصیلات نمونه مورد مطالعه

با توجه به اینکه جامعه تحقیق را بیماران ناهمگن سرطانی تشکیل می­دهدند، حجم نمونه به دست آمده نیز از سطوح تحصیلی ابتدایی، سیکل، دیپلم، فوق دیپلم و لیسانس و فوق لیسانس و بالاتر می­باشند. در این جدول به بررسی فراوانی پایه های تحصیلی بر حسب جنسیت و به صورت کل پرداخته شده است.

جدول شماره ۴-۲- توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک مدرک تحصیلی بر حسب جنسیت

پایه تحصیلی
زن
مرد
فراوانی کل
درصد کل
ابتدایی

۲۴

۱۳

۳۷

۴/۲۷

سیکل

۱۷

۶

۲۳

۰/۱۷

دیپلم

۲۳

۱۷

۴۰

۶/۲۹

فوق دیپلم و لیسانس

۱۷

۱۰

۲۷

۰/۲۰

فوق لیسانس و بالاتر

۲

۶

۸

۹/۵

کل

۸۳

۵۲

۱۳۵

۱۰۰

شکل شماره۴-۲- توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک مدرک تحصیلی

با توجه به جدول شماره۴-۲- می‌توان بیان داشت که از مجموع ۱۳۸ بیماران زن و مرد حاضر در نمونه مورد مطالعه ۳۷ نفر دارای مدرک تحصیلی ابتدایی، ۲۳ نفر سیکل، ۴۰ نفر دیپلم، ۲۷ نفر فوق دیپلم و لیسانس و ۸ نفر نیز فوق لیسانس و بالاتر هستند. در کل باید گفت که ۴/۲۷ درصد از افراد نمونه دارای مدرک تحصیلی ابتدایی، ۱۷ درصد سیکل، ۶/۲۹ درصد افراد در دیپلم، ۲۰ درصد فوق دیپلم و لیسانس و ۹/۵ درصد فوق لیسانس و بالاتر می‌باشند. . از این بین ۲۴ زن دارای مدرک تحصیلی ابتدایی، ۱۷ زن سیکل، ۲۳ زن دیپلم، ۱۷ زن فوق دیپلم و لیسانس و ۲ زن فوق لیسانس و بالاتر هستند. در مردان به ترتیب ۱۳، ۶ ، ۱۷، ۱۰ و ۶ نفر دارای مدرک تحصیلی ابتدایی، سیکل، دیپلم، فوق دیپلم و لیسانس و فوق لیسانس و بالاتر می­باشند. نمای کلی افراد در شکل شماره۴-۳ به نمایش در آمده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...