یکی از مراحل مهم پژوهش تجزیه و تحلیل اطلاعات است. که هدف از آن قضاوت درباره صحت و سقم سئوال های پژوهش می‌باشد.

‌بنابرین‏ پژوهشگر برای ‌پاسخ‌گویی‌ به سئوال های تدوین شده باید از روش های آماری مختلفی استفاده نماید. بدین منظور از روش های که در فصل سوم بیان شده استفاده گردیده و پس از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج و یافته های توصیفی و نتایج و یافته های تحلیلی و استنباطی بیان شده است.

۲-۴- تجزیه و تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل داده ها فرآیندی چند مرحله ای است که طی آن داده هایی که از طریق به کارگیری ابزارهای جمع‌ آوری در نمونه (جامعه) آماری فراهم آمده اند، خلاصه، کدبندی و دسته بندی،… و در نهایت پردازش می‌شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطات بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه‌ها فراهم آید.

در این فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از جنبه تجربی پالایش می‌شوند و تکنیک‌های گوناگون آماری نقش بسزایی در ‌استنتاج‌ها و ‌تعمیم‌ها به عهده دارند. اگرچه فرآیندهای تجزیه و تحلیل با توجه به نوع تحقیق، مسئله تحقیق، ماهیت فرضیه‌ها، نوع نظریه سازی، ابزار به کار رفته برای جمع‌ آوری اطلاعات،… متفاوت هستند ولی دارای مراحل مشترکی هستند.

برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات ‌بر اساس اهداف از پیش تعریف شده، داده های مربوط به هر یک از متغیرها که از پاسخ پرسشنامه های طراحی شده منتج شده است در قالب مشخصه‌ های عددی آماری توصیف گردیده و سپس با بهره گرفتن از الگوهای آماری مناسب، فرضه های تحقیق مورد‌ آزمون قرار گرفته و در مرحله پایانی تحلیل و جمع بندی نهایی انجام یافته است.

در این پژوهش از آنالیز مسیری برای بررسی روابط بین متغیرها و از مدل­یابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزیی و نرم‌افزار PLS، جهت آزمون فرضیات و صحت مدل استفاده شده است.

۳-۴- اطلاعات عمومی

جدول (۴-۱): توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنس و سن

P-Value
سن

میانگین ± انحراف معیار

تعداد (%)
جنسیت
۰۰۰۱/۰

۵۷/۶ ± ۶۶/۳۲

(۳/۶۴) ۱۵۱

زن

۶۴/۶ ± ۲۱/۳۶

(۷/۳۵) ۸۴

مرد

۷۹/۶ ± ۹۳/۳۳

(۱۰۰) ۲۳۵

کل

‌بر اساس نتایج جدول، ۳/۶۴ درصد از پاسخگویان زن و مابقی (۷/۳۵ درصد) آن ها مرد بوده ­اند. ‌بنابرین‏، اکثریت پاسخگویان این مطالعه را زنان تشکیل داده ­اند. که این به دلیل مؤنث بودن بیش از ۹۵% پرستاران که تعداد زیادی از شرکت کنندگان مطالعه را تشکیل داده‌اند، می‌باشد. میانگین سنی شرکت کنندگان ۷۹/۶ ± ۹۳/۳۳ سال بود که نشان دهنده جوان بودن نیروی انسانی مراکز آموزشی درمانی می‌باشد.

۷/۳۵

مرد

۳/۶۴

زن

مرد

زن

نمودار (۴-۱): توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب جنس

جدول (۴-۲): توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب رده های سنی

P-Value
کل

تعداد (%)

مرد

تعداد (%)

زن

تعداد (%)

رده های سنی
۰۰۱/۰

(۱/۳۴) ۸۰

(۲۰) ۱۶

(۸۰) ۶۴

۳۰-۲۰

(۵/۴۲) ۱۰۰

(۴۰) ۴۰

(۶۰) ۶۰

۴۰-۳۱

(۴/۲۳) ۵۵

(۹/۵۰) ۲۸

(۱/۴۹) ۲۷

۵۰-۴۱

(۱۰۰) ۲۳۵

(۷/۳۵) ۸۴

(۳/۶۴) ۱۵۱

کل تعداد (%)

بیشترین تعداد شرکت کنندگان در رده های سنی ۴۰-۳۱ سال بودند (۵/۴۲%) و رده سنی ۵۰-۴۱ کمترین تعداد افراد را شامل شده است (۴/۲۳%). این نشان دهنده جوان بودن نیروی کار در مراکز آموزشی درمانی شهر رشت می‌باشد. تفاوت تعداد شرکت کنندگان در رده های سنی از نظر آماری معنی دار شده است.

جدول (۴-۳): توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب وضعیت تأهل

شرح
زن

تعداد (%)

مرد

تعداد (%)

کل

تعداد (%)

P-Value
مجرد

(۷/۳۷) ۵۷

(۷/۴۱) ۳۵

(۱/۳۹) ۹۳

۰۳۷/۰

متأهل

(۳/۶۲) ۹۴

(۳/۵۸) ۴۹

(۹/۶۰) ۱۴۲

بیش از نیمی از شرکت کنندگان (۹/۶۰%) متأهل و تنها ۱/۳۹% مجرد بودند. که این تفاوت از نظر آماری معنی دار نیز می‌باشد. ۳/۶۲% زنان شرکت کننده در این پژوهش متأهل بودند که این آمار برای مردان ۳/۵۸% بود.

جدول (۴-۴): توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب رسته شغلی

P-Value
تعداد (%)
متغیر
۰۵۸/۰

(۳/۳۸) ۹۰

اداری

(۹/۳۴) ۸۲

بهداشتی و درمانی

(۶/۱۶) ۳۹

مالی

(۲/۱۰) ۲۴

آموزش

(۱۰۰) ۲۳۵

کل

بیشترین همکاری از سوی پرسنل ادراری بود و علی‌رغم توزیع پرسشنامه در بین تعداد زیادی از پرسنل بهداشتی درمانی، به دلیل نوع وظایف شغلی قریب به نیمی از پرسشنامه‌ها تکمیل نشد. پرسنل مالی نیز به دلیل حساسیت کاری کمترین میزان همکاری را داشتند. همچنین واحدهای آموزشی کمترین تعداد پرسنل را در مراکز آموزشی و درمانی شامل می‌شوند.

جدول (۴-۵): توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سابقه خدمت

P-Value
کل

تعداد (%)

مرد

تعداد (%)

زن

تعداد (%)

سابقه خدمت
۰۰۰۱/۰

(۶/۷) ۱۸

(۹/۳۸) ۷

(۱/۶۱) ۱۱

کمتر از ۱ سال

(۹/۱۴) ۳۵

(۷/۵)۲

(۳/۹۴) ۳۳

۳-۱ سال

(۷/۲۷) ۶۵

(۲۰) ۱۳

(۸۰) ۵۲

۷-۴ سال

(۹/۱۴) ۳۵

(۱/۵۷) ۲۰

(۹/۴۲) ۱۵

۱۰-۸ سال

(۹/۳۴) ۸۲

(۲/۵۱) ۴۲

(۸/۴۸) ۴۰

بیشتر از ۱۰ سال

با توجه به نتایج و ‌بر اساس شواهد موجود بیشترین فراوانی را پرسنل با سابقه بالای ۱۰ سال داشتند. این امر به دلیل کاهش نرخ استخدام توسط دانشگاه علوم پزشکی طی چند سال گذشته می‌باشد.

جدول (۴-۶): بارهای عاملی، باقیمانده و وزن

سازه
آیتم
میانگین
انحراف معیار
بارعاملی
باقیمانده
وزن
PE

PE1

۵۴۰/۶

۱۰۲/۱

۷۷۸/۰

۳۹۴/۰

۲۵۹/۰

PE2

۲۷۲/۶

۱۱۴/۱

۸۱۹/۰

۳۲۷/۰

۳۴۱/۰

PE3

۱۱۰/۶

۱۶۴/۱

۸۸۹/۰

۲۰۹/۰

۲۷۸/۰

PE4

۱۴۸/۶

۰۸۵/۱

۸۳۳/۰

۳۰۵/۰

۳۲۴/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...