امیرمهدی صبائی (۱۳۹۰) در پایان نامه خود با عنوان ” بررسی رابطه بین متغیرهای کلان اقتصادی و سودآوری بانک پارسیان” به بررسی اثر متغیرهای کلان اقتصادی بر سودآوری بانک پارسیان پرداخت. همچنین، رابطه بین متغیرهای کلان اقتصادی (شاخص قیمت، تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری و شاخص بورس اوراق بهادار تهران) با سودآوری بانک پارسیان در سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ با داده هایی با تواتر فصلی مورد بررسی قرار داد. روش مورد استفاده در این پژوهش، روش همبستگی و مدل رگرسیون خطی می‌باشد. یافته ها نشان دهنده همبستگی معکوس بین سودآوری بانک پارسیان با شاخص بورس اوراق بهادار تهران و تولید ناخالص داخلی و همبستگی مستقیم با نرخ بیکاری با فرض ثابت بودن شاخص قیمت است.

حسین میرزائی و همکاران (۱۳۹۰) در مقاله “بررسی عوامل مؤثر بر ریسک اعتباری اشخاص حقوقی بانک ها (مطالعه موردی شعب بانک ملی ایران، شهر تهران)” با بهره گرفتن از روش رگرسیون لوجستیک یک نمونه تصادفی ۴۵۵ تایی (۳۲۳ مشتری خوش حساب و ۱۳۲ مشتری بدحساب ) از شرکت های حقوقی را که در سال ۱۳۸۷ از بانک ملی ایران شعب شهر تهران تسهیلات اعتباری دریافت نموده اند، مورد بررسی قرار دادند. ابتدا ۳۹ متغیر توضیح دهنده شامل متغیرهای کیفی و مالی با بهره گرفتن از روش c5 شناسایی شده و درنهایت ۱۱ متغیر را که اثر معنا داری بر ریسک اعتباری و تفکیک بین دو گروه از مشتریان خوش حساب و بد حساب داشتند، انتخاب کرده و مدل نهایی را به وسیله آن ها برازش کردند. در مدل برازش شده، معنا داری ضرایب، با بهره گرفتن از آماره Wald و معنا داری کل رگرسیون، با بهره گرفتن از آماره LR (در سطح اطمینان ۹۵ درصد)، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد که ‌بر اساس شاخص های آماری، این توابع از نظر ضرایب و همچنین قدرت تفکیک کنندگی معنادار بوده و اعتبار بالایی دارند.

علی سعیدی و مریم شعبانی مطلق(۱۳۹۰) پژوهشی با عنوان” ریسک نقدینگی در صنعت بانکداری با استفاده ازشاخص لاندای امری” را ارائه کردند که هدف از این پژوهش معرفی روش اندازه گیری ریسک نقدینگی با بهره گرفتن از شاخص لاندای امری و همچنین یافتن بهترین شرایط پیش‌بینی صحیح روزانه وجه نقد، با بهره گرفتن از این شاخص است. مورد مطالعه یکی از شعب بانک ملی ایران در نظر گرفته شده است .نتایج تحقیق نشان می‌دهد مقرون به صرفه ترین حالت، استفاده از اطلاعات تاریخی مربوط به ۳و۴ روزگذشته و پیش‌بینی وضعیت نقدینگی ۵و۴ روزآینده بانک با ضریب اطمینان ۱۰۰٪ است .مقدار برش بر این اساس۲،۴تا ۶،۲ می‌باشد. ‌بنابرین‏ در صورت کاهش لاندا به کمتر از ۲،۴شعبه با کمبود نقدینگی مواجه می شود و باید برای دریافت اسکناس اقدام کند.

هادی حیدری و همکاران (۱۳۹۰) در تحقیقی با عنوان ” تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر ترازنامه بانک ها با رویکرد آزمون تنش (مطالعه موردی یکی از بانک های خصوصی)” با بهره گرفتن از یک دستگاه معادلات پویای همزمان به بررسی تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی و سایر متغیرها بر ترازنامه یکی از بانک های خصوصی پرداختند. نتایج به دست آمده از تخمین معادلات همزمان پویا نشان می‌دهد که با وجود سهم اندک این بانک در صنعت بانکداری ایران، شرایط اقتصاد کلان بر اجزای ترازنامه ای کاملاً تاثیرگذار بوده و علاوه بر برخی از متغیرهای ترازنامه ای برون‌زا مانند نسبت سپرده های کوتاه و بلندمدت به کل سپرده ها، برخی از متغیرهای کلان نیز بر این شاخص ها تاثیرگذارند. در این بین، تاثیر متغیرهای ارزش افزوده بخش خدمات و صنعت، شاخص قیمت مصرف کننده و شاخص قیمت مسکن معنادار است. علاوه بر آن با درنظرگرفتن آزمون تنش بر اساس مقادیر گذشته متغیرهای ‌برون‌زایی که به دو دسته ترازنامه ای (نسبت سپرده های کوتاه و بلندمدت به کل سپرده ها) و متغیرهای اقتصاد کلان (ارزش افزوده بخش صنعت و معدن و خدمات، شاخص قیمت مسکن و شاخص قیمت مصرف کننده) تقسیم شده اند، تاثیر تغییرات بیش از حد (مقادیر با احتمال بسیار پایین در سطح ۵ درصد) را بر شاخص های سلامت مالی بانک همانند نسبت بدهی های کوتاه مدت به کل بدهی ها، نسبت تسهیلات اعطایی به کل دارایی ها و نسبت دارایی های با قدرت نقدشوندگی بالا به دست آوردند.

محمد لشکری (۱۳۸۹) در تحقیقی با عنوان ” تأثیر متغیرهای پولی بر رشد اقتصادی در ایران با رویکرد پول‌گرایان” نظریه های مختلف اقتصادی در این خصوص را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده است و با بهره گرفتن از آمار و اطلاعات موجود این نظریه ها در خصوص اقتصاد ایران مورد آزمون قرار می‌گیرد. این مقاله از نوع تحلیلی و تجربی است زیرا با بهره گرفتن از مشاهدات تجربی و مدل‌های آماری به تحلیل وقایع می پردازد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی است.این پژوهش با رویکرد پول‌گرایان به بررسی خنثی بودن و یا خنثی نبودن پول طی دوره ۱۳۳۸ تا ۱۳۸۷در اقتصاد ایران می پردازد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که در مجموع بین متغیرهای واقعی اقتصاد (تولید و اشتغال) و حجم پول رابطه معناداری وجود ندارد و سیاست‌های پولی در ایران خنثی است. در اقتصاد ایران، تولید ناخالص داخلی واقعی به جز سال‌های اخیر دارای نوسانات شدید نیست و دارای یک مسیر طبیعی است. نرخ بیکاری دارای نوسانات بسیار زیادی است و دارای نرخ طبیعی نیست.

اربابیان و صفری گرایلی ( ۱۳۸۸ ) به بررسی تاثیر ساختار سرمایه بر سودآوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته‌اند. نتایج تحقیق آن ها نشان داد که بین نسبت بدهی کوتاه مدت به دارایی و سودآوری شرکت و همچنین بین نسبت کل بدهی به دارایی و سودآوری، رابطه مثبت وجود دارد. اما بین نسبت بدهی بلند مدت به دارایی و سودآوری رابطه منفی وجود دارد.

فروغ رستمیان و فاطمه حاجی بابایی (۱۳۸۸) در تحقیق خود با عنوان «اندازه گیری نزدیک نقدینگی بانک با بهره گرفتن از مدل ارزش در معرض خطر (مطالعه موردی، بانک سامان) صورت های مالی بانک را مورد بررسی قرار دادند و مقدار ریسک نقدینگی بانک طی سال‌های گفته شده با بهره گرفتن از روش ارزش درمعرض خطر اندازه گیری می شود. نتایج تحقیق نشان دهنده روند نزولی ریسک نقدینگی طی سال های مورد بررسی بوده است.

اخوانی (۱۳۸۶) که تحقیق خود با نام « مدل سازی ریسک نقدینگی بانک اقتصاد نوین» با بهره گرفتن از مدل سازی معادلات ساختاری اقدام به طراحی مدل ریسک نقدینگی ‌بر اساس شناسایی علل مؤثر بر ریسک نقدینگی و آثار ناشی از آن و مطالعه روابط علی بین این متغیرها و در نهایت آزمون داده های بانک اقتصاد نوین در الگوی پیشنهادی شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...