ردیف
نام بیمارستان
تعداد جامعه
تعداد نمونه به دست آمده
۱
شهید محمدی و ابن سینا
۳۱۲
۱۳۸
۲
شریعتی
۶۶
۲۹
۳
کودکان
۱۰۸
۴۸
جمع
۴۸۶
۲۱۵

۳-۵- ابزار و روش گردآوری داده ها :

برای گردآوری داده ها در این تحقیق از روش ها و ابزارهای زیر استفاده گردید :

الف- مطالعات کتابخانه ای :

جهت گردآوری اطلاعات در زمینه‌های مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منبع کتابخانه ای و مقالات استفاده شده است.

ب- پرسشنامه :

به منظور جمع‌ آوری داده ها و اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردیده است. پرسشنامه پژوهش حاضر دارای ۳ بخش می‌باشد:

ب-۱) سوالات عمومی: در این قسمت سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ دهندگان جمع‌ آوری گردد..

ب-۲) پرسشنامه هوش معنوی: به منظور اندازه گیری هوش معنوی از پرسشنامه استاندارد هوش معنوی کینگ (SISRI-24) ؛ که شامل ۲۴ آیتم با چهار عامل (تفکر انتقادی وجودی، توسعه موقعیت هوشیاری، ایجاد معنای شخصی، آگاهی متعالی) که از مقیاس پنج درجه ای لیکرت به صورت « کاملا صادق است» ، « بسیار صادق است» ، « تاحدودی » ، « چندان صادق نیست» ، «به هیچ وجه صادق نیست» تنظیم شده است که از نمره ۵ (کاملا صادق است) تا نمره ۱ (به هیچ وجه صادق نیست) را به خود اختصاص داده است و میزان موافقت و عدم موافقت پاسخگویان را با توجه به چهارعامل فوق الذکر یررسی نموده. عامل های مذکور در قالب پرسش ها به صورت زیر در پرسشنامه قرارگرفت.

جدول شماره۵ : سوالات مورد استفاده برای سنجش متغیرهای هوش معنوی

ردیف
ابعاد هوش معنوی
شماره سوال در پرسشنامه
۱
تفکر وجودی
۱، ۳، ۵، ۹، ۱۳، ۱۷، ۲۱
۲
آگاهی متعالی
۲ ،۶، ۱۰، ۱۴، ۱۸، ۲۲
۳
بسط حالت هوشیاری
۴ ،۸، ۱۲، ۱۶، ۲۴
۴
تولید معنای شخصی
۷ ،۱۱، ۱۵، ۱۹، ۲۳

ب-۳) پرسشنامه کیفیت مراقبت پرستاری:

جهت جمع‌ آوری دادهای مربوط به مراقبت و کیفیت پرستاری از پرسشنامه QUALPAC (Quality Patient Care Scale) که از سال ۱۹۷۵در کشورهای آمریکا، انگلستان و نیجریه به کارگیری شده ، استفاده شده است . پرسش نامه فوق در سال ۱۳۸۲ در تبریز مورد بررسی قرار گرفته و با فرهنگ ایران تطبیق داده شده است. این پرسشنامه دارای ۶۵ سوال در سه بعد روانی-اجتماعی ، ارتباطی و جسمی می‌باشد که از مقیاس ۵ درجه ای لیکرت به صورت (به ندرت : امتیاز۱)، (گاهی : امتیاز۲)، (بیشتر اوقات: امتیاز۳)، (همیشه: امتیاز۴)، و (موردی ندارد: امتیاز۰) تنظیم شده است.

همچنین پژوهشگر پس از تأیید پژوهش توسط معاونت پژوهشی دانشگاه و حراست بیمارستان‌ها ، ضمن حضور در محل اشتغال آنان شخصا به توزیع پرسشنامه پرداخته و در زمان جمع‌ آوری نیز به همین گونه اقدام نموده است. شایان ذکر است که پژوهشگر بر بی نام بودن پرسشنامه‌ها و محرمانه ماندن اطلاعات تأکید نموده و توضیخات لازم را به افراد ارائه داده است.

٣-۶- پایایی و روایی:

۳-۶-۱-روایی :

مفهوم اعتبار ‌به این پرسش پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمی توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت. برای تعیین اعتبار پرسشنامه روش های متعددی وجود دارد که یکی از این روش ها اعتبار محتوا می‌باشد( کرلینجر ، ۱۳۷۴).

اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده می شود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازه گیری به سوال های تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سوال پرسشنامه معرف ویژگی ها و مهارت های ویژه ای باشد که محقق قصد اندازه گیری آن ها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا، باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سوال های تشکیل دهنده ابزار اندازه گیری معرف قسمت های محتوای انتخاب شده باشد (آذر و مومنی، ۱۳۸۷).

‌بنابرین‏ اعتبار محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازه گیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می شود. اعتبار محتوای یک آزمون معمولا توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود. در این مرحله با مشورت با اساتید محترم راهنما و مشاور و همچنین نظرات افراد متخصص در این زمینه در طراحی پرسشنامه اعمال خواهد شد و اصلاحات لازم به عمل می‌آید و بدین ترتیب اطمینان حاصل می شود که پرسشنامه همان خصیصه مورد نظر محقق را می سنجد.

برای این کار پرسش نامه های تحقیق علاوه بر کسب نظر اساتید محترم راهنما در اختیار چند تن از خبرگان که در حوزه مطالعاتی تحقیق صاحب نظر هستند قرار گرفت و در جمع بندی نهایی با اساتید محترم اصلاحات لازم صورت گرفت و ابهاماتی که در این رابطه وجود داشت برطرف شد.

۳-۶-۲-تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه‌ها:

قابلیت اعتماد یا پایایی یکی از ویژگی های ابزار اندازه گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می‌دهد( هومن ، ۱۳۸۹).

دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی و یا ویژگی های متغیر و موقتی وی را می سنجد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی به کار برده می شود. از آن جمله می توان به شیوه های زیر اشاره نمود :

اجرای دوباره آزمودن (روش بازآزمایی)

روش موازی (همتا)

روش تصنیف (دو نیمه کردن)

روش کودر- ریچاردسون

روش آلفای کرونباخ

‌بنابرین‏ به منظوراندازه گیری قابلیت اعتماد، از روش آلفای کرونباخ و با بهره گرفتن از نرم افزار spss انجام شد.

جدول شماره ۶- پایایی پرسشنامه‌ها

مؤلفه‌ ها
آلفای کرونباخ

کل پرسشنامه

۰٫۹۱۵

هوش معنوی

۰٫۹۱۴

کیفیت مراقبت

۰٫۹۴۰

با توجه به جدول بالا ، از انجایی که ضریب الفای همه مؤلفه‌ ها و کل پرسشنامه از ۰٫۷ بیشتر است ، پس می توان گفت که پرسشنامه پایایی لازم را داشته است .

٣-۷- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها:

با توجه به داده های جمع‌ آوری شده که بر اساس طیف لیکرت تنظیم شده است، به دو شکل توصیفی و استنباطی با بهره گرفتن از دو نرم افزار PLS و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

٣-۸- ملاحظلات اخلاقی:

١-پرسشنامه‌ها بدون نام و نام خانوادگی افراد بود.

٢-کلیه اطلاعات جمع‌ آوری شده محرمانه بود.

٣-افراد برای شرکت در مطالعه آزاد بودند.

فصل چهارم

نتایج

۴-۱ مقدمه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...