۱۳۶۵-۱۳۷۵

 

۳۴/۳

 

۵۱/۴

 
 

۱۳۷۵-۱۳۸۵

 

۹/۲

 

۱۴/۵

 

منبع : نتایج سرشماری عمومی نفوس ومسکن ساری
درجدول فوق نرخ رشد جمعیت از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۵ از ۱۴/۷ به ۹/۲ بوده است که شاهد تراکم پایین خانوار در واحد مسکونی ۰۵/۱ می باشیم در حالیکه افزایش نرخ رشد واحد های مسکونی در سال های اخیر، افزایش واحد های مسکونی خالی را نشان می دهد .
۳-۵-۱-۷- بررسی روند مهاجرت شهر ساری
سال های بعد از انقلاب اسلامی در حقیقت دوران تحولی بود که از یک سو وارث نتایج و آثارسیاست ها و اقدامات گذشته و از سوی دیگر مواجه با مشکلات خاص خویش بود. بدین ترتیب که ورشکستگی نظام بانکی به علت پرداخت بی رویه اعتبارات و خروج شدید سرمایه از کشور نخستین واکنش قابل پیش بینی اقتصاد بیمار و وابسته در شرایط بحرانی بود.
بدین جهت اختلاف سطح درآمد بین شهر و روستا و همچنین اختلاف فاحش سطح زندگی در این دو جامعه به همراه تمامی مشکلاتی که گریبانگر روستاییان است به نظرآنان مهاجرت به شهر را بهتر از زندگی در روستا جلوه می دهد و همه آسایش، پیشرفت، دسترسی به امکانات و تسهیلات و خدمات، درآمد بهتر و بیشتر و… را در شهر می یابند. بنابراین باز هم مهاجرت و به دنبال آن رشد بی رویه شهرها و شهرنشینی با روندی سریعتر از دوره قبل صورت گرفته و مشکلات بازمانده از دوره های قبلی به این دوره نیز انتقال یافت. با توجه به توضیحات فوق، شهر ساری نیز در این دوره با شتاب بیشتری به گسترش خود ادامه می دهد و در واقع توسعه سریع و ناگهانی شهر ساری که از ابتدای دوره مزبور شروع و تا امروز ادامه دارد؛ وسعت و جمعیت شهر را به چندین برابر رسانده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در فاصله سال های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۵، تعداد ۳۱۹۹۱ نفر به شهر ساری وارد و یا درداخل این شهر جابه جا شده اند . این تعداد در دوره بعدی یعنی فاصله سال ها ی ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ به ۴۹۷۲۴ نفر رسیده است که نشان دهنده افزایش تعداد مهاجرین وارد شده به این شهر و مهاجرپذیری آن می باشد. از نظر توزیع سنی مهاجران وارد شده در سال ۱۳۸۵ و ۱۳۷۵ بیشترین تعداد متعلق به گروه سنی ۶۴ – ۱۵ سال می باشد که از این گروه به ترتیب ۴۰۵۹۱ و۲۱۹۵۱ نفر وارد شهر ساری شده اند .آمار موجود بیانگر افزایش میزان مهاجرپذیری این شهرمی باشد به طوری که این میزان حتی از نرخ رشد طبیعی شهر بالاتر بوده است. بنابراین در یک نگاه کلی می توان گفت که جمعیت رو به فزونی شهر ساری بیشتر، از مهاجر پذیری خود نشات می گیرد و با توجه به مراجعه به آمارهای مربوط به شهر ساری کمتر عامل تولد در افزایش جمعیت ساری تاثیر می گذارد. (برآوردهای سالنامه ی آماری، ۱۳۵:۱۳۸۷)
جدول (۳-۸) :تعداد مهاجران وارد شده به شهر ساری طی سال های ۱۳۸۵- ۱۳۷۵

 

گروه سنی

 

تعداد مهاجران وارد شده به شهر ساری در سال ۱۳۷۵

 

تعداد مهاجران وارد شده به شهر ساری
در سال ۱۳۸۵

 
 

۱۴ – ۰

 

۹۶۲۵

 

۸۴۶۱

 
 

۶۴ – ۱۵

 

۲۱۹۵۱

 

۴۰۵۹۱

 
 

۶۵ +

 

۳۹۷

 

۶۲۷

 
 

نامشخص

 

۱۸

 

۲۷۰

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...