- توسعه‌ی خدمات دانشگاهی، زیارتی و گردشگری در مشهد
- توسعه‌ی بزرگراه در شمال خراسان
- ایجاد فرودگاه بین‎المللی در شهر مشهد
در زمینه‌ی ساماندهی نظام شهری کشور، با توجه به ضرورت مهار توسعه‌ی منطقه‌ی تهران و تشویق توسعه در مناطق دیگر، در طرح آمایش ستیران ایجاد ۱۲ شهر اصلی و ۵ پایتخت منطقه‌ای شامل مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و اهواز در نظر گرفته شده است. بنابراین نقش شهر مشهد به عنوان مرکز توسعه‌ی منطقه‎ای تعیین گردیده و در مورد تقویت جایگاه آن در نظام شهری کشور، سیاست‎های زیر پیشنهاد شده است:

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

- زمینه‎سازی برای توسعه‌ی صنعتی با تأکید بر صنایع نفربر
- ایجاد یک مرکز مدیریت و خدمات برای واحدهای تولیدی
- تقویت نقش دانشگاهی مشهد و وابسته کردن مؤسسات پژوهشی به آن
- انتقال برخی از فعالیت‎های خدمات ملی به شهر مشهد
- طرح‎ریزی توسعه‌ی فضایی مشهد در مقیاس منطقه شهری با ایجاد شهرک‎های صنعتی (خلاصه‌ی گزارش استراتژی طرح آمایش سرزمین‌، ۱۳۵۵).
۳-۲-۱۱-۳- طرح آمایش سرزمین (۱۳۶۲)
پس از انقلاب اسلامی ایران، در سال ۱۳۶۲، به دنبال اقدامات پیشین مطالعات جدیدی، تحت عنوان مطالعات طرح پایه‌ی آمایش سرزمین اسلامی ایران، در هیأت وزیران بررسی شد و سازمان برنامه و بودجه موظف به پیگیری طرح آمایش سرزمین با مشارکت سایر وزارت‌خانه‌ها گردید. به این منظور، مطالعاتی تحت عنوان چارچوب نظری توسعه‌ی استان‎های کشور انجام گرفت. محور اصلی طرح آمایش، تأکید بر نقش مناطق و شهرها در تقسیم کار ملی بوده است. بر این اساس، بخش عمده‌ی وظیفه‌ی تقسیم کار ملی به عهده‌ی شهرهای اصلی قرار دارد. شهرهای اصلی کشور پس از تهران، با توجه به معیارهای مختلف (جمعیت، پراکندگی جغرافیایی و…)، شامل ۱۰ شهر مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز، همدان، رشت، کرمان، زاهدان و مجموعه شهرهای بابل، ساری، قائم­شهر و آمل است.
هر یک از شهرهای اصلی مناطق مشخصی از کشور را تحت نفوذ دارند و بنابراین از عوامل اصلی توسعه‌ی منطقه‌ای محسوب می‌شوند. پنج شهر مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز بیش از یک میلیون نفر جمعیت خواهند داشت و با سایر شهرهای اصلی به عنوان مراکز کلان منطقه‌ای در نظر گرفته شده‌اند که با استقلال نسبی نقش مؤثری در جهت تمرکززدایی از تهران (در زمینه خدمات و صنعت) و کاهش مهاجرت‎های منطقه‌ای ایفا خواهند کرد (طرح مجموعه شهری مشهد، ۱۳۹۰: ۵).
۳-۲-۱۱- ۴- طرح پایه آمایش سرزمین (۱۳۶۴)
در مرحله‌ی اول این طرح، ضمن تعیین اندازه‌ شهرهای ایران، آن‌ها را بر اساس عامل جمعیت به پنج طبقه به شرح زیر طبقه‌بندی نمود:
۱- شهرهای کوچک (کم‌تر از ۵۰ هزار نفر) ۲- شهرهای متوسط کوچک (۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر)، ۳- شهرهای متوسط بزرگ (۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر) ۴- شهرهای بزرگ میانی (۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر)، ۵- شهرهای بزرگ و بسیار بزرگ (۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون).
به تعریف نقش برای استان خراسان در مقیاس ملی، در مقیاس استانی نیزبه یک آمایش گسترده و همه‎جانبه پرداخته است. پهناوری استان، منابع غنی آب و خاک در شمال و مناطق فقیر، حاشیه‎ای و دورافتاده در کنار منابع غنی معدن در جنوب، موقعیت استراتژیک سیاسی و نظامی و گسستگی فضایی بین منطقه‌ای (تحمیل شده از کویر)، همگی اعمال سیاست‎های مقیاس ملی را در آمایش درون استان ضروری می‌سازند.
در مطالعات طرح پایه‌ی آمایش سرزمین، نظرات و رهنمودهای متعددی در مورد آمایش استان خراسان پیشنهاد و توصیه شده که چکیده آنها به صورت زیر است (مطالعات طرح پایه آمایش سرزمین، ۱۳۶۴).
- گسترش محور توسعه‌ی شمال استان در امتداد استان مازندران و ساماندهی فضایی آن براساس ترکیب کشاورزی، صنعت و خدمات
- هدایت توسعه‌ی متمرکز مشهد به نواحی اطراف به‏ویژه به سمت جنوب و شرق
- تغییر ساختار اداری منطقه و ایجاد استان جدیدی در جنوب خراسان
- توسعه‌ی کشاورزی مکانیزه و کشت فشرده درشمال خراسان
- احیای مراتع، دیم‎کاری و کشت گسترده در نواحی مرکزی و جنوبی استان
- تقویت نقش مشهد به عنوان مرکز صنعتی و خدماتی سطح یک، شهر بیرجند به عنوان مرکز سطح دو و گناباد به عنوان مرکز توزیع و مبادله درمنطقه
- تقویت کشاورزی و دامپروری در شمال استان، صنعت و کشاورزی در میانه‌ی استان و صنعت و معدن در جنوب استان
- تجهیز ارتباطات میان‏منطقه‎ای به‏ویژه از طریق کویر (راه و راه‎آهن)
- تکیه بر منابع گاز سرخس و ایجاد شبکه گازرسانی و ایجاد پالایشگاه در حوالی مشهد برای تأمین انرژی
۳-۲-۱۱-۵- مطالعات طرح آمایش استان خراسان (۱۳۷۱)
اصول کلی توسعه و خط‏مشی‎های بلندمدت آمایش سرزمین به عنوان نتایج مرحله‌ی دوم مطالعات آمایش به تفکیک ۲۴ استان (از جمله استان خراسان) در سال ۱۳۷۱ تهیه شده است.
طرح آمایش استان خراسان، نیز، ضمن برشمردن مزیت‎های نسبی و امکانات و محدودیت‌های توسعه استان، اصول کلی توسعه و خط‏مشی‌های آمایشی استان را ارائه داده است.
مهم­ترین یافته‌های سند اخیر عبارت‎اند از:
- تقویت محور توسعه مشهد- قوچان- شیروان- بجنورد با عملکرد غالب کشاورزی و خدمات گردشگری
- تجهیز محور مشهد- نیشابور- سبزوار با عملکرد غالب صنعتی و خدمات پشتیبان صنعتی وکشاورزی
- تقویت مراکز جمعیتی مستعد و مستقر بر روی محور مشهد- بیرجند به عنوان کانون‎های توسعه با عملکرد غالب فعالیت‎های معدنی و صنایع مرتبط
- مهار و کاهش نرخ رشد جمعیت شهری مشهد از طریق تقویت و تجهیز مراکز شهری موجود، تعادل‏بخشی به نظام شهری استان و ایجاد شهرهای جدید عملکردی در منطقه شهری مشهد
- معرفی شهر مشهد به عنوان مرکز خدمات سطح یک ملی (با عملکرد منطقه‌ای)و شهرهای سبزوار، بجنورد، بیرجند، تربت‏جام و گناباد به عنوان مراکز خدمات ناحیه­ای در نظام شهری استان تا سال ۱۳۸۲
- حفاظت از منابع آب و خاک، کنترل بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی، بهبود روش‎های آبیاری و کشت انواع محصولات متناسب با قابلیت‎های هر ناحیه دربخش کشاورزی
- توسعه صنایع تخصصی غذایی، الکترونیک، خودروسازی و… با عملکرد ملی در اطراف شهر مشهد
- توسعه و تقویت شبکه ­های ارتباطی بین منطقه­ای با توجه به مرکز زیارتی و گردشگری مشهد

    • برقی نمودن خط آهن تهران- مشهد
    • تقویت مسیرهای مابین استان خراسان با استان‎های یزد و کرمان
    • احداث راه‌آهن سرخس- مشهد و مشهد- بافق
    • تقویت محورهای ارتباطی قوچان- آزادشهر، مشهد-سرخس، بجنورد- سبزوار (سازمان برنامه و بودجه، مطالعات طرح آمایش سرزمین اسلامی ایران،۱۳۷۱: ۲۰- ۱).

۳-۲-۱۱-۶- مطالعات طرح آمایش سرزمین (۱۳۸۳)
اصول کلی توسعه و خط‏مشی بلندمدت طرح آمایش سرزمین در سال ۱۳۸۳ با افق سال ۱۴۰۰ تهیه گردیده است. در اینجا برخی پیشنهادهای طرح آمایش سرزمین، که به نقش و جایگاه استان خراسان و شهر مشهد مربوط می­ شود، به اختصار بیان می­گردد:
- معرفی استان خراسان به مرکزیت مشهد و استان سیستان و بلوچستان به عنوان منطقه گردشگری شرق کشور
- معرفی شهر مشهد به همراه شهرهای تهران، کرج، اهواز، شیراز، بوشهر، اصفهان، تبریز و اراک به عنوان مناطق با عملکرد فراملی
- معرفی شهر مشهد با جمعیت بیش از یک میلیون نفر به عنوان مرکز سطح ۱ جمعیتی و شهرهای بجنورد، سبزوار، نیشابور و بیرجند به عنوان مراکز سطح ۴ جمعیتی
- معرفی شهر مشهد به عنوان سطح یک خدمات برتر منطقه­ای
- معرفی صنایع حمل­ونقل، الکترونیک، متالوژی، شیمیایی، ماشین­­سازی، نساجی و صنایع غذایی به عنوان صنایع پیشتاز و با مزیت نسبی برای شهر مشهد (طرح آمایش سرزمین استان خراسان رضوی، ۱۳۸۷).
۳-۲-۱۱-۷- طرح کالبدی ملی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...