دانلود منابع دانشگاهی : جایگاه عرف در فقه امامیه و حقوق مدنی ایران- ... |
۱۶- شرط موعد برای تسلیم مبیع یا تأدیه ثمن.ماده ۳۴۴ق.م.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱۷- اشیائی که داخل مبیع میباشند.ماده۳۵۶ق.م.
۱۸- اشیائی که داخل مبیع نمیباشند.ماده۳۵۷ق.م.
۱۹- درمورد توابع مبیع. ماده ۳۵۸ق.م.
۲۰ اشیائی که دخول آن ها در مبیع عرفاً مشکوک است.ماده۳۵۹ق.م.
۲۱- چگونگی تسلیم مبیع.ماده ۳۶۹ ق.م.
۲۲-درمورد محل تسلیم مبیع. ماده ۳۷۵ق.م.
۲۳-اختیار طرفین بابت مخارج تسلیم مبیع.ماده ۳۸۲ق.م.
۲۴- جبران ضرر متعارف مشتری در منبع توسط بایع.ماده ۳۸۶ق.م.
۲۵- غبن فاحش.ماده ۴۱۷ق.م.
۲۶- درمورد تشخیص عیب در مبیع.ماده ۴۲۶ق.م.
۲۷- درمورد تعمیرات، مخارج آلات و ادوات برای امکان انتفاع از عین مستأجره.ماده ۴۸۶ق.م.
۲۸-تعیین مقدار حمل متعارف بر محمول مورد اجاره.ماده ۵۰۸ق.م.
۲۹- در تعیین نوع زرع در عقد مزارعه.ماده ۵۲۴ق.م.
۳۰ تعیین حصه بر مبنای عرف.ماده ۵۲۴ق.م.
۳۱- مخارج زمین در عقد مزارعه.ماده ۵۴۲ق.م.
۳۲- تعیین حصه در عقد مضاربه. ماده ۵۴۹.ق.م.
۳۳- تعیین نوع تجارت در صورت عدم تصریح در عقد مضاربه.ماده ۵۵۳ق.م
۳۴- اعمال مضارب برای نوع تجارت و اجرت در مواردی که بایستی به اجیر رجوع کند.ماده۵۵۵ق.م
۳۵- تشخیص ضرر غیر مسامحه برای منع تقسیم مال الشرکه.ماده ۵۹۳ق.م.
۳۶- حفظ مال ودیعه ماده۵۶۱۲ق.م.
۳۷- مسئولیت مسئولین اماکن عمومی در عقد ودیعه.ماده ۶۳۲ق.م.
۳۸- نقص ناشی از استفاده غیر متعارف از مال عاریه ای.ماده ۶۴۱ق.م.
۳۹- مخارج نگه داری مال عاریه.ماده ۶۴۶ق.م.
۴۰- در مورد تقصیر وکیل.ماده ۶۶۶ق.م.
۴۱- حدود اختیارات وکیل.ماده ۶۶۷ق.م.
۴۲- تعیین حق الوکاله وکیل.ماده ۶۷۶ق.م.
۴۳- تقسیم اموال غایب مفقود الاثر.ماده ۸۷۲ق.م.
۴۴- در مورد تعیین اموال مثلی و قیمی.ماده .۹۵۰ق.م.
۴۵- تعدی و تجاوز نسبت به مال یا حق دیگری.ماده ۹۵۱- ق.م.
۴۶- ترک عمل برای حفظ مال.ماده ۹۵۲ق.م.
۴۷- گذشت مدت برای حکم موت فرضی.ماده ۱۰۱۹ق.م.
۴۸- موارد فرض عدم حیاJ غائب مفقودالاثر.ماده ۱۰۲۰ق.م.
۴۹- استیذان ولی قهری برای ازدواج دختر.ماده ۱۰۴۴ق.م.
۵۰- توالی عرض ایجاب و قبول شرط صحت عقد.ماده ۱۰۶۵ق.م.
۵۱- تعیین مهرالمثل . ماده ۱۰۹۱ق.م.
۵۲- تعیین نفقه زن و خادم برای او.ماده ۱۱۰۷ق.م.
۵۳- تشخیص مدت لازم برای خیار فسخ نکاح .ماده ۱۱۳۱ق.م.
۵۴- مدت زمان دعوی نفی ولد.ماده ۱۱۶۲ق.م.
۵۵- ضرب و جرح خارج از حد متعارف طفل توسط سرپرست.ماده ۱۱۷۳ق.م.(اصلاحی ۷۶)
۵۶- تعیین حدود تأدیب طفل توسط ابوین.ماده ۱۲۶۹ق.م.
۵۸- امکان اقرار به تحقق نسبت بر حسب عادت.ماده ۱۲۷۲ق.م.
۵۹- تشخیص اینکه تحصیل سند در موردی معمول نیست.ماده ۱۳۱۲ق.م.
اکنون پس از بیان اجمالی موارد رجوع صریح به عرف در قانون مدنی به شرح برخی از موارد مذکور پرداخته میشود..
۱-حدود تصرف صاحب حق در ملک غیر.
در ماده ۱۰۷ ق.م. آمده است:«تصرفات صاحب حق (ارتفاق) در ملک غیر که متعلق حق اوست باید به اندازه ای باشد که قرار داده اند و یا به مقدار متعارف و آنچه ضرورت انتفاع (از حق ارتفاق) اقتضاءمیکند.»
حکم ماده حدود تصرف صاحب حق ارتفاق است. کسی که صاحب حق ارتفاق در ملک غیر است بیشتر از آنچه بین او و مالک مقرر شده نمیتواند منتفع شود و حق تجاوز و یا تغییر محل اجرای حق و یا طرز اعمال آن را ندارد و هم چنین نمیتواند استفاده و انتفاع از حق خود را موجبات ضرر و مزاحمت مالک قرار دهد.
به عنوان مثال اگر طبق قرار داد به طور پیاده کسی حق عبور از ملکی را برای استفاده از حق خود داشته باشد، نمیتواند با اتومبیل یا اسب از آن ملک عبور کند . در غیر موارد تصریح شده بوسیله مالک ملک دارنده حق از حدود متعارف و آنچه عرف محل اقتضاءمیکند نمیتواند خارج شود.[۱۹۳]
۲- غیر قابل تحمل بودن عمل اکراه آمیز از نظر عرف
ماده ۲۰۲ق.م. میگوید:«اکراه به اعمالی حاصل میشود که مؤثر در هر شخص با شعوری بوده و او را نسبت به جان و یا مال و یا آبروی خود تهدید کند به نحوی که عادتاً قابل تحمل نباشد در مورد اعمال اکراه آمیز سن و شخصیت و اخلاق و مرد و یا زن بودن شخص باید در نظر گرفته شود.»
حکم ماده راجع به عقود و معاملات است و برای اینکه اکراه صورت پذیرد تا فرد مکره در اثر فشار و تهدید مجبور به معامله شود اولاً لازم است اکراه نسبت به فرد با شعوری صورت پذیرد.ثانیاً تهدید به جان و مال یا آبروی فرد مکره شده باشد ثالثاً این تهدید از نظر عرف و با توجه به شخصیت فرد مکره قابل تحمل نباشد.از قید عبارت« عادتاً قابل تحمل نباشد» بر می آید برای تمیز و احراز اکراه انسانی متعارف معیار است. همچنین جنسیت فرد مکره از نظر مرد یا زن بودن برای تأثیر درجه اکراه و نتایج حاصله باید مد نظر قرار گیرد.[۱۹۴]
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 06:18:00 ق.ظ ]
|