شناسایی محیط خارجی

تجزیه و تحلیل فضای راهبردی

استقرار مسیر راهبردی (چشم انداز،ماموریت،اهداف بلندمدت)

تدوین مفروضات برنامه و راهبرد و خط مشی

انتخاب راهبرد

تدوین راهبرد سطح عالی

تدوین راهبرد سطح -کسب و کار

تدوین راهبرد سطح عملیاتی

استخراج راهبرد های محتمل از طریق SWOT

ارزیابی راهبرد ها قبل از اجرا

سازماندهی و طراحی ساختار

بسیج امکانات و تخصیص منابع و بودجه

تدوین سیاستها قوانین و بازبینی رویه ها

اجرای راهبرد

کنترل و ارزیابی راهبرد

مراحل پرکاربرد انتخاب و مراحل کم کاربرد حذف می گردند. مدل مرجع پژوهش با ادغام مراحل بدست آمده از این گام تشکیل می گردد.
در انتها هریک از مراحل این مدل مرجع اختصارا تبیین می­گردد
نمودار شماره ۲۴؛مدل مرجع بدست آمده از مطالعات(مدل تحلیلی پژوهش) منبع نگارنده
ارزیابی وضعیت فعلی: به جایگاه فعلی سازمان یا شهر در محیط پیرامونی خود می پردازد. این مرحله ارزیابی وضعیت در شاخص های اقتصادی، اجتماعی، جمعیتی، فرهنگی، زیست محیطی، سیاسی و… و همچنین جایگاه شهر یا سازمان در محیط منطقه ای و بین المللی را شامل می­گردد. میزان دست یابی به اهداف پیشین و تجزیه و تحلیل فاصله با اهداف و چرایی آن نیز در این گام در نظر گرفته می شود.
شناسایی محیط داخلی: شناسایی نقاط قوت و ضعف خود و شناخت مزیت های رقابتی که بتوان بر روی آن سرمایه ­گذاری کرد. شناسایی ویژگی­ها و توانمندی­های سازمان یا شهر که می تواند جهت برنامه­ ریزی بهتر حائز اهمیت باشد.
شناسایی محیط خارجی: شناسایی محیط پیرامونی، ویژگی ها، فرصتها و تهدیدات محیطی، شناخت رقبا و مشتریان، شناخت روندهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، جمعیتی و شناخت جنس و نوع و سرعت تغییرات محیط پیرامونی و… اطلاعاتی را بدست می دهد که در روند برنامه ریزی برای آینده تاثیر جدی دارند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تجزیه و تحلیل فضای راهبردی: تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از مراحل پیشین. این مرحله اطلاعات اساسی مورد نیاز برای هدف گذاری های آتی و نحوه برنامه ریزی در آینده را معین می کند.
استقرار مسیر استراتژیک: منظور از مسیر استراتژیک یا مسیر راهبردی ترسیم دورنمایی است که ملاک حرکت های ما باشد. تدوین اسناد راهبردی مانند سند چشم انداز، بیانیه ماموریت و تدوین اهداف بلندمدت می تواند راهگشای حرکت به سوی آینده باشد.
تدوین مفروضات برنامه و راهبرد و خط مشی: برنامه ریزی احتیاج به تمهیداتی دارد. تدوین مفروضاتی برای جهت دهی به تنظیم برنامه ها و ایجاد خط مشی ها و رویه ها برای برنامه ریزی بهتر همواره از ملزومات برنامه ریزی است.
استخراج راهبرد های ممکن: پس از شناخت قوت ها و ضعف ها، تهدیدات و فرصت ها؛ آن گاه می توان با توجه به شرایط و توانایی ها راهکارهای ممکن را برای انتخاب استخراج کرد.
ارزیابی راهبرد ها: راهبردهای استخراج شده بایستی مورد ارزیابی قرار گرفته و نقاط ضعف و قدرت آن مورد توجه قرار گیرد.
انتخاب راهبرد: پس از بررسی گزینه ها بهترین گزینه جهت اجرا انتخاب می گردد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...