فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
روش تحقیق مجموعه‌ای از قواعد، ابزار و راه‌های معتبر(قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیت‌ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است ‏[۱۱]. منظور ازروش تحقیق، پیروی از رویه منظم و سیستماتیکی است که در جریان استفاده از روش های آماری و مرتبط ساختن عوامل موضوع تحقیق، بایستی رعایت گردد ‏[۱۷]. در واقع روش تحقیق شامل اندازه گیری، طبقه بندی، ارزیابی و مقایسه عوامل، بر اساس اصول و موازین علمی پذیرفته شده برای حل مشکلات و مسائل می‌باشد. به طور کلی روش انجام تحقیق به هدف، ماهیت موضوع تحقیق، حدود و حوزه مورد مطالعه بستگی دارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در این فصل ابتدا روش و الگوریتم اجرای پژوهش معرفی و شرح داده شده است. سپس جامعه و نمونه مورد بررسی معرفی شده است. در ادامه روش و ابزار گرد‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها معرفی گردیده است.
۳-۲- روش تحقیق
نظر به اینکه هدف اصلی از انجام پژوهش بررسی و رتبه بندی عوامل و شاخص های موفقیت پیاده‌سازی سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان است، می‌توان گفت پژوهش مذکور از نظر هدف در حیطه پژوهش­های کاربردی می‌باشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه در این پژوهش از روش‌های مطالعه کتابخانه­ای و نیز روش‌های میدانی نظیر پرسشنامه استفاده شده است، می‌توان بیان کرد که پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش، یک پژوهش توصیفی-پیمایشی است.
۳-۳- الگوریتم اجرای تحقیق
الگوریتم اجرایی این پژوهش با هدف ارائه مدلی بهبود یافته جهت شناسایی و رتبه بندی عوامل و شاخص­ های موفقیت پیاده‌سازی سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان طراحی شده است. الگوریتم اجرایی پژوهش حاضر براساس طی مراحلی نظام­مند و مبتنی بر روش تحقیق علمی طراحی شده است. هریک از مراحل انجام شده در راستای نیل به هدف تحقیق در شکل ۳-۱ آمده است:
شناسایی مهم­ترین معیارها و شاخص‌های موثر بر موفقیت پیاده‌سازی سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان براساس ادبیات پژوهش
گام اول: شناسایی معیارها و شاخص‌های مدل
گام دوم: پالایش و غربال شاخص‌ها با تکنیک دلفی فازی
تشکیل پنل خبرگان و سنجش دیدگاه اعضای پنل پیرامون شاخص‌های شناسایی شده و پالایش و غربال شاخص ها
گام سوم: دسته بندی و تعیین الگوی ارجحیت و اولویت متغیرها
دسته بندی شاخص ها به درون معیارهای اصلی و تعیین و سنجش میزان ارجحیت متغیرها
گام چهارم: شناسایی الگوی روابط درونی متغیرها با تکنیک DEMATEL فازی
شناسایی و تعیین روابط درونی بین معیارهای اصلی و سنجش میزان تاثیر و تاثر متغیرها
گام پنجم: رتبه بندی نهایی متغیرها با تکنیک ANP فازی
لحاظ روابط ارجحیت و درونی بین متغیرها و رتبه بندی نهایی شاخص‌ها با تکنیک تحلیل شبکه فازی
شکل ۳- ۱ الگوریتم اجرای تحقیق
گام اول: شناسایی معیارها و شاخص‌های مدل
در گام نخست این پژوهش به بررسی مطالعات و ادبیات موضوع در زمینه پیاده‌سازی سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان پرداخته شد. براین اساس معیارها و شاخص‌های موفقیت پیاده‌سازی سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان شناسایی گردید. جهت بومی سازی شاخص‌های مدل از نقطه­نظرات و دیدگاه­ های خبرگان این حوزه استفاده شده است. اعضای کمیته تخصصی، کارشناسان و اعضای تیم پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان و برخی مدیران واحد های داخلی سازمان می‌باشند. بر پایه مطالعات انجام شده و برداشت‌های حاصل شده از نظرات خبرگان، مجموعه‌ای از معیارها و شاخص‌هایی برای هریک از این معیارها شناسایی گردید.
گام دوم: پالایش و غربال شاخص‌ها با تکنیک دلفی فازی
در مرحله دوم این مطالعه با بهره گرفتن از تکنیک دلفی فازی اقدام به پالایش و ترکیب شاخص­ های شناسایی شده گردیده است. پنل مورد نظر براساس ترکیبی از خبرگان سیستم برنامه ریزی منابع سازمان با تخصص‌های گوناگون تعیین گردید که مشتمل بر ۱۵ نفر بوده اما به دلیل محدودیت و دشواری دسترسی به کلیه خبرگان، از نمونه‌ای به حجم ۷ نفر استفاده شده است. اگرچه خبرگان از شایستگی‌ها و توانایی‌های ذهنی خود برای انجام مقایسات استفاده می‌نمایند، اما باید به این نکته توجه داشت که فرایند کمی کردن عددی، امکان انعکاس سبک تفکر انسانی را بطور کامل ندارد. به عبارت بهتر، استفاده از مجموعه‌های فازی، سازگاری بیشتری با توضیحات زبانی[۷۸] و بعضاً مبهم انسانی دارد و بنابراین بهتر است که با بهره گرفتن از مجموعه‌های فازی (بکارگیری اعداد فازی) به پیش بینی بلند مدت و تصمیم‌گیری در دنیای واقعی پرداخت [۴۶]. در این مطالعه از اعداد فازی مثلثی به دلیل محاسبات ساده تر استفاده شده است.
اعداد فازی مثلثی
بر اساس نظریه مجموعه های فازی، یک عدد فازی، مجموعه فازی خاصی به صورت  می‌باشد که در آن، x مقادیر حقیقی عضو مجموعه R را می‌پذیرد و تابع عضویت آن به‌صورت  می‌باشد. یک عدد فازی مثلثی A عددی با تابع عضویت تکه‌ای خطی µبه صورت رابطه (۳-۱) تعریف می‌شود [۷۰]:

(۳-۱)  

l: کران پایین
m: محتمل ترین حالت
u: کران بالا
که می ­تواند به صورت عدد فازی مثلثی (l, m, u) نشان داده شود. شکل ۳-۲، این تابع عضویت را نمایش می‌دهد.
Au
am
al
۰
۱
µx(x)
x
شکل ۳- ۲ عدد
فازی مثلثی [۷۰]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...