به اعتقاد کریتنر ، مدیریت فرآیندی برای حل مسائل مربوط به تأمین مطلوب ‌هدف‌های‌ سازمانی ، از طریق استفاده مؤثر و کارآمد از منابع کم یاب در یک محیط در حال تغییر است .

از میان منابعی ، چون افراد ، سرمایه ، زمان و مواد اولیه که همگی محدود و ماهیتاً کمیاب و غیرقابل افزایش هستند ، زمان از بقیه با ارزش تر و کمیاب تر است . مدیریت زمان یا در واقع استفاده اثر بخش از زمان ، در جهان امروز لازمه پیشرفت و ارتقا ست. یکی از عواملی که باعث پیشرفت افراد می شود ، زمان است. استفاده صحیح و اثربخش از زمان باعث می شود انسان به اجرای فعالیت هایی بپردازد که موجب دستیابی به اهداف فردی می‌شوند. چگونگی استفاده از زمان به عنوان یک منبع ، شاخصی برای کار آمدی افراد یک جامعه از جمله مدیران آموزشی است.(کامرون،۲۰۰۲؛۸۲)

با توجه موارد ذکر شده در فوق ، اگر مدیران آموزشی دارای دانش و مهارت های کافی باشند ، بدون تردید نظام آموزشی نیز از اثر بخشی و کارایی و اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود. بر همین اساس عملکرد مدیران جهت رسیدن مدارس به اهدافشان نقش اساسی و کلیدی دارد .

عملکرد عبارت است از به نتیجه رسیدن وظایف یکه یک سازمان به عهده نیروی انسانی گذاشته است. به عبارت دیگر عبارت است از حاصل فعالیت ‌های کارمند از لحاظ اجرای وظایف محوله پس ازمدت زمان معین. برای افزایش کارایی و اثربخشی مدارس باید عملکرد مدیران را به صورت مستمر و اصولی ارزشیابی کرد . در این راستا ، توجه و بررسی عوامل و زمینه‌های یکه در کیفیت و نحوه عملکرد مدیران مدارس احتمالاً مؤثر و دارای نقش هستند ، ضمنآ نکه می‌تواند ارزشیابی درست و همه جانبه و منطقی را در راستای اهداف آموزشی کلان کشور بیافریند ، مطمئناً در شناسایی موانع و مشکلات نظام آموزش در سطح مدیریت واحدها و نیز ارائه راهکار های علمی و مبتنی بر مطالعه و تحقیق مفید فایده خواهد بود . بر این اساس ، تحقیق حاضر با محوریت موضوع عملکرد مدیران مدارس متوسطه دخترانه و نیز اذعان بر نقش زمان و جایگاه آن در پیشبرد فعالیت ها و امور آموزشی مختلف ، سؤالات اصلی و محوری خود را به صورت زیر مطرح می‌کند :

آیا مدیریت زمان در کیفیت عملکرد مدیران مدارس متوسطه دخترانه منطقه ۴ تهران نقش دارد؟

در صورت مؤثر بودن کیفیت ارتباط مورد نظر چگونه است؟

آیا مدیریت زمان ‌بر تمام جنبه‌های عملکردی مدیران نقش دارد و یا بر جنبه‌های خاصی مؤثر است؟

مدیریت زمان عمدتاًً در بین کدام دسته ‌از مدیران مدارس ‌بر اساس ویژگی های زمین‌های(رشته تحصیلی ، سطح تحصیلات ، سن و ….) بیشتر دیده می شود؟

۱-۳-اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

زمان یکی از منابع کمیاب و بی نظیری است که استفاده مؤثر و اثربخش از آن ضرورتی اجتناب ناپذیر برای موفقیت ‌در کار و زندگی محسوب می شود.استروتون (۱۹۹۳)

اعتقاد دارد ، از دیدگاه فرد یکسانی که قدرت زمان و چگونگی سازماندهی و استفاده از آن را می‌دانند ، بسیار موفق تر و جلوتر از افراد گیجی هستند که همیشه از تنگی وقت می نالند . به همان نسبت که اختیار ما در انتخاب وظایف و تصمیم گیری افزایش می‌یابد اختیار مان برای سازماندهی وقت خود مان نیز زیاد تر و تدریجاً رویه معمول ما می شود و غالباً عادتی پیدا می‌کنیم (بدون آگاهی ما) که شاید ما را عقب نگه دارد . در هر صورت مدیریت زمان از موضوعات فوق العاده مهمی است که در دنیای پر رقابت امروز باید بیش از پیش مورد توجه قرارگیرد.

مدیریت زمان و بهره وری بهینه از وقت به ما امکان می‌دهد که خلاقیت دانش آموزان و کارکنان را به خدمت بگیریم تا ضمن نجات از استرس های کسالت بار روزمره ، مدیریتی موفق اعمال کنیم . در گذشته ، زمان ‌به این درجه اهمیت نداشته است ، اما امروزه هر لحظه از زمان آبستن حوادث و تحولات شگرف است . پس برای همگام و همراه بودن با تحولات باید روی لحظه لحظه زمان ، مدیریت داشته باشیم تا به اهداف مان نائل شویم ، کارهای مهمتری انجام دهیم ، ارزش ها را بشناسیم ، تعادل را حفظ کنیم ، استرس را کاهش دهیم ، به جای کار بیشتر ، دقیق تر کار کنیم . زمان را تحت کنترل خود در آوریم و با کارایی بالاتری عمل نماییم (فرنر، ۱۳۸۱؛۴۱).

مدیریت موفق زمان روش های نوینی را به ما نشان می‌دهد تا ۱- دیدگاه بهتری ‌در مورد کارهای وابسته به یکدیگر و اولویت ها به دست آوریم ۲- فرصت‌های بیشتری برای پرورش خلاقیت خود و دیگران داشته باشیم ۳- با فشارهای روحی و استرس دست و پنجه نرم کنیم و آن را کاهش دهیم ۴-اوقات فراغت بیشتری به دست آوریم و بتوانیم کارهای اساسی و مهم را انجام دهیم تا سریعتر به اهدافمان برسیم (حقیقیوعلیمردانی، ۱۳۸۰؛۱۱).

در زندگی امروزی که علم توسعه یافته و مشغله های مدیران به لحاظ پیشرفت های تکنولوژی بیشتر شده، اگر مدیران تکنیک مدیریت زمان را به کار نبرند از خیلی از امورات و علوم روز باز می مانند. امروز، که عصر مدیریت و رهبری است، موفقیت سازمان‌ها تا حدود زیادی به کارایی و اثربخشی و عملکرد مثبت مدیر بستگی دارد. در مقایسه با انواع مدیریت که در جای خود مهم هستند، مدیریت آموزشی اهمیت ویژه ای دارد، زیرا، پرورش نیروی انسانی را برعهده دارد. این موضوع کار مدیر آموزشی را مهم و مشکل می‌سازد و باید بکوشد با افزایش اثربخشی به حفظ و توسعه سازمان خود بپردازد. مدیران به خوبی واقفند که نمی توانند توجه خود را صرفاً به متغیرهای برونداد معطوف کنند بدون آنکه به متغیرهای میانجی(مدیریت زمان، برنامه ریزی، بهره وری زمان و …) کاری داشته باشند. بدون شک، مجموعه این عوامل به همراه دیگر عوامل مؤثر، در اثربخشی و موفقیت سازمان نقش ایفا می‌کنند. اهمیت و ضرورت موضوع از آنجا ناشی می شود که به نظر می‌رسد مدیریت زمان یکی از نیازهای محسوس و عوامل اثربخشی بیشتر مدیران است. با توجه به رشد و گسترش علم و دانش چنانچه به آن کم توجهی شود، ضربه مهلکی به نظام آموزشی(آموزش و پرورش) وارد خواهد شد که جبران ناپذیر خواهد بود.

نیاز به مدیریت در همه سازمان ها امری حیاتی است. این نیاز، در نظام های آموزشی به ویژه مدارس بسیار اهمیت دارد، زیرا که مدیران مدارس با انسان‌ها سروکار دارند و فراگرد عملیات آن ها به وسیله انسان‌ها(معلمان و کارکنان) و ‌در مورد انسان‌ها(دانش اموزان) انجام می پذیرد. به همین دلیل، اداره مؤثر مدارس وظیفه ای پیچیده و مشکل است؛ به گونه ای که تحصیلات و مهارت صرف برای آن کافی نیست.

بلکه علاوه بر آن مدیران باید از توانایی‌های خاصی همچون درک و فهم پیچیدگی‌های نظام آموزشی و روابط عمومی و انسانی قوی برخوردار باشند(حق شناس،۱۳۷۸،ص۷۵). ‌بنابرین‏ با توجه به ضرورت شناخت ویژگی‌ها و کیفیت مدیریت زمان و ارتباط آن با عملکرد و اثربخشی آنان، این پژوهش قصد دارد که رابطه بین مدیریت زمان و عملکرد مدیران مدارس متوسطه دخترانه منطقه ۴ تهران را مورد بررسی قرار دهد.

۱-۴-اهداف پژوهش

اهداف اصلی

بررسی رابطه بین مدیریت زمان و عملکرد مدیران مدارس دخترانه در مقطع متوسطه منطقه ۴ آموزش و پرورش تهران

اهداف فرعی

-بررسی رابطه بین مدیریت زمان و عملکرد فنی مدیران مدارسدخترانه درمقطع متوسطه

-بررسی رابطه بین مدیریت زمان و عملکرد انسانی مدیران مدارس دخترانه در مقطع متوسطه

-بررسی رابطه بین مدیریت زمان و عملکرد ادراکی مدیران مدارس دخترانه در مقطع متوسطه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...