۳-۷ تعیین حجم نمونه

نمونه عبارت است از تعدادی از افراد جامعه که صفات آن ها با صفات جامعه مشابهت داشته و معرف جامعه بوده و از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار با شند.حجم نمونه این تحقیق با توجه به خوشه های انتخابی ۱۹۰ نفر می‌باشد که ۱٫۲ برابر مقدار حجم نمونه به دست آمده از فرمول کوکران یعنی ۱۵۷ می‌باشد و ‌بنابرین‏ مقدار عددی اثر طرح در این تحقیق ۱٫۲ در نظر گرفته شده است.

۳-۸ روش تجزیه و تحلیل داده ها

سیرتحول آمار از نظر موضوعی به سه مرحله تقسیم می شود(آذر، مؤمنی،۱۳۹۰):

۱٫آمار توصیفی:این نوع آمار به توصیف جامعه می پردازد.در این بخش از آمار از نمودارها ،جداول و شاخص ها برای توصیف داده ها استفاده می شود.

۲٫آمار استنباطی:این بخش آمار از اوایل قرن بیستم مطرح شد.در این نوع آمار محقق با بهره گرفتن از مقادیر نمونه، آماره ها را محاسبه می‌کند.سپس به کمک تخمین و آزمون فرض آماری ،آماره ها به پارامترهای جامعه تعمیم داده می شود.به طور کلی در بحث آماری هرجا سخن از استباط و استنتاج باشد،آن را آمار استنباطی می خوانند.

۳٫آمار ناپارامتری:این نوع آمار در مقابل آمار پارامتریک بیان می شود.فرض اساسی در آمار پارامتریک برخورداد بودن مشاهدات از توزیع نرمال است؛در حالی که در فنون ناپارامتریک این فرض ضرورتی ندارد. در بخش اعظم پژوهش های علوم انسانی و رفتاری که بیشتر متغیرهای آن با مقیاس‌های کیفی سنجیده می شود-این متغیرها فاقد توزیع آماری هستند و آن ها را آزاد از توزیع می خوانند-از این فنون استفاده م شود.

در تحقیقات علوم انسانی روز به روز روش های کمی توسعه می‌یابند و محققان سعی می‌کنند پدیده ها، متغیرها، ویژگی ها، ارزش ها و باورها را اندازه گیری و کمی نمایند؛ از این رو، روش های آماری برای تجزیه و تحلیل آن ها ضرورت می‌یابد.این شیوه که به روش تجزیه و تحلیل آماری نیز شهرت دارد ‌در مورد اطلاعات و داده های کمی به کار می رود.در این تحقیق شیوه تجزیه و تحلیل داده ها به صورت کمی بوده و از آزمون های فرض آماری میانگین یک جامعه و فریدمن استفاده می شود.

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱ مقدمه:

از آنجا که آمار ابزار مناسبی برای تبدیل داده ها به اطلاعات است، استفاده از در دانش مدیریت به نحو وسیعی رایج گردیده است. به کارگیری فنون آمار در بررسی صحت و سقم فرضیات یکی دیگر از جنبه‌های کاربرد این علم گسترده در مدیریت است. محقق مدیریتی امروز، بسیاری از فرضیات تحقیق خود را با فنون آماری محک می‌زند و صحت روابط بین متغیرهای آن را با رویکرد آماری بررسی می‌کند(آذر، مؤمنی،۱۳۹۰).

در تحقیقات علوم انسانی روز به روز روش های کمی توسعه می‌یابند و محققان سعی می‌کنند پدیده ها، متغیرها، ویژگی ها، ارزش ها و باورها را اندازه گیری و کمی نمایند؛ از این رو، روش های آماری برای تجزیه و تحلیل آن ها ضرورت می‌یابد.این شیوه که به روش تجزیه و تحلیل آماری نیز شهرت دارد ‌در مورد اطلاعات و داده های کمی به کار می رود. استفاده از روش های آماری به دو شکل انجام می‌گیرد:

۱٫ تجزیه وتحلیل با بهره گرفتن از آمار توصیفی

۲٫ تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از آمار استنباطی

۴-۲ آمار توصیفی

به طور کلی آمار از دیدگاه‌های زیر برای رسیدن به هدف که همان معنی دادن به داده‌هاست، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد:

    • جمع‌ آوری داده ها

    • خلاصه کردن داده ها

    • تجزیه و تحلیل داده ها

  • نتیجه‌گیری

داده هایی که به وسیله روش‌های مناسب آزمایش، مشاهده ‌و گردآوری شده‌اند منبع اساسی برای کسب اطلاعات جدید درباره پدیده مورد مطالعه هستند. پس از جمع‌ آوری داده ها لازم است مجموعه داده ها، بررسی و اطلاعات مورد نیاز استخراج شود جهت انجام این امر از آمار توصیفی استفاده می‌گردد. موضوع آمار توصیفی مطالعه کمی جامعه است. بدین منظور ابتدا ویژگی‌های یک جامعه آماری کمی شده و سپس اطلاعات مورد نیاز از بین کمیت‌ها استخراج می‌شوند. برای استفاده از داده های جمع‌ آوری شده باید بتوان آن‌ ها را به نحو مناسبی پالایش کرد. مراحلی که در آمار توصیفی برای پالایش داده ها و استخراج اطلاعات آن‌ ها، انجام می‌گیرد به شرح زیر است:

جداول آماری: داده ها در جداولی تنظیم می‌شوند. چون این جداول بر پایه های فراوانی‌ها تنظیم می‌شوند لذا آن‌ ها را جداول فراوانی یا توزیع فراوانی نیز می‌نامند.

نمودارهای آماری: با بهره گرفتن از جداول فراوانی نمودارهای آماری رسم می‌شوند و چون اطلاعات به صورت تصویری بیان می‌شوند استفاده از آن‌ ها راحت‌تر است. پس نمودارهای آماری بیان هندسی جداول آماری است.

تلخیص دادها: داده ها در یک یا چند عدد خلاصه می‌شوند به طوری که این اعداد اطلاعاتی درباره کل داده ها را شامل می‌شوند.

در این فصل ابتدا داده های جمع‌ آوری شده به وسیله پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. به طوری که ابتدا فراوانی‌های مربوط به سئوالات عمومی پرسشنامه (شامل: جنسیت، تحصیلات ،سابقه کار در بخش دولتی و سن) و سپس فراوانی‌های مربوط به ستوالات اختصاصی پرسشنامه (شامل فرضیه‌های تحقیق) مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

در پرسشنامه تحقیق حاضر، به منظور دستیابی به مشخصات کلی آزمودنی‌ها بخشی از سئوالات به مشخصات فردی آنان اختصاص دارد. لذا در ابتدای این فصل به منظور آشنایی بیشتر با پاسخ دهندگان، این بخش جنسیت ، تحصیلات ،سابقه کار در بخش دولتی و سن در جداول توزیع فراوانی این خصیصه‌ها خلاصه شده و برای درک بهتر نمودارهای آماری مربوطه گزارش گردیده است.

۴-۲-۱ فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان

در این قسمت فراوانی جنسیت پاسخ‌دهندگان با توجه به سئوال پرسشنامه تشریح می‌گردد. با توجه به نتایج به دست آمده از پرسشنامه های تحقیق جنسیت پاسخگویان به صورت زیر می‌باشد.

جدول ۴-۱- فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان

جنسیت

فراوانی

درصد فراوانی

فراوانی تجمعی

مرد

۱۳۴

۸۷

۸۷

زن

۲۰

۱۳

۱۰۰

جمع کل

۱۵۴

۱۰۰

همان گونه که در جدول ۴-۱ ملاحظه می کنید از تعداد ۱۵۴ پاسخ دهنده ، تعداد ۱۳۴ نفر مرد و تعداد ۲۰ نفر زن می‌باشند.

بر اساس نتایج به دست آمده بیشترین فراوانی مربوط به جنسیت مرد می‌باشد. با توجه به جدول فراوانی‌ها، آقایان با فراوانی۸۷ درصد در رتبه اول قرار دارد و خانم‌ها با فراوانی۱۳ درصد در رتبه دوم قرار دارند.

۴-۲-۲ فراوانی سطح تحصیلات پاسخ دهندگان

در این قسمت فراوانی سطح تحصیلات پاسخگویان تشریح می‌گردد. با توجه به نتایج به دست آمده از پرسشنامه های تحقیق، سطح تحصیلات به صورت زیر می‌باشد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...