پژوهش های پیشین با موضوع تحلیل ساختاری پایان نامه های ... |
۲-۲-۲۱-۳) استانداردهای صحت ارزیابی
این استانداردها به منظور حصول اطمینان از این که ارزیابی به صورت قانونی، اخلاقی و به خاطر رفاه افراد درگیر در ارزیابی و همچنین افرادی که از نتایج ارزیابی متأثر میشوند، مورد استفاده قرار میگیرند که عبارتند از:
-
- تعهد رسمی: تعهدات گروه های رسمی به ارزیابی (آنچه که انجام داده می شود، چگونگی انجام، توسط چه کسی، چه هنگام) باید به صورت مکتوب باشد، به گونه ای که گروه ها مجبور به انجام شرایط توافق بوده یا به صورت رسمی راجع به آن بحث نمایند.
-
- تعارض علاقه: تعارض علاقه باید مکرراً به طور قابل اجتنابی روشن و آشکار گردد به نحوی که این تعارضات نتواند فرآیندها و نتایج ارزیابی را تحتالشعاع قرار دهد.
-
- بیان صریح و کامل در گزارشها: گزارشهای کتبی یا شفاهی ارزیابی باید در ارائه نتایج مربوطه، از جمله محدودیتهای ارزیابی روشن و به درستی عمل نمایند.
-
-
-
- حق عمومی برای آگاهی از ارزیابی: گروه های رسمی ارزیابی باید حق عمومی برای آگاهی از ارزیابی درون محدوده دیگر اصول و موقعیتهای مربوطه نظیر اصول مربوط به امنیت عمومی را مشروع بدانند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
-
-
- حقوق افراد انسانی: ارزیابی باید به گونه ای طراحی و اجرا شود که حقوق و رفاه افراد انسانی درگیر مورد توجه قرار گیرد.
-
- تعاملهای انسانی: ارزیابیها باید ارزش و موقعیت افراد را در روابط با دیگر افرادی که با ارزیابی سروکار دارند، مورد توجه قرار دهند.
-
- گزارشدهی به صورت متعادل: ارزیابی باید به گونه ای کامل باشد و نقاط ضعف و قوت را نشان دهد که بر نقاط قوت تأکید شود و مسائل پیگیری شوند.
-
- مسئولیت مالی: تخصیص و هزینه منابع ارزیابی باید به نحو مطلوبی دستورالعملهای پاسخگویی و دیگر روشهای مدبرانه و مسئولیت اخلاقی را مشخص سازد.
۲-۲-۲۱-۴) استانداردهای دقت
استانداردهای دقت برای حصول اطمینان از این موضوع هستند که ارزیابی به صورت فنی، اطلاعات کافی را در خصوص جنبه های موضوع مورد مطالعه آشکار میسازد به نحوی که ارزشمندی و شایستگی آن را تعیین می کند. این استانداردها عبارتند از:
-
- تعیین موضوع: موضوع ارزیابی (برنامه، پروژه، مواد) باید به نحو کافی مورد بررسی قرار گیرد، به نحوی که اشکال موضوع مورد بررسی در ارزیابی به روشنی تعیین شوند.
-
- تحلیل محتوا: محتوایی که برنامه، پروژه و مواد در آن هستند باید به اندازه کافی بررسی شوند، به گونه ای که تأثیرات احتمالی آنها بر موضوع قابل تشخیص باشند.
-
- توصیف اهداف و دستورالعملها: اهداف و دستورالعملهای ارزیابی به اندازه کافی نظارت و توصیف شوند، به نحوی که قابل تشخیص و بررسی باشند.
-
- منابع اطلاعاتی قابل دفاع: منابع اطلاعاتی باید به طور جامع توصیف شوند، به گونه ای که کفایت اطلاعات قابل بررسی باشند.
-
- اندازه گیری معتبر: دستورالعملها و وسایل جمعآوری اطلاعات باید انتخاب یا تهیه شوند، آنگاه به صورتی اجرا گردند که اطمینان حاصل شود تفسیر آنها قابل استفاده میباشند.
-
- اندازه گیری باثبات: دستورالعملها و وسایل جمعآوری اطلاعات باید انتخاب یا تهیه شوند، آنگاه به صورتی اجرا شوند که اطمینان حاصل شود اطلاعات کسب شده به اندازه کافی برای استفادهی موردنظر دارای ثبات هستند.
-
- کنترل منظم داده ها: دادههایی که در ارزیابی جمعآوری، دادهپردازی و گزارش شده اند باید مورد بررسی و تصحیح قرار گیرند، به گونه ای که نتایج ارزیابی از نارسایی محفوظ بماند.
-
- تحلیل اطلاعات کمی: اطلاعات کمی ارزیابی باید به نحو مناسب و منظمی تحلیل گردند تا اطمینان حاصل شود که تفاسیر قابل دفاع میباشند.
-
- تحلیل اطلاعات کیفی: اطلاعات کیفی ارزیابی باید به گونه شایسته و منظمی مورد تحلیل قرار گیرند تا اطمینان حاصل گردد که تفاسیر قابل دفاع می باشند.
-
- نتایج توصیه شده: نتایج محقق شده در ارزیابی باید به طور صریح توجیه شوند، به گونه ای که مخاطبان بتوانند آنها را بررسی نمایند.
-
- گزارشدهی به صورت عینی: دستورالعملهای ارزیابی باید برای حمایت از نتایج و گزارشهای ارزیابی در مقابل اختلال ناشی از احساسات و اعمال نظرهای شخصی هر گروه در ارزیابی، پایه های مستحکمی فراهم آورد. البته انتظار نمیرود که هر ارزیابی بتواند همه معیارها را تأمین نماید، بلکه نیاز است که میزان توافق میان ارزیابان راجع به اهمیت نسبی معیارهای مختلف تعیین گردد (برینکرهوف، ۱۹۹۹).
۲-۲-۲۲) پایان نامه های کارشناسی ارشد و نحوه ارزشیابی آنها
نقد و ارزشیابی معقول و منطقی از هر نوشته به ویژه از نوع تحقیقی آن بسیار ارزنده است. زیرا از این وادی هم نویسنده و تهیهکننده مطلب اصلی (گزارش تحقیقی) با برملا شدن نقاط ضعف و قوت کارش نفع میبرد و هم منتقد و تحلیلگر از طریق پی بردن به ماهیت ریزهکاریهای تحقیق و دشواریهای آن و نیز روشهایی که در تأمین این ریزهکاریها و یا مقابله با دشواریها ضرورت دارد، بینش و آگاهی مییابد. اما متأسفانه به علت عدم توجه به چهارچوب و محوری مناسب برای نقد وارزیابی، در بیشتر موارد ارزشیابیها از مقالات و نوشته های تحقیقی از خط سلامت قلم خارج میگردد که این امر هم نویسنده و محقق را دلسرد و آزرده می کند و هم خواننده را سردرگم میسازد (نادری و سیف نراقی، ۱۳۹۱).
۲-۲-۲۳) تحقیق و پژوهش در زمینه تربیتبدنی و ورزش (موانع و راهکارها)
تحقیق و پژوهش در جامعه امروزی ضرورتی اجتنابناپذیر است که برای تغییر و تحول در نظامهای مختلف جهان به غیر از این روش نمی توان به هدف رسید. تحول در تمام جنبه های مختلف مدیریت و به خصوص مدیریت تربیتبدنی قطعاً در گرو تحقیق و پژوهش در جنبه های مختلف آن است. اما کمبود مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی در امر تربیتبدنی و ورزش به منظور تأمین نیازهای تحقیقاتی در این بخش و منطبق نبودن فعالیتهای ورزشی با مبانی علمی و پژوهشی و پیشرفتهای پژوهشی دنیا، امکان تحقیق برای محققان را محدود می کند. در برنامهی اول توسعه اقتصادی و اجتماعی، تربیتبدنی و ورزش چنین تعریف شده است: «تربیتبدنی بخشی از تعلیم و تربیت عمومی است که از طریق فعالیتهای حرکتی مناسب زمینه ساز رشد و پرورش و شکوفایی استعدادهای فرد میگردد». بنابراین وظیفهی متخصصان تربیتبدنی و ورزش ایجاب می کند تا مبادرت به تعریف موضوعات تحقیقی و پژوهشی کاربردی نمایند تا شاید بتوان با انجام اینگونه تحقیقات، مشکل و مسائلی از تربیتبدنی و ورزش کشور را رفع کرد(نوربخش، ۱۳۸۲).
البته نباید انکار کرد که در اجرای اهداف تحقیق و پژوهشی موانع و مشکلات متعددی وجود دارد که به طور خلاصه و فهرستوار عبارتند از:
-
- وجود مراکز متعدد و موازی در امر تربیتبدنی و ورزش کشور
-
- تغییرات پیدرپی در مدیریتهای مختلف تربیتبدنی در کشور
-
- عدم داشتن یک سیاست مشخص در امر تربیتبدنی و ورزش
-
- عدم کارآیی لازم منابع مادی و تأسیسات و نیروی انسانی
-
- عدم برنامه ریزی و سازماندهی صحیح در استفاده از امکانات و نیروی انسانی موجود
البته علی رغم موانع و مشکلات موجود، در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحقیقات مختلفی توسط محققان و مراکز تحقیقاتی مختلف در زمینه ی تربیت بدنی و ورزش به ویژه در دانشگاه ها و توسط دانشجویان کارشناسی ارشد رشته ی تربیت بدنی انجام گرفته است(نوربخش، ۱۳۸۲).
۲-۳) پیشینهی پژوهش
در بخش دوم از این فصل به بررسی یافتههای پژوهشی پیشین یا متون پژوهشی مرتبط به موضوع پرداخته می شود، که معمولاً در دو قسمت پیشینهی داخل و خارج کشور مورد بررسی قرار میگیرند.
۲-۳-۱) پژوهشهای داخلی
بهادری و بنی اقبال (۱۳۹۲) در تحقیقی با عنوان « میزان انطباق توصیفگرهای نمایه سازی و کلید واژه های پایان نامه های رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اصلاحنامه پزشکی فارسی و MESH » گزارش نمودند، میزان همخوانی در توصیفگرهای انگلیسی به مراتب بیشتر از توصیفگرهای فارسی است. اما میزان همخوانی در کلید واژه های فارسی و کلید واژه های انگلیسی هر دو در سطح پایینی است. میزان انطباق در توصیف گرهای فارسی دارای ۷/۳۲ درصد نا همخوانی دارد و به عبارتی میزان درصد این نا همخوانی پایین است.
خبیری و همکاران (۱۳۹۰)، در تحقیق دیگری با عنوان تحلیل استنادی مآخذ رسالههای دکتری و پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشکدهی تربیتبدنی دانشگاه های تهران، میزان استناد دانشجویان به نشریات انگلیسی بیشتر از دیگر منابع اعلام شد. همچنین استناد دانشجویان به منابع انگلیسی در سه دوره زمانی تعیین شده در این تحقیق به طور چشمگیری بیشتر از میزان استناد به منابع فارسی است.
خدادوست (۱۳۸۵)، در تحقیقی با عنوان بررسی تحلیل محتوایی پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز از سال ۱۳۸۴-۱۳۸۰ گزارش نمود، تعداد کل پایان نامه در سال های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ با ۱۱ مورد بیشترین و در سال های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۲ با ۴ مورد کمترین فراوانی را دارند. بیشتر پایان نامه ها بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ صفحه دارند. استفاده از منابع انگلیسی بیشتر از منابع فارسی میباشد. بیشتر پژوهشگران پایان نامه ها را مردان تشکیل می دهند. هدایت پایان نامه ها توسط اساتید راهنما و مشاور از نظر تعداد، دارای فراز و نشیب می باشد. قلمرو مکانی و جامع آماری پایان نامه، از توزیع نامتعادلی پیروی مینماید. استفاده از جداول نسبت به نمودار بیشتر می باشد. میانگین حجم نمونه های آماری در تحقیقات توصیفی ۵/۲۴۷ نفر می باشد. روش نمونه گیری تصادفی ساده بیشترین استفاده را در پایان نامه ها داشته است. اکثر تحقیقات انجام شده به صورت غیر پرسشنامه ای بوده است.
خلجی و کشتیدار (۱۳۸۱)، در مطالعه ای به بررسی کمی پایان نامه های تربیتبدنی مراکز آموزش عالی کشور از سال ۱۳۷۸-۱۳۵۷ پرداختند و گزارش نمودند که عامل سابقه، عنصر مهمی در داشتن بیشترین فراوانی پایان نامه ها بود. عامل سادگی دوره، عنصر دومی است که در پذیرش دانشجو سهم مهمی داشته است. عامل فعالیت هم نقش مهمی در دامنه فراوانی دفاع از پایان نامه ها داشته است. مردان پنج برابر خانمها در دوره مربوطه، دانشآموخته شده اند، عامل سابقه اشتغال و تخصص تربیتبدنی، دلیل عمدهی زیاد بودن راهنمایی پایان نامه ها توسط استادان بوده است. زیاد بودن نوع کاربردی پایان نامه ها و نیز کم بودن نوع بنیادی پایان نامه ها گزارش شده است. عامل مسافت نیز به عنوان عاملی مؤثر از نتایج فراوانی محل جغرافیایی جامعه آماری پایان نامه ها میتوان ملاحظه کرد.
رضا خانیمقدم و همکاران (۱۳۹۰)، تحلیل محتوای پایان نامه های آموزش بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس و علوم پزشکی ایران در سال های ۱۳۸۹-۱۳۴۹ در دستور کار خود داشتند و نتایج تحقیق اذعان نمود گرچه در دهه اخیر استفاده از موضوعات جدید و غیرتکراری بیشتر شده و همچنین استفاده از مداخلهی آموزشی در اجرای پایان نامه ها به شدت روند رو به رشدی به خود گرفته است، اما هنوز به برخی از موضوعات مهمی همچون آموزش بیمار توجه چندانی نشده است. به نظر میرسد راهکارهایی همچون تهیه بانک اطلاعاتی مناسب از پایان نامه های رشته آموزش بهداشت بتواند راهنمایی مناسبی جهت انتخاب موضوعات جدید و غیرتکراری پایان نامه های دانشجویان باشد.
زندیان و آشوری (۱۳۸۸)، در تحقیقی میزان سازگاری استنادهای پایان نامه های رشته بدنی دانشگاه تهران، با موجودی کتابخانه و تولیدات علمی اعضای هیأت علمی بررسی شد که نتایج نشان داد که استناد به مقالات با ۸۸/۴۸ درصد بیشتر از استناد به دیگر منابع اطلاعاتی و میزان استفاده از منابع انگلیسی نیز با ۲۹/۶۳ درصد بیشتر از منابع فارسی بوده است. استفاده از منابع چاپی با ۷۵/۹۶ درصد بیش از منابع اینترنتی بوده است.
سیدین و باب الحوائجی (۱۳۸۸)، در تحقیقی با عنوان تحلیل محتوای پایان نامه های کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد های تهران شمال، علوم و تحقیقات تهران، علوم و تحقیقات اهواز و همدان در سال های ۱۳۸۶-۱۳۷۲ به این نتیجه رسیدند که بیشترین تعداد پایان نامه ها مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و کمترین آن ها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بوده و میانگین تعداد صفحات پایان نامه ها در سال های مورد بررسی بیشتر بین ۱۳۷-۱۰۷ صفحه است. بر اساس جنسیت، تعداد پایان نامه های نگارش شده توسط زنان دو برابر مردان است و روش پیمایشی بیشتر از سایر روش ها استفاده شده است. پراستفاده ترین ابزار گردآوری اطلاعات در پایان نامه ها، پرسشنامه و استفاده از منابع فارسی به کل منابع با ۰۶/۷۰ درصد بیشتر از منابع انگلیسی می باشد. توجه به بعضی مقوله های موضوعی، بیشتر از سایر موضوعات دیگر است.
شریفی و همکاران (۱۳۹۱)، به تحلیل توصیفی مقاله های نشریات علمی پژوهشی تربیتبدنی و علوم ورزشی طی سالهای ۱۳۸۸-۱۳۸۴ پرداختند. یافته ها نشان داد گرایش فیزیولوژی ورزشی بیشترین درصد موضوع مورد استفاده در این مقالات را به خود اختصاص دادهاند که در این بین، نشریهی پژوهش در علوم ورزشی بیشترین سهم را داشت. بیشترین روش تحقیق استفاده شده در مقالات، انواع روشهای توصیفی در کل مقالات است. حدود ۸ درصد مقالات، روش تحقیق خود را ذکر نکرده اند. میانگین منابع فارسی و انگلیسی برای هر مقاله ۲۵ منبع گزارش شد و مدت زمان پذیرش برای هر مقاله ۵/۵ ماه بوده است.
شکفته و اکبری (۱۳۸۷)، در مطالعه ای به تحلیل محتوای پایان نامه های گیاهان دارویی دانشکده های داروسازی در سالهای ۱۳۸۵-۱۳۷۷ و تعیین میزان تبدیل پایان نامه به مقاله پرداختند و بیان نمودند استفاده از روش های غیر توصیفی بیشر دیده می شود. کمک به دانشجویان در انتخاب موضوعهای کاربردی و هدفمند برای پایان نامه ها، با آگاهی از پژوهشهای پیشین مهم است. ایجاد پایگاههای اطلاعاتی پایان نامه ها می تواند بسیار مفید باشد.
صادقی و همکاران (۱۳۹۰)، در مطالعه ای ساختار و رعایت نگارش علمی پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان را ارزشیابی نمودند و نتایج نشان داد که بیشترین تطابق مربوط به شیوه نگارش صحیح و کمترین تطابق مربوط به چگونگی چکیده پایان نامه بود. پایان نامه هایی که از وجود دو استاد مشاور بهرهمند شده و در سالهای اخیر نوشته شده بودند، از کیفیت بالاتری برخوردار بودند. نتایج مطالعه، سیر بهبودی را در تدوین پایان نامه ها نشان میداد. برای ارتقای وضعیت نگارش پایان نامه ها، اصلاحات در برنامه های آموزشی و برگزاری کارگاههای روش تحقیق ضروری است.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 03:32:00 ق.ظ ]
|