مطالب در رابطه با برنامه ریزی استراتژی صادرات ... |
گام۳ :برگزاری یک کاگاه به منظور بازبینی عوامل موفقیت حیاطی.
گام۴:نهایی نمودن عوامل حیاتی موفقیت بعد از مشورت با ذینفعان و کارکنان سازمان.
گام۵ :تشریح عوامل کلیدی موفقیت برای کارکنان.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در نهایت کارکنان و مدیریت خواهند فهمید که عوامل موفقیت حیاطی چیستند و بنابر این ایشان قادرند تمرکز خودشان را در پایش ارزیابی عملکرد در این حوزه قرار دهند.
۷-۱۰-۳ روش دلفی[۷۰]
روشی پذیرفته شده برای جمعآوری اطلاعات از پاسخ دهندگان در حوزه تخصص آنها میباشد. این روش به عنوان یک فرایند ارتباط جمعی طراحی شده است که هدف آن رسیدن به یک همگرایی در نظرات بر روی یک مسئله واقعی است.
مهمترین نکته در فرایند این روش، درک هدفهای بکارگیری روش دلفی از طرف شرکت کنندگان است. در صورت عدم درک صحیح، با پاسخهایی نامرتبط از سوی شرکت کنندگان مواجه خواهیم بود. پاسخ دهندگان باید از معلومات کافی در حوزه مربوطه برخوردار بوده و با ادبیات موضوعی مقوله مورد بحث آشنایی داشته باشند. ولی در عین حال شاید لزوماً به تخصص بسیار بسیار بالا در زمینه مورد نظر نیازی نباشد.
بر خلاف روشهای تحقیق پیمایشی، اعتبار روش دلفی نه به تعداد شرکت کنندگان در تحقیق که به اعتبار علمی متخصصان شرکت کننده در پژوهش بستگی دارد. شرکت کنندگان در تحقیق دلفی از ۵ تا ۲۰ نفر را شامل میشوند. حداقل تعداد شرکت کنندگان بستگی به چگونگی طراحی روش تحقیق دارد.
فرایندهای روش دلفی :
-
- در اولین مرحله، فرایند دلفی بطور سنتی با یک پرسشنامه باز شروع می شود. پرسشنامه باز به عنوان اساس درخواست اطلاعات خاص درباره محدوده موضوعات دلفی عمل می کند. پس از دریافت پاسخها، لازم است که اطلاعات جمعآوری شده به یک پرسشنامه سازمان یافته تبدیل شوند.
-
- در مرحله دوم، هر شرکت کننده در فرایند دلفی پرسشنامه دوم را دریافت می کند و آیتمهای خلاصه شده توسط محققان که بر مبنای اطلاعات بدست آمده از مرحله اول است را مطالعه میکند. به عنوان یک نتیجه از مرحله دوم، محدودههای مخالف و موافق شناسایی میشوند.
-
- در مرحله سوم و اغلب پایانی، فهرست آیتمهای باقیمانده، رتبه بندی آنها، آراء اقلیت و آیتمهای به اجماع رسیده بین کارشناسان توزیع می شود. این مرحله فرصت نهایی به کارشناسان میدهد تا قضاوتهایشان را توضیح دهند.
نقشه استراتژیک [۷۱] ۸-۱۰-۳
نقشه استراتژی به عنوان یک ابزار کمکی مهم در اختیار مدیریت قرار داشته است.نقشه استراتژیک مولفه کلیدی کارت امتیازی متوازن است.این نقشه گرافیکی بیان کننده چگونگی ایجاد ارزش های مورد انتظار مشتری،کارکنان و ذینفعان توسط سازمان خواهد بود.
نقشه استراتژی با ایجاد رابطه علت و معلول بین اهداف استراتژیک، سعی در دستیابی به منظرهای کارت امتیازی متوازن دارد.
نقشه استراتژی با انطباق بر استراتژی های سازمان ،نشان می دهد که چگونه دارایی های نامشهود سازمان ،عملکرد فرایندهای داخلی را که بیشترین تاثیر را در ارائه ارزش پیشنهادی بهد مشتریان و جامعه دارند تقویت می نماید. (کاپلان و نورتون)
۹-۱۰-۳ کارت امتیازی متوازن
کارت امتیازی متوازن چارچوبی برای تشریح سازمان از چهار جنبه مختلف است که این کار از طریق تعدادی شاخص صورت میگیرد. کارت امتیازی متوازن برای مدیران ابزار هدایت سازمان به منظور موفقیت در رقابت آینده را فراهم میسازد. کارت امتیازی متوازن چیزی فراتر از یک نظام اندازه گیری عملکرد است؛ بلکه یک نظام مدیریت راهبردی است که قادر است انرژی، توانمندی ها و دانش کارکنان و اشاعه آن در کل سطوح سازمانی تا نیل به اهداف بلند مدت راهبردی را هدایت کند. هدف اصلی کارت امتیازی متوازن بکارگیری اهداف و چشم انداز سازمان در عمل است. این مدل اهداف و راهبرد را به عنوان مرکز کنترل عملیات سازمان قرار میدهد. این کار از طریق ترجمه اهداف سازمان به شاخص های کلیدی موفقیت در چهار منظر چارچوب کارت امتیازی متوازن انجام میشود. (عبدالرضا بیگی نیا،۱۳۸۹: ۳)
۱۰-۱۰-۳ عناصر اطلاعاتی فرم مدل هوشین کانری به شرح زیر می باشد:
ردیف | عنوان | شرح |
۱ | هدف استراتژیک | هدف استراتژیک، اهدافی هستند که از آنها به عنوان اهداف استراتژیک حوزه صادرات سازمان یا اهداف هوشن نام برده شده است. |
۲ | نام مالک هدف | نام فردی از رده معاونین یا مدیران شرکت می باشد که مسئولیت تحقق هدف را بر عهده داشته و باید بستر لازم جهت اندازه گیری، پایش و تجزیه و تحلیل داده های مرتبط را فراهم آورد.(هنگام معرفی مالک هدف می بایست دقیقاً به نام فرد اشاره گردد و از ذکر پست سازمانی یا نام واحد خودداری شود.) |
۳ | شاخص کلیدی | معیاری است که میزان دستیابی به اهداف استراتژیک را مورد سنجش قرار می دهد و باید توسط مالک شاخص پایش گردد. در این قسمت می بایست شاخصهای کلیدی مرتبط با اهداف استراتژیک واحد عنوان شده و مطابق دستورالعمل تهیه شناسنامه شاخص برای شاخص های تعریف شده، شناسنامه تدوین گردد. |
۴ | واحد سنجش | مقیاسی است که شاخص با آن سنجیده می شود. |
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 05:30:00 ق.ظ ]
|