پایان نامه -تحقیق-مقاله | ۱-۶- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها – 1 |
تدریس به عنوان یکی از ارکان اصلی فرایند آموزش تلقی می شود که در کارایی نظام آموزشی نقش مؤثر ایفا می کند و در این میان اگر اساتید با اصول و مبانی و هدفهای تدریس، ویژگیهای دانشجویان و نیازهای آنان آشنا نباشند، هرگز نمی توانند به عنوان مربیان و مسئولین تعلیم دانشجویان در جامعه به خوبی ایفای نقش کنند (حسنزاده؛ بهرام رضایی، پولادی و حسنزاده، ۱۳۹۲). در واقع آموزش و یادگیری مبتنی بر هدف برای اساتید و دانشجویان موثرتر و رضایتبخشتر میباشد. به ویژه زمانی که هر دو هدف مکمل یکدیگر باشند (مدالن[۷۵]، ۲۰۱۳). اهداف تدریس؛ مقاصد آموزشی و اهداف یادگیری را مشخص میکنند و همچنین معیاری برای سنجش و ارزیابی دانشجو و تثبیت برنامه درسی میباشد. تعیین اهداف تدریس از سوی اساتید باعث می شود دانشجویان بدانند باید در چه زمینهای بیشتر خود را تقویت کنند، ضمن اینکه به اساتید نیز کمک می کند تا دچار سردرگمی و بلاتکلیفی در تدریس خود نشوند (رجائیزاده، ۱۳۹۲). زمانیکه اهداف تدریس اعضای هیئت علمی و اهداف یادگیری دانشجویان در یک راستا بوده و مکمل یکدیگر باشند، تاثیر آن بیشتر و برای هر یک از آنها رضایتمندی بیشتری به دنبال خواهد داشت (آنجلو، ۱۹۹۴).
آستین[۷۶] (۱۹۹۳) معتقد است اهداف تدریس اعضای هیئت علمی ماهیت و زیربنای فرایند یاددهی – یادگیری را در آموزش عالی نشان داده و در طول برنامه درسی زمانی که اعضای هیئت علمی وظیفه طراحی و اجرای آن را بر عهده دارند، بیشتر آشکار و مشهود می شود. در واقع اهداف تدریس متنوع به فرصتهای یادگیری مختلف برای دانشجویان منجر خواهد شد (مدالن، ۲۰۱۳). اهداف تدریس اساتید بر روشهایی که آنها در زمینه آموزشی انتخاب میکنند (کنگ و والانس[۷۷]، ۲۰۰۵) و همچنین بر تصوراتی که آنها از انتقال علم به دانشجویان دارند (کنگ، ۲۰۰۸) مؤثر است. در بررسی شیوه های تدریس درک اساتید از اهداف تدریس ضروری است؛ زیرا اهداف تدریس به عنوان یک چارچوب مفهومی برای آنها برای درک برنامه درسی و تصمیم گیری در مورد روشهای آموزشی و روشهای ارزشیابی تصور می شود (فرجیکسن و دانا[۷۸]، ۲۰۰۵). اساتید قبل از ارائه کلاس درس باید اهداف خود را تعیین کرده باشند (هوانگ و یانگ[۷۹]، ۲۰۰۸). چون تعیین و شناسایی اهداف آموزشی درک روشنتر و واضحتری را از اعمال آنها در کلاس درس فراهم می کند (کنگ، ۲۰۰۸).
در زمینه اهداف تدریس، تحقیقات زیادی انجام شده است که میتوان به تحقیقات منسفلید، وسنیتزا و بلتمن[۸۰]، (۲۰۱۲)؛ الی و بر دلی[۸۱](۲۰۱۰)؛ آکن؛ فیرهالم، کارولی، ریلمان و نیوتن[۸۲] (۲۰۰۶)؛ برون[۸۳] (۲۰۰۳؛ رابینز[۸۴](۱۹۸۷)؛ آنجلو و کراس (۱۹۹۳)؛ اسمارت[۸۵] (۱۹۸۲)؛ اشاره نمود.
شناخت عوامل مؤثر بر نوآوری دانشگاهی و رابطه آن با اهداف تدریس می تواند این امکان را فراهم کند تا برای بهبود فرایند تدریس و یادگیری در دانشگاه راهکارهای مفیدی ارائه شود. اهداف تدریس نقش زیربنایی و پایهای کار اعضای هیئت علمی را تشکیل می دهند و به عنوان هدایت کننده جریان تدریس معرفی میشوند؛ این اهداف در واقع زمینه ساز تحقق اهداف فردی و سازمانی در جریان تدریس میباشند. از طرف دیگر اطلاع از میزان دانش اعضای هیئت علمی نیز در دانشگاهها، این امکان را فراهم می کند تا زمینههایی از دانش که کمتر مد نظر قرار گرفته است شناسایی شود و اقداماتی برای به روز رسانی دانش اعضای هیئت علمی صورت گیرد.
علیرغم تحقیقات متنوعی که تاکنون درباره نوآوری دانشگاهی، اهداف تدریس، و دانش به تنهایی صورت گرفته؛ هیچ تحقیق جامعی در خصوص بررسی رابطه بین عوامل کلیدی نوآوری دانشگاهی، دانش اعضای هیئت علمی و اهداف تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز صورت نگرفته است. بنابرین در تحقیق حاضر رابطه بین عوامل کلیدی نوآوری دانشگاهی و اهداف تدریس اعضای هیئت علمی با نقش واسطهگری دانش آنان مورد بررسی قرار گرفته است.
۱-۴- اهداف پژوهش
۱-۴-۱- هدف کلی
هدف کلی پژوهش بررسی رابطه بین عوامل کلیدی نوآوری دانشگاهی و اهداف تدریس با نقش واسطهگری دانش محتوایی تربیتی فناورانه اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز میباشد.
۱-۴-۲- اهداف فرعی
۱-تعیین عامل غالب نوآوری دانشگاهی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز
۲-بررسی میزان ابعاد دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز
۳-تعیین هدف غالب تدریس از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز
۴-بررسی رابطه بین عوامل کلیدی نوآوری دانشگاهی، دانش و اهداف تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز
۵-بررسی توان عوامل کلیدی نوآوری دانشگاهی در پیش بینی اهداف تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز
۶-بررسی توان عوامل کلیدی نوآوری در پیش بینی دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز
۷-بررسی توان عوامل کلیدی نوآوری دانشگاهی با واسطهگری دانش در پیش بینی اهداف تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز
۱-۵- پرسش های پژوهش
-
- عامل غالب نوآوری دانشگاهی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز کدام است؟
-
- ابعاد دانش اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز به چه میزان است؟
- نوع غالب اهداف تدریس از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز کدام است؟
۴-آیا رابطه معناداری بین عوامل کلیدی نوآوری دانشگاهی، دانش و اهداف تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز وجود دارد؟
۵- آیا عوامل کلیدی نوآوری دانشگاهی پیش بینی کننده معنادار اهداف تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز میباشد؟
۶-آیا عوامل کلیدی نوآوری دانشگاهی پیش بینی کننده معنادار دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز میباشد؟
۷- آیا عوامل کلیدی نوآوری دانشگاهی با واسطهگری دانش پیش بینی کننده معنادار اهداف تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز میباشد؟
۱-۶- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
۱-۶-۱- تعاریف مفهومی
۱-۶-۱-۱- نوآوری دانشگاهی
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 12:11:00 ب.ظ ]
|