_ مقاله گردشگری درمانی در جهان ( کامبیز حیدر زاده ، ۱۳۹۰ ) ،
_ مقاله طرح جامع توسعه گردشگری سلامت ایران ( عبدالحسین ناصری ، ۱۳۸۵ )
- ترکی (۱۳۸۵) در پایان نامه خود با عنوان «بررسی تاثیر ایجاد مجتمع گردشگری سلامت بر شهر تهران» پژوهشی علمی انجام داده است. تحقیق مذکور از روشی پیمایشی ، تطبیقی در جامعه آماری تهران و اصفهان و با بهره گرفتن از پرسش نامه کتبی انجام شده که فرضیات وی به اثبات رسیده است.
- غلامی (۱۳۸۸) در تحقیقی جامع با عنوان «تبیین پیامدهای پراکنش بهینه اقامتگاههای گردشگری سلامت » به بررسی تاثیرات ایجاد زیرساخت های مناسب و افزایش ورود گردشگران داخلی و خارجیجهت درمان به تهران پرداخته است. جمع بندی تحقیق فوق حاکی از آن است که هر چند جاذبه های کنونی گردشگری تهران می تواند گردشگران زیادی را به این شهر وارد کند اما با تغییر در مکانسیم سرمایه گذاری و ایجاد شرایط بهتر برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توان اقامتگاههای جدیدی که قابلیت رقابت با کشورهای حوزه خلیج فارس را دارا هستند ، ایجاد کرد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فصل دوم
مبانی نظری تحقیق
۲-۱ تعاریف و مفاهیم
۲-۱-۱ گردشگر
ابتدا باید مفهوم گردشگر را دانست. کلمات توریست و توریسم اولین بار به صورت رسمی در سال ۱۹۳۷ توسط اتحاد ملل استفاده شد ولی صنعت توریسم، بسیار قدیمی تر از آن است. این کلمه زمانی استفاده می‌شد که فردی به مدت ۲۴ ساعت از شهر خود به خارج از کشور مسافرت می‌کرد. اما امروزه، این کلمه شامل مسافرت‌های داخل کشور هم می‌شود؛ کلمه توریست از زمانی پدید آمد که افراد طبقه‌ی متوسط به مسافران طبقه‌ی اشراف پیوستند. (سرافرازی،۱۳۸۸، ۲۶)
۲-۱-۲ سازمان جهانی گردشگری
سازمان جهانی گردشگری از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سازمانهای دولتی است که دفتر مرکزی آن در مادرید؛ اسپانیا قرار دارد. ۱۳۳ کشور در آن عضویت دارند و ۳۰۰ سازمان بخش عمومی و خصوصی به آن وابسته‌اند. سازمان جهانی گردشگری یک نهاد اجرایی از سازمان توسعه متعلق به سازمان ملل است که تحت ریاست دبیرکل اداره می‌شود. این سازمان از سه واحد اصلی تشکیل می‌شود:
مجمع عمومی، شورای اجرایی و کمیسیون‌های منطقه‌ای به نمایندگی از امریکا، اروپا، آفریقا، خاورمیانه، آسیای جنوبی، حوزه اقیانوس آرام و آسیای شرقی.
ماموریت سازمان جهانی گردشگری عبارت است از: “توسعه و گسترش جهانگردی وسیله‌ای مهم برای تقویت صلح بین‌المللی و تفاهم، توسعه اقتصادی و تجارت بین‌الملل".
سازمان جهانی گردشگری برای دستیابی به این هدف به فعالیت‌های زیادی می‌پردازد و این فعالیت‌ها به گونه‌ای تنظیم شده است که در موارد زیر به کشورهای درحال توسعه کمک‌های لازم بشود:
توجه به منابع کنونی و بالقوه آینده جهانگردی، راهنمایی در ایجاد شرکت های بزرگ برای توسعه صنعت جهانگردی در سطح کشور؛ تدوین سیاست‌ها، برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت برای توسعه صنعت جهانگردی در یک مکان.
ارائه چارچوب سازمانی برای ساختار سازمان ملی جهانگردی؛ راهنمایی در ایجاد شرکت‌های بزرگ برای توسعه صنعت جهانگردی، کمک در راه تدوین قوانین و مقررات مربوط.
پیش‌بینی، تجزیه و تحلیل آماری، تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل بازار، تبلیغ، تشویق و گسترش.
برنامه‌هایی برای توسعه مدیریت.
برنامه‌ریزی و مدیریت در سطح ملی برای تامین هدف‌های فرهنگی و اجتماعی این صنعت.
تعیین مکان‌های جدید جهت ساخت محل‌هایی برای اقامت جهانگردان و تولید و عرضه محصولات ویژه جهانگردان
برنامه‌ریزی، مکان‌یابی، عملیات و رونق بخشیدن به صنعت جهانگردی و درجه‌بندی هتل‌ها و میهمان پذیرها.
شیوه تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری‌هایی که در این صنعت انجام می‌شود. انجام تحقیقات پیش از سرمایه‌گذاری، امکان سنجی برای طرح‌های سرمایه‌گذاری، تجزیه و تحلیل هزینه و سود.
ارائه راهنمایی‌هایی برای افزایش ایمنی جهانگردان و تشکیلات جهانگردی.(هاشمی،۱۳۸۶، ۲۴)
۲-۱-۳ بهداشت و درمان
‘بهداشت’ علم و روش پیشگیرى از بیمارى، طولانى‌تر کردن عمر متوسط بشر و بهبود وضع سلامت جسمى، روانى و اجتماعى او است. بهداشت به‌صورت فردى و جمعى مطرح مى‌شود، اما در هر حال، هدف بهداشت عبارت است از تأمین شرایط لازم جهت رفاه فردى و اجتماعى و تمام فعالیت‌هاى مرتبط با پیشگیرى از بیمارى‌ها (رحمان فضلی،۱۳۸۸، ۳۰)
سازمان بهداشت جهانى، بهداشت را چنین تعریف مى‌کند: بهداشت عبارت است از علم و فن پیشگیرى از بیمارى‌ها، افزایش طول عمر، آموزش بهداشت فردى به اشخاص، ارائهخدمات پزشکى و پرستارى به‌منظور تشخیص فورى درمان، توسعه و تکمیل خدمات اجتماعى جهت رفع نیازمندى‌هاى مردم و تأمین وسایل زندگى به‌نحوى که هر فرد بتواند از سلامت و طول عمر بیشترى برخوردار گردد. بهداشت، حالت بهبود و سلامت کامل جسمانى و روانى و اجتماعى است و تنها به فقدان بیمارى یا عدم نقص عضو محدود نمى‌شود (ابراهیمی،۱۳۸۴، ۴۷)
‘درمان’
در بررسى تطبیقى مفاهیم بهداشت و درمان، مى‌توان به‌وجوه تمایز زیر اشاره کرد:
- بهداشت اقدامات و تمهیداتى است که پیش از ابتلاى به بیمارى و اصولاً براى احتراز از آن صورت مى‌گیرد و درمان پس از ابتلا و به‌منظور بازیابى سلامت از دست رفته.
- برنامه‌هاى بهداشتى به اقداماتى طویل‌المدت نیازمند است اما معالجه و درمان معمولاً در زمان کوتاه‌ترى صورت مى‌گیرد.
- اقدامات بهداشتى براى حفظ سلامت و افزایش امید زندگى و عمر متوسط مطمئن‌تر از درمان است. چه بسا که در مواردى مانند کاهش مرگ و میر نوزادان و کودکان، اقدامات درمانى نتوانند کاملاً مؤثر واقع شوند.
- اگرچه در کوتاه مدت مراقبت‌هاى بهداشتى و برنامه‌هاى مربوط به بهداشت گران‌تر از درمان است، اما در بلند مدت و با در نظر گرفتن کلیهافرادجامعه،اقداماتبهداشتىباصرفه‌تر،انسانى‌ترواقتصادى‌تر از درمان و معالجه است.
- در کشورهاى جهان سوم و جوامع عقب مانده، به‌دلیل کمى درآمد و پائین بودن سطح فرهنگ و آگاهى مردم، نیازهاى اولیه اولویت پیدا مى‌کنند؛ و به‌علت درک نادرست از مفاهیم بهداشت و درمان، معالجه اهمیت بیشترى مى‌یابد و به مسایل بهداشتى توجه کمترى صورت مى‌گیرد، در حالى‌که در کشورهاى پیشرفته برنامه‌هاى بهداشتى اهمیت و اولویت بیشترى دارند (تاجری نسب،۱۳۸۵، ۳۶)
۲-۱-۴ شاخص‌های توسعه گردشگری
۲-۱-۴-۱ تبلیغات صحیح و اطلاع رسانی وسیع
ارائه تبلیغات داخلی و خارجی جهت به تصویر کشاندن امکانات و استعدادهای طبیعی و جاذبه های متنوع توریستی و شناخت عمقی آن فرهنگ و خرده فرهنگ ها و تمدن و تاریخ و حیات اجتماعی ، اقتصادی در توسعه صنعت توریسم بسیار مؤثر خواهد بود. استفاده از وسایل ارتباط جمعی مانند تلویزیون ، رادیو، تلفن، پست، امکانات و فرصتهای برگزاری کنفرانس ها و نمایشگاهها و جشنوارهای فرهنگی و هنری در داخل یا خارج کشور همچنین استفاده از نشریاتی که دارای تصاویر جالبی باشند در جشنواره ها و کنفرانس های بین المللی و داخلی بسیار مهم می باشند. ( رضوی، ۱۳۸۷، ۲۰)
استفاده از شیوه ها و روش های مدرن در تبلیغات برای معرفی جاذبه های توریستی و گردشگری کشور و شرکت در نمایشگاههای سیاحتی معروف جهان و فعال نمودن خانه های فرهنگ ایران در کشورهای مختلف و ایجاد زمینه های لازم در سفارتخانه های خارج از کشور برای ارائه درست این جاذبه ها برای علاقمندان سفر به ایران و استفاده از برنامه های تلویزیونی و اینترنتی در جهت توسعه صنعت جهانگردی بسیار ضروری است.
همچنین باید اقدام به برپایی کنفرانس ها و نمایشگاهها، جشنوارهای فرهنگی ، هنری، تبلیغاتی و مسابقات بین المللی برای جذب گردشگری و تبلیغ ایرانگردی از طریق هماهنگی بین سازمان ها و نهادهای مختلف کرد که این سیاست نیز مؤثر است.( ساعی،۱۳۸۹، ۵۰)
تبلیغات: تبلیغات هرگونه عملیات انتقال غیر مستقیم ایده ها و پیامها که با هدف فروش کالاها یا خدمات صورت میگیرد و بابت این عملیات هزینه ای پرداخت می شود.
صدا و سیما: بهره گیری از صدا و سیما به فرهنگ هر کشور وابسته است . می توان در برخی از این برنامه هاازموضوع جهانگردی استفاده کرد رادیو بیشترین تأثیررا دربین سایررسانه ها در رابطه با مسائل
جهانگردی دارد. زیرا رادیو در هر زمان و در هر حالتی حتی در حین انجام دادن کار و در مکانهای مختلف قابل استفاده می باشد و از طریق آن شنوندگان می توانند نظرات خود را ابراز کنند و همچنین سوالات خود را نیز مطرح کنند.
۲-۱-۴-۲ گسترش حمل و نقل ( بنادر، فرودگاهها و شبکه جاده ای)
اگر تعریفی از محصول جهانگردی در دست باشد شامل حمل و نقل نیز می باشد مردم از طریق هوا، جاده و خط راه آهن و دریا ، یا در صورت امکان از طریق رودخانه ها یا راه های آبی دیگر سفر می کنند.
مسلماً آسان بودن ورود به یک کشور یا یک منطقه بسیار حائز اهمیت است تعداد و موقعیت مکانی انواع راه های حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است.
توسعه جاده ها به ویژه ساخت بزرگراه ها جدید با برنامه های حفظ محیط زیست در تعارضی روز افزون قرار دارد شواهدی وجود دارد که جاده های جدید فقط احتراق در اتومبیل ها را راحت کرده و فقط مسافت را کوتاه می کند و عبور خودروها را سرعت بخشیده است.
اگر وسایل ارتباطی یک محل فرهنگی مطلوب نباشد شاید تبلیغ و بازاریابی حساب شده بتواند تا حدی آن زیان را جبران کند به دور از سر و صدای جمعیت راهی دور از مسیر اصلی ، یک مسیر مناسب برای پیاده روی و غیره ضروری خواهد بود.(ابراهیم زاده،۱۳۹۰، ۱۲)
۲-۱-۴-۳ امنیت
یکی از مهمترین عواملی که باعث افول صنعت توریسم در هر کشور می شود، فقدان امنیت در آن کشور است . به عبارت دیگر با گسترش نا امنی در ابعاد جانی و مالی ، میزان تمایل و رغبت جهانگردان ، به صورت تصاعدی کاهش خواهد یافت.
گام اول در بهبود صنعت توریسم در ایران برقراری و تضمین امنیت فراگیر، هم در بعد خارجی و هو در بٌعد داخلی و ملی آن است. به منظور تحقق این هدف باید پس از برقراری امنیت کامل با به کارگیری وسایل ارتباطی و رسانه های بین المللی ، وجود امنیت کامل در کشور را به سمع و نظر عموم مردم و جهانگردان همه کشورهای جهان رساند تا تصویر نادرست فقدان امنیت در کشور ، مانع از رشد و توسعه صنعت توریسم نشود.( معتضدی ۱۳۸۱: ۲۲۱)
امنیت یکی ازاجزای کلیدی درجهانگردی است و بایدتلاش شود تا امنیت لازم درمحیط فراهم شودو باید به جهانگرداطلاعات و راهنمایی لازم را ارائه داد چون مناطق جهانگردی معمولاً شلوغ و پر ازدحام است.
امنیت یعنی جلوگیری از خطرات احتمالی که فرد یا اجتماعات بشری را مورد تهدید قرار می دهد امنیت برای یک کشور یعنی کسب اطمینان در رابطه با سلامت موجودیت و مایملک.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...