۳-۱۰-۲- استخراج میزان همبستگی عوامل موثر در تحقیق حاضر
در این ارزیابی چهار عامل اصلی به دست آمده اند. عامل اول عامل وابسته یا همان عامل اثر پذیراست و تحت عنوان عامل اقتصادی معرفی می شود. عامل دوم عامل وابسته یا همان عامل اثر پذیراست و تحت عنوان عامل اقتصادی – فنی از آن نام برده می شود. عامل سوم عامل مستقل یا همان عامل اثر گذار است که با عنوان عامل فنی و مهندسی در اینجا معرفی می گردد. عامل چهارم نیز یکی دیگر از عاملهای اثر پذیر است که با عنوان عامل اجتماعی – فرهنگی آورده شده است.
۳-۱۰-۳- تجزیه وتحلیل داده های کمی
در طرح تحقیقات غیر آزمایشی به سبب عدم امکان انجام دستکاری در متغیرهای مستقل، می بایست در جهت اکتشاف عوامل و تعیین ارتباطات اصلی میان آن عوامل به شرح موارد زیر اقدام شود:
الف) تحلیل داده های کمی به روش تحقیق پیمایشی اکتشافی یا تحلیل عاملی متغیرهای موضوع تحقیق
ب) تحلیل نتایج پیمایش داده های کمی به روش تحقیق همبستگی و کشف میزان ارتباطات عوامل تحقیق
به عبارت دیگر در تحقیق پیمایشی با کاهش و ترکیب عوامل موثر به سهولت می توان شاخصهای آماری همچون میانگین، انحراف معیار، واریانس و ضریب همبستگی پیرسون را بین عوامل کاهش یافته ترکیبی براساس یکی از روش های چهار گانه؛ (تحلیل همزمانی متغیرها، تحلیل رگرسیون متغیرها وتحلیل مدل معالات ساختاری متغیرها )اقدام نمود. البته در این میان بهتر روش منطبق با تحقیق حاضر تحلیل عاملی به همراه تحلیل همبستگی است که می تواند به خوبی در مدل یابی معادلات ساختاری عوامل اصلی تحقیق حاضر موثر واقع گردد. این روش به عنوان روش تحلیل مسیر[۴۶] یا همان روش تشخیص همبستگی عوامل می باشد که اولین بار توسط سوول رایت [۴۷] در سال ۱۹۳۴ میلادی توسعه یافته است و با گسترش روش های رگرسیون و کاربرد رگرسیون چند متغیری در ارتباط با تدوین بارز مدل های علی پدیده ها تکوین یافته است. به عبارت دیگر تحلیل مسیر یک روش مهم تحلیلی برای آزمودن نظریه های نوین محسوب می شود، ولی برای تولید نظریه ها کافی نمی باشد(کرلینجر و پدهاوزر ،۱۳۸۴).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۱۰-۴- ابزار آماری در تحلیل همبستگی

در تحقیق حاضر به دنبال کشف و بررسی روابط مکنون در میان متغیرهای مشهود وتشخیص شرایط خاص یا نوع عملکرد یک پدیده قبل از شکل گیری وقایع از طریق مطالعه آماری عمل شده است. تحلیل مسیر روشی است برای مطالعه تاثیرات مستقیم یا غیر مستقیم میات متغیرهایی که به عنوان علت اصلی پدیده ومتغیرهایی که معلول در نظر گرفته شده باشند. تحلیل مسیر هم برای آزمودن مدل ها وتعیین همخوانی آنها با یافته های مشاهده شده، مورد استفاده قرار می گیرد و هم یک روش اکتشافی برای مفهومی کردن تحقیق وارائه تفسیر فرضیه های پیچیده تحلیل کننده موضوع محسوب می شود(کرلینجر ، ۱۳۷۷). به کار گیری معادلات ساختاری در تحقیقات حوزه علوم انسانی ومیان رشته ای امری اجتناب ناپذیر است، زیرا روش های آماری مقدماتی تنها تعداد محدودی از متغیرها را بطور همزمان مورد ارزیابی وتحلیل قرار می دهند. این در حالی است که فهم پدیده های پیچیده فنی نیازمند بکارگیری تحلیل همزمان تعداد بیشتری از متغیر هاست. از سوی دیگر خطای اندازه گیری در روش های آماری مقدماتی نمی تواندکنترل بشوند ولی در مدل یابی ساختاری، خطای اندازه گیری محاسبه می گردند(بیرنه، ۱۳۷۰).

۳-۱۰-۵- ابزارهای آماری تحلیل و کشف مدل مفروض
در این تحقیق به دنبال بررسی و کشف روابط مکنون در بین عوامل و متغیرهای مشهود و تشخیص نوع عملکرد پدیده های مورد مطالعه از طریق ابزارهای آماری هستیم. تحلیل مسیر روشی آماری است که برای مطالعه و ارزیابی تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم میان متغیرهایی که به عنوان علت اصلی پدیده و متغیرهایی که معلول در نظر گرفته شده بکار گرفته می شود. در اینجا روش تحلیل مسیر هم برای آزمودن مدل ها و تعیین همخوانی آنها با یافته های مشاهده شده، مورد استفاده قرار می گیرد و هم یک روش اکتشافی برای مفهومی کردن تحقیق و ارائه تفسیر فرضیه های پیچیده تحلیل کننده موضوع محسوب می شود(کرلینجر ، ۱۳۷۷).
برای انجام این مرحله از تحلیل به کمک نرم افزار های تحلیل و مدل سازی معتبری همچون، معادلات ساختاری[۴۸]، معادلات ساختاری خطی[۴۹] و تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری[۵۰] می توان بهره گیری نمود. در هر حال اینگونه نرم افزار ها به بررسی و ارزیابی معادلات ساختاری[۵۱] بین عوامل موثر در پدیده ها می پردازند. معروفترین این نرم افزار ها نوع نرم افزار AMOS می باشد. بنیان گذار تدوین این نرم افزارها در سال ۱۹۶۷میلادی توسط مارش و همکارانش تهیه گردیدکه در حال حاضر نیز در حال تکمیل می با شند[۳۴].
در ادامه این تحقیق بعد از انجام مدل یابی به منظور ارزیابی میزان تعیین روابط مدل فرضی از شاخصهای برازندگی مانند؛ شاخص مجذورکای [۵۲] شاخص مجذور کای به درجه آزادی استفاده شده است.

۳-۱۰-۶-آزمون همبستگی:

در بسیاری از موارد در انجام مطالعات تحقیقاتی به دنبال بررسی رابطه دو متغیر تصادفی می باشیم که هیچ کدام را نمی توان به عنوان علت برای دیگری انتخاب کرد. در اصل برای بررسی میزان هماهنگی میان دو متغیر به دنبال شاخصهایی می گردیم که در اصل دو ویژگی زیر را داشته باشند:

    1. به واحد دو جامعه وابسته نباشد
    1. کراندار باشد

مجموعه اطلاعات (داده های) موجود در انجام یک آزمون همبستگی که شامل اندازه های بدست آمده از دو متغیر X و Y می باشند را می توان به صورت یک نمونه تصادفی دو متغیره (Xn ,Yn), …,(X1 ,Y1) بیان کرد.
رابطه (۳-۳)
مطالعه رابطه بین متغیرها بوسیله تحلیل همبستگی انجام می شود. که بیانگر وجود یک رابطه خطی بین دو متغیر می باشد. فرمول ضریب همبستگی به صورت زیر می باشد. همواره -۱≤r≤۱ می باشد که با توجه به مقدار r در حالتهای مختلف تفسیرهای گوناگونی از رابطه X و Y خواهیم داشت که این حالتها در زیر نشان داده شده است:
۱- r =1 در این حالت همبستگی را کامل و مستقیم گوییم. با افزایش مقدار x مقدار y به طور قطعی زیاد می شود.
۲- r = -1 در این حالت همبستگی را کامل و معکوس گوییم. با افزایش مقدار x مقدار y کاهش می یابد.
۳- ۰ -۱ < r < همبستگی ناقص و معکوس است. با افزایش مقدار x مقدار y به طور نسبی کاهش می یابد.

    1. ۱ < r <0 همبستگی ناقص و مستقیم است. با افزایش مقدار x مقدار y به طور نسبی افزایش می یابد.
    1. r =0 1- رابطه خطی وجود ندارد. ( به طور مثال رابطه ممکن است از نوع درجه دو باشد)

۲ - شیب خط صفر می باشد.
انواع ضریب همبستگی با توجه به نوع متغیرهای مورد مطالعه به صورت زیر می باشد:
۱- پیرسون : در این روش متغیر X و Y هر دو پیوسته می باشند.
۲- کندال : در این روش هر دو متغیر X و Y باید به صورت طبقه بندی شده باشد .
۳- اسپیرمن : در این روش متغیر X گسسته و متغیرY پیوسته می باشد.
به دلیل اینکه در این تحقیق متغیرها از نوع پیوسته بوده و روش تحقیق از نوع همبستگی می‌باشد، برای شناسایی عوامل مکنون از روش تحلیل مسیر استفاده شده و برای تعیین وابستگی عوامل بدست آمده در تحلیل مسیر از ضریب همبستگی پیرسون که دارای خطای معیار کمتری در مقایسه با سایر روشهاست ، استفاده شده است. رابطه زیر نحوه محاسبه ضریب همبستگی پیرسون را نشان می دهد:
که در آن : رابطه (۳-۴)

= ضریب همبستگی پیرسون
= انحراف متغیرx
= انحراف معیار متغیر y
= مجموع حاصل ضرب تفاضل متغیرها از میانگین آنها می‌باشد.
همچنین مراحل آزمون معنی داری به شرح زیر می باشد:
۳-۱۰-۶-۱-تعیین فرضیات آزمون
H0 : 
≠ 
در این آزمون H0 نشان دهنده آن است که رابطه خطی بین دو متغیر نمی توان یافت و مقادیر y تابعی از x نیست و H1 بیانگر وجود رابطه خطی بین دو متغیر در جامعه است یعنی بیانگر فرضیه پژوهشی است.
۳-۱۰-۶-۲- محاسبه آماره و آزمون

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...