غفوری، مشهدی، حسن آبادی( ۱۳۹۲) پژوهشی با هدف بررسی اثربخشی روان­درمانی معنوی مبتنی بر بخشودگی در افزایش رضایت­مندی زناشویی و کاهش تعارضات خانواده انجام دادند. روش­کار در این پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح ‌پیش‌آزمون و ‌پس‌آزمون و پی­گیری با گروه شاهد در سال­های ۸۹-۱۳۸۸، نمونه آماری شامل ۱۰ نفر از زوجین مراجعه­کننده به درمانگاه­های سطح شهر مشهد بودند که با بهره گرفتن از شیوه­ نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. درمان به مدت ۹ جلسه برای گروه آزمون انجام و پرسش­نامه­ های رضایت­مندی زناشویی انریچ و سنجش تعارضات خانواده در جلسات ‌پیش‌آزمون، ‌پس‌آزمون و پی­گیری (۱ ماه) در دو گروه اجرا شد. داده ­های پژوهش با بهره گرفتن از شیوه­ تحلیل واریانس مختلط تحلیل گردید. نتایج نشان داد که روان­درمانی معنوی مبتنی بر روش بخشودگی باعث افزایش معنی­دار بخشودگی و در نتیجه رضایت­مندی زناشویی و کاهش معنی­دار تعارضات زوجین در مرحله­ ‌پس‌آزمون شده است (۰۰۱/۰>P)، اما با این وجود، تغییرات در دوره­ پی­گیری معنی­دار نبوده است (به ترتیب ۱۰/۰=Pو ۲۰/۰=P).

پژوهش جمشیدی، ترخان، اکبری، زارع، (۱۳۹۱) با هدف بررسی میزان اثربخشی معنادرمانی گروهی بر روی افسردگی و رضایت زناشویی زنان مبتلا به تعارضات زناشویی شهر رشت انجام گردید. به همین منظور تعداد ۳۰ نفر از افراد مبتلا به تعارضات زناشویی مراجعه کننده به مرکز مشاوره و روانشناسی پاسارگاد شهرستان رشت، در دو گروه آزمایش و کنترل به طور تصادفی جایگزین شدند (۱۵ نفر در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه کنترل). پرسشنامه افسردگی بک و رضایت زناشویی انریچ مورد استفاده قرار گرفت. گروه آزمایش تحت ۸ جلسه معنا‌درمانی گروهی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت ننمود. نتایج نشان داد که معنادرمانی گروهی بر روی افسردگی و رضایت زناشویی مؤثر بوده و باعث کاهش افسردگی و افزایش رضایت از زندگی زنان مبتلا به تعارضات زناشویی شهر رشت می­گردد.

حمید، دهقانی(۱۳۹۱) پژوهشی با هدف بررسی اثربخشی آموزش تحلیل ارتباط محاوره­ای مذهب محور بر میزان عشق و علاقه، احترام به همسر و رضایت زناشویی اجرا گردید.. طرح این پژوهش از نوع تجربی، پیش آزمون ـ پس آزمون و گروه کنترل با پیگیری بوده است. از میان زوج­های با مشکلات خانوادگی و تعارضات زناشویی مراجعه کننده به مرکز مشاوره محقق، و با بهره گرفتن از نمونه گیری در دسترس، تعداد سی زوج انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش طی هشت جلسه ۴۵ دقیقه­ای تحت آموزش تحلیل ارتباط محاوره­ای مذهب محور قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکردند. ابزار پژوهش عبارت بود از مقیاس عشق و علاقه، پرسش­نامه احترام به همسر و پرسش­نامه رضایت زناشویی اینریچ . داده ­های حاصل، با روش تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده آشکار ساخت که میان گروه آزمایش و کنترل، از لحاظ میزان عشق و علاقه، احترام به همسر و رضایت زناشویی تفاوت معنا داری وجود دارد (۰۰۱/۰>P)؛ یعنی میزان عشق و علاقه، احترام به همسر و رضایت زناشویی در گروه آزمایش، به گونه ­ای معنادار، بالاتر از ‌پیش‌آزمون و گروه کنترل بوده است. این نتایج، همچنان در دوره پیگیری به گونه ­ای معنادار پایدار بوده است (۰۰۱/۰>p).

اصغری و همکاران (۱۳۹۰) پژوهشی با هدف بررسی تأثیر معنادرمانی گروهی به عنوان روش توانبخشی بر کاهش افسردگی سالمندان انجام شده استاین تحقیق تجربی با به کارگیری طرح آزمایشی از نوع ‌پیش‌آزمون و ‌پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شده است. جامعه این پژوهش شامل سالمندان زن فرهنگسرای سالمند بودند. برای انتخاب نمونه با اجرای تست افسردگی بک، افرادی که به افسردگی مبتلا بودند گزینش شد، و سپس از بین آن ها ٢٠ نفر به طور تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش به مدت ٨ جلسه تحت روش معنادرمانی گروهی قرار گرفت. پس از اتمام دوره درمانی هر دو گروه مجددا مورد آزمون فوق قرار گرفتند . برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از آزمون کوواریانس، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معناداری ضریب همبستگی استفاده شده است. روش معنادرمانی در بهبود افسردگی گروه آزمایش تأثیر داشت، به نحوی که نمرات افسردگی گروه آزمایش از ۸/۲۰ در ‌پیش‌آزمون به ۶/۲۰ در پس آزمون کاهش یافت. ‌بنابرین‏ ‌می‌توان گفت که معنادرمانی گروهی به عنوان روش توانبخشی در بهبود افسردگی سالمندان تأثیر بسزایی دارد و لازم است توجه بیشتری به درمان­های غیردارویی مؤثر در کاهش افسردگی سالمندان شود.

صادقی (۱۳۸۹) پژوهشی با هدف تعیین اثر بخشی آموزش گروهی غنی­سازی زندگی زناشویی بر رضایت و صمیمیت زناشویی اجرا گردید. ‌به این منظور از میان داوطلبانی که جهت شرکت در کارگاه، پس از اعلام عمومی ثبت نام کرده بودند، سی زوج به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. برای هر گروه قبل از برگزاری جلسات آزمون‏های رضایت زناشویی انریچ و صمیمیت زناشویی(اولیاء، فاتحی زاده و بهرامی، ۸۵) اجرا گردید. برای گروه آزمایش، آموزش غنی­سازی زندگی زناشویی در هفت جلسه نود دقیقه‏ای اجرا شد و گروه دوم هیچ آموزشی را دریافت نکرد. جلسات با فاصله زمانی یک هفته برگزار گردید. بلافاصله بعد از آموزش و یک ماه پس از آن، ارزیابی‏های مرحله ‌پس‌آزمون و پیگیری با بهره گرفتن از همان آزمون‏ها انجام گرفت. سرانجام با بهره گرفتن از تحلیل واریانس با اندازه ‏گیری مکرر نتایج تحلیل شد. بر اساس فرضیه ‏های تحقیق، آموزش غنی­سازی زندگی زناشویی، رضایت و صمیمیت زوجین را در ‌پس‌آزمون و پیگیری افزایش داد. نتایج نشان داد که بین ‌گروه‌های آزمایش و کنترل در صمیمیت و رضایت زناشویی(p<0/01) معنا دار بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...