تغییرات بنیادین
آقای اندولاس میگوید که تازمانی که روح انسانها پاک نشده باشد یک دنیای امن بوجود نمی آید. روح پاک، جسم پاک، روان هردو باعث طرح تکامل وسعادت می شود. این دیدگاه اساس وپایه ژئوپلتیک آمریکا قرار گرفت که در جنگ جهانی اول هم چهارده ماده ویلسون به همین اشاره داشت.
دیدگاه های اسپایکمن(۱۸۹۳ – تا به ۱۹۴۳ (
او در سالهای  ابتدایی دهه (۱۹۶۰) به انتقاد از نظر به مکیندر پر داخت اسپایکمن ژئوپلتیک را طرح دائمی امن سیاسی یک کشور براساس عوامل جغرافیای آن کشور توصیف کرد. به نظر او موقعیت جغرافیایی یک کشور با سیاست خارجی آن رابطه متقابل دارد. وی قدرت را وسیله وابزاری در راستای تأمین صلح میدانست.
سه قدرت مرکزی
باتوجه به نقشه آزموتال اسپایکمن متوجه سه قدرت مرکزی در جهان شد.
۱-سواحل آتلانتیک آمریکای شمالی.
۲- سواحل غربی اروپا.
۳-وسرزمین های شرق دورادور آسیا.
نقد نظریه مکیندر
هارتلند : به نظر اسپایکمن منطقه هارتلند منطقه است بسیار کم استعداد برای پرورش مواد غذای وسایر موارد. سرزمین های قابل کشت در شرق هارتلند بسیار کمتر از غرب آن است نقطه حساس ومهم کشاورزی وصنعتی هارتلند دربخش غربی روسیه قرار دارد. اگر تحول اساسی درکشاورزی اتفاق میفتد هارتلند نمی تواند تولیدات داخلی خود را پاسخگوباشد. دراین منطقه های سرد درمدت زیادی از سال وجود دارد عبور ومرور در بخش های زیادی از این سرزمین مشکل است.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

منازعه
مکیندر گفت که منازعه همیشه بین قدرت دریایی وزمینی وجود داشته است. اسپایکمن این نظر را نقد کرد وگفت دربسیاری از موارد جنگ های تاریخی میان کشورهای دریایی وزمینی در مقابل یک قدرت دریایی ویا زمینی دیگربوده است. با پیشرفت وسایل تصمیمات دیگرهارتلند موقعیت استراتژیک خود را از دست میدهد.
اسپایکمن وتئوری ریملند (حاشیه زمین) :
ازنظر اسپایکمن حاشیه زمین همان درون داخلی است که درنظریه مکیندر وجود داشت به همین منظور اسپایکمن روی قدرت دریایی که میتواند ارتباط میان جهان قدیم وجدید را سرعت ببخشد تأکید می ورزید او به این دلیل روی ریملند تأکید می کرد که میتواند ترکیب از دریا وزمین را در اختیار یک کشور قراردهد. آمریکا پس از جنگ دوم تمام تلاشش این بود که برمبنای کشوری اسپایکمن از رسیدن اتحاد جماهیر شوروی به حاشیه زمین جلوگیری نماید. ودر واقع آمریکا ریملند را یک موقعیت دفاعی وپدافندی میدانست.
اتحاد روسیه ، انگلستان وآمریکا
اوگفت که یک ریملند متحد برای روسیه به همان اندازه تهدید کننده است که برای آمریکاست دراین صورت باید اتحاد باید از روسیه بریتانیا وآمریکا بوجود بیاید.
تئوری کلی
او گفت که هرکس حاشیه زمین را در کنترل داشته باشد می تواند برکل جهان تسلط داشته باشد. ریملند منطقه است که هرکس بر سه تنگه ، هرموز ، باب المندب ومالاکا تسلط داشته برکل دریا مسلط می شود.
۲-۷)ویژگیهای جغرافیایی
الف : موقعیت وانواع آن.
موقعیت نجومی /ریاضی : از این بحث میکند که یک کشور درکجای از کره زمین واقع شده است این امرمی تواند در مسایل آب وهوا دخالت داشته باشد و آن هم درمسایل سیاسی وفرهنگی وموارد دیگر تأثیرگذار است.
آب وهوای داخلی یک کشور نقش مستقیم برکشاورزی دارد.
آب وهوا می تواند گسترش شبکه های ارتباطی تأثیرگذار باشد.
عدم توسعه راه های ارتباطی باعث می شود که یک فرهنگ مشترک یک هویت ملی وهمبستگی اجتماعی شکل نگیرد.
۲-۷-۱)موقعیت نسبی
منظور از موقعیت نسبی میزان توانای وقدرت یک کشور در ارتباط با کشوردیگراست. ازین منظر کشورها سعی میکنند که همسایه شان را ضعیف نگهدارند. به عبارت دیگر داشتن یک همسایه ناتوان بهتر از داشتن همسایه قدرتمند هست این امر باعث می شود که کشور امکانات خود را در موارد توسعه واقتصاد بجای افزایش دفاعی صرف کند.
داشتن موقعیت نسبی دربرابر کشورهای بزرگ منطقه ای یک موقعیت بدی می باشد مثل کشورکویت دربرابر عراق.
اگر تعداد همسایه گان یک کشورکم باشد موقعیت آن کشورنسبتاً خوب خواهد بود چون تعدد مرزی باعث افزایش اختلافات می شود.
قرار داشتن یک کشور در درون کشور دیگر ویا بین دوکشور دیگر موقعیت مناسب نیست.
اگر کشوری که میان دوکشور دیگر قرار دارد ممکن است تبدیل به دیوار مایل شود.
۲-۷-۲)موقعیت دریایی
موقعیت دریای بیشتری از کشورهای امروزی دنیا موقعیت دریایی دارد. موقعیت دریایی دارای امتیازات فراوان می‎باشد.
۱-گسترش تجارت از راه دریا ارزان ترین وسریعترین راه است.
۲-گسترش سیاحت وجهان گردی.
۳-گسترش توسعه قدرت دریای .
۴-بهره گیری از منابع موجود در دریا.
۵-بهره گیری از مزایای دفاعی دریا ، بهترین مرز ، مرزکوهستانی ودریای است که برای دفاع خوب است.
موقعیت مرکزی: موقعیت است که رفت وآمد زیادی بین المللی دارای اقتصادی سیاسی مذهبی وفرهنگی است.
تذکر
۱-باید توجه کرد که هرموقعیت مرکزی می تواند یک موقعیت راهبری واستراتژیک هم باشد.
۲-موقعیت های مرکزی هم یک فرصت وهم یک تهدید بر آن کشور وآن شهرمی باشد.
۲-۷-۳)موقعیت راهبردی / استراتژیک
موقعیتی است که به دارنده آن امتیاز قاطع نظامی، سیاسی، اقتصادی، وغیره در مقابل رقبا ودشمنان ارائه می‎کند. باید توجه کرد هرموقعیت مرکزی راهبردی هست ولی موقعیت ر
اهبردی مرکزی نیست. بسیاری از کشورها کانال ها وآب راه ها را در اختیار دارند که برای آن کشور امتیاز راهبردی ایجاد میکند. مثلاً تنگه هرمز که مسیر انتقال نفت از خاورمیانه در اروپا است ودر اختیار ایران وعمان قرار دارد. تنگه بسفرو رود دانیل که بین ترکیه آسیای واروپای قرار دارد . تنگه جبل الطارق که ارتباط دهنده دریای مدیترانه واقیانوس اطلس است وجداکننده قاره آفریقا از اروپامی باشد. وبین دو کشور ، اسپانیا ومراکش قرار دارد، وهم چنان کانال سوئز، تنگه باب المندب ، کانال پانامه وغیره می باشد.
۲-۷-۴)وسعت واهمیت آن
الف» توانای پذیرش جمعیت زیاد: جمعیت زیاد هم ایجاد بازار اقتصادی را درپی دارد وهم در مواقع جنگی قوت دفاعی میدهد.
ب» داشتن منابع متنوع تر وزیادتر: کشور وسیع می تواند دارای منابع فراوان ودر عین حال متنوع باشد.
ج» تنوع آب وهوای: باعث رونق وگسترش پایه های اقتصادی مختلف می شود.
د» توانایی استقلال وقدرت نظامی وسیاسی: کشوری که بزرگ است میتواند همیشه مستقل باشد درحالی که کشورهای زره ای بعضاً بحت الحمایه قرار دارد.
ه» توانایی دفاعی: کشور وسیع میتواند درمواقع جنگ قدرت دفاعی بیشتری داشته باشد
۱-رابطه وسعت با امور دفاعی:
۲-رابطه وسعت با . . . . .
۲-۷-۵) شکل واهمیت آن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...