پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها با موضوع توسعه منحنی های شکنندگی برای ارزیابی لرزه ... |
در این بخش، به چند نمونه از مطالعاتی که در سالهای اخیر برای تهیه منحنی شکست بر روی سازهها صورت گرفته است، اشاره می شود. سعی شده است مطالعاتی که از نظر روال تحقیق، شباهت بیشتری به این تحقیق دارد، به صورت کاملتری تشریح شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۵-۱ پژوهش جوزف کارلو مارانو و همکاران[۲۰]
در سال ۲۰۰۹، مطالعه ای توسط جوزف کارلو مارانو و همکاران ایشان بر روی دو نوع سازهی بتنی صورتگرفت. در این پژوهش، منحنی شکست تحلیلی با بهره گرفتن از یک روش تحلیلی تصادفی و با بهره گرفتن از اطلاعات و داده های دستورالعمل HAZUS بدست آمد. در این تحقیق دو گروه از سازههای بتنی تحت عناوین C1L و C1M طبق دستورالعمل HAZUS انتخاب شدند که سازههای گروه C1L نشان دهنده سازهی قاب خمشی بتن مسلح (RCMRF)[21] دارای تعداد طبقات کم است که در اینجا مدل ۲ طبقه انتخاب شد و گروه C2L معرف سازهی قاب خمشی بتن مسلح (RCMRF) دارای تعداد طبقات متوسط میباشد که در اینجا مدل ۵ طبقه انتخاب شد و با توجه به دستورالعمل HAZUS، این بررسی برای دو سطح طراحی لرزهای پایین و متوسط صورت گرفت. علاوه بر این، تأثیر شرایط خاک و همچنین تأثیر پارامترهای سازهای نظیر سختی، نسبت سختی الاستیک به پلاستیک و مقاومت سازه نیز برروی منحنی شکست بررسی شد. ساختمانهای مورد بررسی، با بهره گرفتن از مدل بوک – ون [۲۲]به سیستم یک درجه آزادی غیرخطی معادل[۲۳] تبدیل شد و تحلیل بر روی این SDOF[24]ها صورت گرفت (شکل۲-۶ ).
شکل (۲-۶): سیستم غیرخطی SDOF، مدل بوک – ون
همانطور که میدانیم، برای تهیه منحنی شکست باید حالات خرابی و نیز یک شاخص خرابی مناسب که نشان دهنده سطوح خرابی ایجاد شده در ساختمان است، معرفی شود. در این پژوهش شاخص خرابی انتخاب شده، نسبت Drift بین طبقه و حالات خرابی مورد نظر به شرح زیر انتخاب شد :
-
- حالت خرابی ناچیز[۲۵]۲- حالت خرابی متوسط[۲۶] ۳- حالت خرابی زیاد [۲۷]
که در این بررسی ارتباط بین حالت خرابی و نسبت Drift بین طبقه[۲۸] به طور مستقیم از دستورالعمل HAZUS به دست آمد. به این صورت که برای هر حالت خرابی تعیین شده، در HAZUS یک مقدار برای نسبت Drift بین طبقه ارائه شده است. پارامتر PGA به عنوان نشان دهنده شدت جنبش زمین انتخاب شد.
روش مورد استفاده در این تحقیق به شرح زیر است:
-
- تعریف یک مدل تصادفی به عنوان حرکت لرزهای با بهره گرفتن از مدل غیراستاتیکی کلاف و پنزن[۲۹]که بر پی ساختمان وارد می شود.
-
- تعریف یک SDOF معادل با بهره گرفتن از مدل بوک - ون.
-
- به دست آوردن پاسخ لرزهای با بهره گرفتن از روش تحلیل کواریانس[۳۰].
-
- تعریف شاخص آسیب که در اینجا نسبت Drift بین طبقه به عنوان شاخص آسیب[۳۱]معرفی شده است.
-
- تهیه منحنی شکست.
پارامترهای مورد نیاز برای مدل بوک-ون از طریق تهیه منحنی ظرفیت سازه به دست می آید. منحنی ظرفیت که تحت عنوان منحنی پوشآور نیز شناخته می شود، یک نمودار است که از طریق اعمال بار جانبی افزایش یابنده بر سازه با بهره گرفتن از مفاهیم تجزیهی مودال در دینامیک سازه به دست می آید. در حقیقت فرض می شود می توان پاسخ سازهی چند درجه آزادی را، مستقیماً به پاسخ یک سیستم یک درجه آزادی معادل با مشخصات هیسترزیس مناسب ربط داد.
منحنی ظرفیت یک سازه یک منحنی است که مقاومت جانبی سازه را معمولاً به شکل تابعی از جابجایی نسبی یا Drift نسبت به نیرو نمایش میدهد. از طریق قطع دادن این منحنی با منحنی نیاز لرزهای نقطهی کنترل سازه به دست می آید.
در این پژوهش محور نیرو به شتاب طیفی و محور Drift به جابجایی طیفی تبدیل شده است. در منحنی ظرفیت سه نقطهی کنترل وجود دارد که شامل ظرفیت طراحی، ظرفیت تسلیم و ظرفیت نهایی میباشد. در این پژوهش از نقاط کنترل ارائه شده در HAZUS استفاده شده است. منحنی ظرفیت به دست آمده در شکل ۲-۷ نشان داده شده است.
شکل(۲-۷): منحنی ظرفیت
نتایج حاصل نشان داد که برای هر دو نوع سازهی C1L و C1M، با یک PGA مشابه هرچه خاک نرمتر می شود، شکنندگی بیشتر می شود. همچنین سازه های C1M دارای شکست بیشتری هستند. علاوه براین سازهی C1M، در مقابل تغییر خاک حساستر هستند. یعنی سازههای دارای طبقات بیشتر در مقابل تغییرات نوع خاک حساستر هستند.
در ادامه منحنیهای شکست به دست آمده در این پژوهش در شکل ۲-۸ نشان داده شده است.
شکل (۲-۸-a)
شکل(۲-۸-b)
شکل(۲-۸-c)
شکل(۲-۸-d)
شکل (۲-۸): منحنی شکست برای سازههای C1L و .C1M a: منحنی شکست برای سازهی C1L و سطح طراحی لرزهای پایین. b: منحنی شکست برای سازهی C1L و سطح طراحی لرزهای متوسط. c: منحنی شکست برای سازهی C1M و سطح طراحی لرزهای پایین. d: منحنی شکست برای سازهی C1L و سطح طراحی لرزهای متوسط. خطوط پر برای خاکهای متوسط و خطچین برای خاکهای نرم
.
۲-۵-۲ مطالعات روییزگارسیا و همکاران [۳۲](۲۰۱۰)
درسال ۲۰۱۰، طی مطالعه ای، روییزگارسیا و همکاران، روشی را برای تهیه منحنی شکست برای سازههای بنایی محدود شده[۳۳] (CM) در مکزیک معرفی کردند. به گفتهی محققین، سازههای CM بخش اعظم ساختمانها در آمریکای لاتین را تشکیل می دهند و به همین دلیل برای پژوهش انتخاب شدند. ساختمانهای CM، ساختمانهایی هستند که در آنها دیوارهای بنایی محدود شده باربر، به عنوان سیستم باربر جانبی رفتار می کنند. این دیوارهای آجری، توسط تیرها و ستونهای بتن مسلح با مقطع کوچک دربر گرفته میشوند.
روش مورد استفاده در این مقاله به شرح زیر است:
برای سازهی مشخص تحلیلی استاتیکی غیرخطی (پوشآور) انجام گرفت و منحنی ظرفیت سازه بدست آمد. سپس از روی پارامترهای موجود در منحنی ظرفیت، یک سیستم یک درجه آزادی معادل [۳۴](ESDOF) تهیه شد. با در نظر گرفتن تعدادی رکورد زلزله، بر روی مدل تحلیل دینامیکی غیرخطی صورت گرفت و در نهایت پاسخ ESDOF ها، بر حسب بیشینهی Drift بدست آمد و در نهایت منحنی شکست تجربی از روی نتایج حاصل تهیه شد.
روش استفاده شده برای مدل کردن سازه، به این صورت بود که هر دیوار بنایی به صوت یک ستون عریض [۳۵]معادل مدل شد که خواص و انعطاف پذیری دیوار را در خط مرکزی خود داشت(تران- گیلمور ۲۰۰۹). با این روش یک سازهی CM چند طبقه می تواند به شکل یک قاب خالی مدل شود. در این مدل در حالیکه مقدار خمش موجود در ستون ثابت فرض می شود، رفتار برشی دیوار در محدوده الاستیک به شکل یک فنر مدل می شود.
شکل ۲-۹ مدل سازهی مورد بررسی را نمایش میدهد.
شکل(۲-۹): تکنیک مدل ستون عریض
بررسیها نشان دادند که مدل ستون عریض به خوبی برش پایه مطابق با اولین ترک ایجاد شده در دیوار طبقهی اول را پیش بینی کرد. بررسی مدلهای آزمایشگاهی نشان دادند که جابجایی جانبی نسبی به دست آمده از این روش نیز تطابق خوبی با نتایج آزمایشگاهی داشتند.
سازهی بنایی انتخاب شده در این پژوهش یک ساختمان ۴ طبقهی دارای دیوارهای آجر رسی بود که طبق آیین نامهی ساختمانی مکزیک ساخته شده و فرض شد که این سازه تجربه آسیب لرزهای قبلی ندارد. شاخص خرابی در آن بیشترین مقدار Drift تعریف شد.
منحنی شکنندگی تجربی این سازه به شکل زیر به دست آمد:
شکل (۲-۱۰): منحنی شکنندگی تجربی برای سازه ی CM چهار طبقه
۲-۵-۳ مطالعات شکنندگی در تایوان برای زلزلهی چیچی[۳۶]
تین و پای[۳۷] (۲۰۰۶) روشی را برای تهیه منحنی شکست برای بررسی سازههای آسیب دیده و مطالعه میزان تلفات جانی ناشی از زلزلهی چی چی در تایوان پیشنهاد دادند. در این پژوهش یک مفهوم برای سادهتر کردن محاسبات پیشنهاد شد که طبق آن، محققین فرض کردند توزیع شدت زمینلرزه و نیز توزیع تعداد ساختمانها و انسانها در محدوده مورد بررسی یکسان است. به این معنی که شدت زمینلرزه در مناطقی که در آنها ایستگاههای ثبت زمینلرزه وجود نداشت، شدت زمینلرزه با بهره گرفتن از روش درونیابی شدت زمینلرزه در مناطقی که شدت زمینلرزهشان مشخص بود، بدست آمد. همچنین فرض کردند توزیع جمعیت در منطقه موردبررسی یکسان و متعادل است.
در این پژوهش هدف تعیین میزان خسارت وارد بر ساختمانها و نیز بررسی میزان مرگ و میر ناشی از زمینلرزه و در حالت کلی بیشتر مدیریت بحران[۳۸] بود. از سیستم GIS برای محاسبه و تحلیل داده ها استفاده شد و با توجه به اینکه از رکورد یک زلزلهی واقعی برای تحلیل استفاده شد، منحنی شکست حاصل، یک منحنی شکست تجربی میباشد.
شکل (۲-۱۱): منحنی شکنندگی تجربی حاصل از زلزلهی چیچی در تایوان
۲-۵-۴ مطالعات میشاییل تانتالا و جورج دوداتیس[۳۹] (۲۰۰۲)
تانتالا و دوداتیس در سال ۲۰۰۲، در مطالعه ای سازههای بلند[۴۰] را در برابر بارگذاری زلزله بوسیلهی تهیه منحنی شکست بررسی کردند. در این پژوهش، عدم قطعیتهایی[۴۱] در جنبش زمین و پارامترهای سازهای نیز اعمال شد. برای اعمال عدم قطعیت در جنبش زمین، رکورد زلزلهی ورودی به صورت یک فرایند تصادفی[۴۲] مدلسازی شد.
سازهی مورد بررسی یک سازهی سه دهانهی ۲۵ طبقهی بتن مسلح قاب خمشی بود. سازه با روش المان محدود[۴۳] تحلیل شد. تیرها و ستونها به عنوان المانهای ااستیک با دو منطقه پلاستیک در هر انتهای خود مدل سازی شدند. در این مناطق پلاستیک، ویژگی غیرخطی مصالح با بهره گرفتن از فنر چرخشی غیرخطی با منحنی لنگر – دوران[۴۴] با رفتار دو خطی معرفی شد. لنگر تسلیم، دوران تسلیم و مقاومت مصالح در این مناطق پلاستیک به عنوان متغیرهای تصادفی معرفی شدند تا اثر عدم قطعیت مصالح نیز در نظر گرفته شود. علاوه براین موارد، اثر مدت زمان زمینلرزه نیز بر روی میزان خرابی و اثر آن بر منحنی شکست بررسی شد. شکل ۲-۱۲ مدل سازهی مورد بررسی را همراه با فنرهای معادل و منحنی تنزل لنگر- دوران نمایش میدهد.
شکل (۲-۱۲): مدل ساختمان ۲۵ طبقهی بتن مسلح قاب خمشی بررسی شده در این پژوهش
دراین مطالعه چهار حالت خرابی بررسی شد که عبارتند از :
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 05:38:00 ق.ظ ]
|