1. سهیم سازی دانش ضمنی یا جامعه پذیری : از ضمنی به ضمنی در این مرحله افراد با شرکت در جلسات و کارهای جمعی دانش ضمنی را به طور مستقیم از دیگران به وسیله تجربیات مشترک، بررسی، تقلید و موارد دیگر کسب می‌کنند .

    1. خلق مفاهیم یا بیرونی سازی : از ضمنی به صریح، در این مرحله دانش ضمنی منتقل در مرحله پیشین به وسیله مفاهیم، تبدیل به ابراز می شود و به شکلی که قابل تجربه همگان است در می‌آید.

    1. توجیه مفاهیم و ساخت الگوی اصلی یا ترکیب : از صریح به صریح، فرایند ترکیب به وسیله طراحی سیستماتیک مفاهیم در مجموعه اشکال مختلف دانش صریح صورت می‌گیرد . به عبارتی دانش صریح و بیرونی مرحله قبل به دانش پیچیده تر و کامل تر تبدیل می شود.

  1. دانش چند سطحی و درونی سازی : از صریح به ضمنی، این فرایند از طریق فرایند یادگیری به وسیله انجام دادن، بیان کردن و مستند سازی تجربیات انجام می شود (مقیمی ،۱۳۹۰،ص:۲۲)

دانش صریح (E) دانش ضمنی (T)

بیرونی سازی

E T

جامعه

T T

ترکیب

T E

درونی شدن

T E

دانش ضمنی (T)

دانش صریح (E)

شکل شماره ۲-۵ مدل چهار مرحله ای ایجاد دانش (Nonaka, et al.,2001,p:96-104)

در اینجا لازم به ذکر است که برون[۶۵]و دوگاید[۶۶] (۲۰۰۱) پیشنهاد می‌کنند که به جای در نظر گرفتن دانش در دو نوع صریح ‌و ضمنی ، محققان باید بدانند همه دانش ها تا حدودی ضمنی می‌باشند . این موضوع نیز از سهم مهم پولانی در بحث دانش نشأت می‌گیرد . جایی که او نتیجه گیری می‌کند که همه دانش شکل شماره ۲-۵ مدل چهار مرحله ای ایجاد دانش (Nonaka, et al.,2001,p:96-104)

در اینجا لازم به ذکر است که برون[۶۷]و دوگاید[۶۸] (۲۰۰۱) پیشنهاد می‌کنند که به جای در نظر گرفتن دانش در دو نوع صریح ‌و ضمنی ، محققان باید بدانند همه دانش ها تا حدودی ضمنی می‌باشند . این موضوع نیز از سهم مهم پولانی در بحث دانش نشأت می‌گیرد . جایی که او نتیجه گیری می‌کند که همه دانش ها یک بعد ضمنی دارند و اینکه “در زمان استفاده از دانش صریح همیشه بعد ضمنی آن نیز استفاده می شود” . این بستگی به مفهوم ویژه و ضمنی آن دانش دارد. (Tauman&chacar,2011,p:282)

چندین رویکرد برای کسب وارائه دانش توسعه داده شده اند.

۲-۸-۵)دیدگاه معماری فن آوری اطلاعات

این دیدگاه به کاربرد فن آوری اطلاعات در کسب، انتقال و تسهیم دانش اشاره دارد .

کسب دانش منابع داخلی و خارجی دانش را جمع‌ آوری می‌کند و آن ها را وارد مخزن دانش می کند سپس ساختار طبقه بندی شده ای را برای استفاده بیشتر و بیشتر دانش ارائه می‌دهد

تجزیه تحلیل و انتقال دانش، برای استاندارد کردن ارائه دانش به منظور تشکیل یک پایگاه مستحکم برای اینجاد یکپارچگی بین دانش جدید و قدیم استفاده می شود. مراحل اجرای آن، طبقه بندی چندگانه دانش و ایجاد یک مخزن را شامل می شود.

تسهیم دانش و مکانیزم‌های یاگیری، برای کاربرد فن آوری اطلاعات در یادگیری سازمانی استفاده می‌شوند. برای مثال، کاربرد مکانیزم‌های عامل، جوامع مجازی و مکانیزم‌های ارزیابی برای تسهیل اثربخشی یادگیری .

در حالی که مرحله اول این فرایند، کسب اطلاعات است ، در مرحله دوم اطلاعات وارد یک سیستم مخزن می شود و به طور منطقه ای سازماندهی می‌شوند . تقریبا هر تعریفی از مدیریت دانش ذخیره دانش را شامل می شود.

۲-۸-۶)دیدگاه فعالیت مدیریت

فعالیت‌های مدیریت دانش از بیرونی سازی ( از منابع چندگانه به مخزن دانش ) ، ترکیب ( انتقال و تجزیه و تحلیل ) و درونی سازی ( تسهیم و یادگیری دانش ) به جامعه پذیری ( نوآوری و افزایش ارزش دانش ) نشأت می‌گیرد ، همچنین فعالیت‌های مدیریتی بسیاری مانند ایجاد یک فضای قابل اعتماد برای کارکنان به منظور تسهیم دانش خود ، برپایی و مدیریت مخازن دانش و غیره را نیز در بر می‌گیرد .(chang,et al.2009,p:5378-5380)

دانش ) نشأت می‌گیرد ، همچنین فعالیت‌های مدیریتی بسیاری مانند ایجاد یک فضای قابل اعتماد برای کارکنان به منظور تسهیم دانش خود ، برپایی و مدیریت مخازن دانش و غیره را نیز در بر می‌گیرد .(chang,et al.2009,p:5378-5380)

جدول شماره ۲-۱ دیدگاه های مختلف مدیریت دانش

بخش ها
شاخص ها
نمونه تحقیقات مرتبط

اهداف سازمانی

مأموریت، اهداف، اولویت ها

Woods and Sheina (1999),

شایستگی اصلی

دانش حیاتی،ساختار سازمانی، و ایجاد و جریان دانش

von Krogh (1998)

منابع انسانی

گرایش مدیریت عالی، آموزش، حوزه مهارت‌ها و نقشه دانش

Cabrera and Cabrera (2005), Egbu (2004) and Hislop (2003)

فرایند مدیریت

بیرونی سازی دانش، ثبت و مدیریت دارایی های فکری

Housel et al. (2001) and Nissen & Espino (2000)

دانش صریح

طبقه بندی وظایف، منابع دانش و مستند سازی

Fernandez-Breis and Martinez-bejar (2000), Hori (2000)

and Nonaka (1991, 1994)

معماری فن آوری اطلاعات

موتور جستجو، مکانیزم های ورود، میانجی، بازخور و ارزیابی

Chen et al. (1998), Gray, (2001), Romm et al. (1997)

and Shaw et al. (2001)

فعالیت های دانش

ثبت، انتقال، تسهیم و ایجاد دانش

Davenport and Prusak (1998), Kim and Lee (2006) and Moffett,

McAdam, and Parkinson, (2003).

عملکرد

اثربخشی، رشد فردی، و استاندارد سازی

Hanley and Dawson (2000) and Scholl (2006).

(Chang et al.,2009,p:5381)

۲-۹) مدل های مدیریت دانش

‌بر اساس تعریفی که از مدیریت دانش در بین نظریه پردازان اصول مدیریت دانش وجود داشته است و متناسب با رویکردی که به مفهوم مدیریت دانش دارند ، هریک از صاحب نظران به مدلی در خصوص مدیریت دانش اشاره کرده‌اند که الزاماً شباهتی با سایر مدل ها نداشته است و حاوی عناصر و اجزای متفاوتی با دیگر مدل های موجود بوده است . مدل های مطرح شده در حوزه مدیریت دانش فوق العاده زیاد ‌و متنوع اند که در اینجا بناچار به تعداد محدودی از آن ها اشاره می شود .

متفاوتی با دیگر مدل های موجود بوده است . مدل های مطرح شده در حوزه مدیریت دانش فوق العاده زیاد ‌و متنوع اند که در اینجا بناچار به تعداد محدودی از آن ها اشاره می شود .

۲-۹-۱) مدل هیکس[۶۹] (۲۰۰۰)

این مدل از ۴ فرایند تشکیل شده است :

          1. خلق کن : این امر به توانایی یادگیری و ارتباط بر می‌گردد . توسعه این قابلیت ، تجربه تسهیم دانش ، ایجاد ارتباط بین ایده ها و ساخت ارتباط های متقاطع با دیگر موضوعات از اهمیت کلیدی برخوردار است .

          1. ذخیره کن : از طریق این عنصر ، قابلیت ذخیره سازمان یافته ای که امکان جستجوی سریع اطلاعات برای کارمندان دیگر وتسهیم مؤثر دانش فراهم می شود ، به وجود می‌آید . در این سامانه باید دانش های لازم به آسانی برای استفاده همگان ذخیره شود .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...