بررسی اثر پرداخت سود سهمی (سهام جایزه) و حجم مبادلات سهام شرکت‌های پذیرفته‌ شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران بین سال‌های ۱۳۷۶-۱۳۸۰/ نگارش رحمت‌الله علیشاهی / تاریخ نشر سال ۸۳

هدف پژوهش بررسی رابطه بین پرداخت سود سهمی سهام و حجم مبادلات سهام در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع همبستگی است. نتایج بیانگر عدم ارتباط بین اعلام و توزیع سود سهمی سهام و حجم مبادلات سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. براین اساس پیشنهاد شده است که معیار سرمایه‌گذاری در شرکت‌های ملی نباید تنها پرداخت سود سهمی باشد.

بررسی رابطه بین سیاست‌های تقسیم سود و تغییرات بازده سهام (شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران)[پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه‌]/پژوهشگر خسرو امیری / تاریخ نشر ۸۷

هدف پژوهش بررسی رابطه بین سیاست‌های تقسیم سود و تغییرات بازده سهام (شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران) است. نتایج نشان می‌دهند که رابطه معنی داری بین سیاست‌های تقسیم سود و تغییرات بازده سهام به جزء ‌در مورد شرکت‌های توزیع کننده سود نقدی مشاهده نگردیده است. هر چند که این ارتباط خیلی قوی نیست (میزان ضریب تعیین برابر با ۱۱/۰ است) ولی هر دو متغیر از نطر آماری در سطح اطمینان ۹۵ درصد معنی دار شده اند. کلیدواژه ها: سیاست، تقسیم سود، تغییرات بازده سهام، بورس اوراق بهادار تهران.

بررسی احتمال سودآوری سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران با بهره گرفتن از مدل اوهلسان[پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه‌]/ پژوهشگر مهرداد دادمهر / تاریخ نشر ۸۸

این تحقیق از دو قسمت تشکیل شده است در قسمت اول توانایی نسبت های مالی معرفی شده در مدل پیش‌بینی ورشکستگی اوهلسان در پیش‌بینی سودآوری شرکت ها آزمون شد و در قسمت دوم یک مدل جهت پیش‌بینی سودآوری سرمایه گذاری ارائه شده است. در این تحقیق مشخص شد که نسبت های موجود درمدل پیش‌بینی ورشکستگی اوهلسان در پیش‌بینی سودآوری شرکت ها مؤثر هستند. (ضرایب تابع لاجیت برازش شده مؤثر هستند) اما تابع دقت لازم را ندارد ‌در مورد تابع پیشنهادی هم نتایج زیر به دست آمد. – نسبت های مالی و سیاست‌های تقسیم سود شرکت در پیش‌بینی بازده مورد انتظار سرمایه گذار موثرند.- یک سری نسبت های مالی در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد که به صورت خطی و با بهره گرفتن از رگرسیون لجستیک توانایی پیش‌بینی احتمال دستیابی بر بازده مورد نظر در سطح اعتماد ۹۵٪ را دارد.

بررسی واکنش بازار بورس اوراق بهادار تهران نسبت به انحرافات اساسی از روند تقسیم سود سهام / مقاله / نویسنده: وحید محمودی ، هادی محقق

در این پژوهش واکنش بازار نسبت به تغییرات تقسیم سود سهام با توجه به روند پرداخت آن بررسی می‌شود. به بیانی دیگر،‏ در این پژوهش چگونگی واکنش سرمایه‎گذاران به هرکدام از سه گرایش: روند افزایشی،‏ روند کاهشی و روند عدم تغییرات کلی،‏ بررسی می‌شود. این مجموعه ها با بهره گرفتن از مدل CAPM و همچنین مدل سه عاملی فاما و فرنچ مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. به دنبال نتایج به دست آمده در روند افزایشی،‏ انحراف مثبت اساسی باعث واکنش مثبت بازار،‏ انحراف با روند ثابت باعث واکنش منفی جزئی و انحراف کاهش اساسی نیز همین روند را درپی داشته است. در روند ثابت،‏ افزایش اساسی باعث واکنش مثبت،‏ ادامه روند ثابت واکنش معنادار جزئی منفی و در کاهش اساسی واکنش منفی معناداری را از طرف بازار داشته است. در روند کاهشی،‏کاهش اساسی و افزایش اساسی با واکنش منفی جزئی بازار و ادامه روند ثابت با واکنش مثبت مواجه شده‎اند. نتایج ارزیابی‌ها شواهدی به دست می‌دهند مبنی بر اینکه بازار با دنبال کردن روندی خاص،‏ واکنش مثبتی به افزایش صورت گرفته از سوی آن روند نشان می-دهد. مادامی‌که بنگاه از روند قبلی خود منحرف نشود،‏ بازار واکنش غیر منتظره‌ای نشان نمی‌دهد. با توجه ‌به این که واکنش بازار در برابر انحراف مثبت اساسی از روندی منفی،‏ واکنشی منفی بوده است،‏ می‌توان نتیجه گرفت که خبرهای مثبت،‏ در برابر روند منفی با واکنش مناسبی از جانب بازار روبه‌رو نمی‌شود و بازار روند را در این گونه انحرافات دنبال می‎کند.

شناسایی و تبیین عوامل تعیین‌کننده سیاست تقسیم سود شرکت‌های پذیرفته شده در سازمان بورس /مقاله / نویسنده: سعید قربانی ، علی جهانخانی

شناسایی و تبیین عوامل تعیین‌کننده سیاست تقسیم سود،‏ یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ذینفعان بنگاه‌های اقتصادی است. آگاهی از این عوامل ضمن آنکه تصویر روشنی از توان توزیع نقدینگی شرکت‌ها ارائه می‌دهد،‏ امکان برآورد رفتار آتی آن‌ ها را نیز فراهم می‌سازد. در این خصوص نظریه های مختلفی از سوی پژوهشگران دانش مالی ارائه شده است که از آن جمله می‌توان به نظریه های رشد،‏ هزینه نمایندگی،‏ اثر اندازه و ریسک اشاره نمود.

در این تحقیق علاوه بر نظریه های منعکس در تحقیقات خارجی،‏ تلاش گردید تا شرایط خاص بازار سرمایه ایران نیز مورد توجه قرار گیرد. برای بررسی این نظریه ها ابتدا متغیرهای مورد نظر تعیین و سپس اطلاعات لازم برای ۶۳ شرکت طی یک دوره شش ساله (۱۳۷۷ الی ۱۳۸۲) گردآوری گردید. برای تجزیه تحلیل اطلاعات نیز از روش‌های آماری مبتنی بر رگرسیون و تحلیل‌های مربوطه،‏ بهره‌گیری شد.

نتایج تحقیق حاکی از آن است که سیاست تقسیم سود شرکت‌ها از الگوی گام تصادفی پیروی می‌کند. همچنین با توجه به تأیید نظریه پیام رسانی،‏ انتظار می‌رود تا اگر شرکتی از رشد سود بالایی (پائینی) برخوردار باشد،‏ بازده نقدی آن نیز بالا (پائین) باشد. اندازه،‏ فرصت‌های سرمایه‌گذاری،‏ ساختار مالی،‏ ریسک و اهرم مالی شرکت از دیگر مواردی هستند که در توضیح سیاست تقسیم سود شرکت‌های بورس،‏ ایفای نقش می‌کنند.

آقای دکتر علی پارسائیان نیز در سال ۱۳۷۳ مقاله استوارت،سی،میرز در باره ساختار مطلوب سرمایه را ترجمه کرده و به چاپ رساند. در این مقاله میرز به برسی تئوری MM در باره ساختار سرمایه پرداخته و عوامل مؤثر بر ساختار سرمایه شرکت‌ها را مورد تجزیه ئتحلیل قرار داده بود. در آن سال دکتر علی جهانخانی در مقاله ای دیگر ضمن شرح بازار سرمایه یک شرکت،روش های تامین مالی در بازار سرمایه ایران را توضیح داد.

خانم دکتر مجتهد زاده در سال ۱۳۷۷ به منظور بررسی منافع ناشی از تجدید ساختار مالی در شرکت‌ها ،نتایج تحقیق بنت استوارت و دیوید گلاس من را تشریح نمود.

دکتر امید پورحیدری نیز ‌در سال‌ ۱۳۸۲ در تحقیقی به بررسی نوع صنعت و تاثیر آن بر ساختار مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخت.هدف وی ارائه شواهدی در رابطه با اهمیتریسک تجاریو تاثیر آنبر ساختار سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...