بالاتز از لیسانسلیسانسفوق دیپلمدیپلم۲۷-۳۰۲۳-۲۶۱۸-۲۲متاهلمجردزن۷۱۳۵۵۹۱۳۸۱۷۱۳۳۰

جدول ۲-۴ آمار توصیفی آزمون امید به زندگی اشنایدر در پیش آزمون

بیشترین نمره

کمترین نمره

واریانس

انحراف استاندارد

میانگین نمره

گروه

آزمون

۲٫۹۲

۲٫۱۷

۰

۲۱

۲٫۵۴

کنترل

امید به زندگی

۲٫۹۲

۲٫۴۲

۰

.۰٫۱۴

۲٫۷۲

آزمایش

جدول۳-۴ آمار توصیفی آزمون امید به زندگی اشنایدر در پس آزمون

بیشترین نمره

کمترین نمره

واریانس

انحراف استاندارد

میانگین نمره

گروه

آزمون

۲٫۹۲

۲٫۱۷

۰

۲۲

۲٫۵۲

کنترل

امید به زندگی

۳٫۲۵

۲٫۵۸

۰٫۳۸

۰٫۱۹

۲٫۹۷

آزمایش

جدول ۴-۴ آمار توصیفی آزمون کیفیت زندگی در پیش آزمون

بیشترین نمره

کمترین نمره

انحراف معیار

واریانس

میانگین

گروه ها

آزمون ها

۶۵

۱۰

۱۶

۲۵۷

۴۵

کنترل

عملکرد جسمی

۷۵

۲۵

۱۶

۲۶۹

۴۹

آزمایش

۱۰۰

۰

۲۹

۷۰۲

۴۶

کنترل

اختلال نفش بخاطر سلامت جسمی

۱۰۰

۰

۲۶

۸۷۵

۴۷

آزمایش

۱۰۰

۰

۳۵

۱۴۰۷

۳۷

کنترل

اختلال نفش بخاطر سلامت هیجانی

۱۰۰

۰

۲۴

۶۱۳

۴۸

آزمایش

۸۵

۶۵

۷

۵۱

۷۵

کنترل

انرژی خستگی

۵۵

۳۰

۸

۶۹

۴۳

آزمایش

۴۴

۱۶

۶۶

۸

۲۸

کنترل

بهزیستی هیجانی

۶۰

۳۶

۵

۳۳

۴۹

آزمایش

۸۷

۱۲

۱۸

۳۵۲

۴۲

کنترل

کارکرد اجتماعی

۷۵

۱۲

۱۷

۳۲۲

۴۶

آزمایش

۸۰

۳۲

۱۴

۲۰۷

۶۷

کنترل

درد

۸۰

۲۰

۱۹

۳۹۹

۶۰

آزمایش

۵۰

۲۰

۸

۷۲

۳۶

کنترل

سلامت عمومی

۵۵

۱۵

۱۱

۱۴۲

۳۷

آزمایش

۶۷

۳۶

۹

۹۴

۴۷

کنترل

وضعیت جسمی

۷۱

۲۶

۱۲

۱۶۷

۴۴

آزمایش

۵۸

۲۹

۹

۸۷

۴۲

کنترل

وضعیت روانی

۵۵

۲۰

۹۳

۹

۳۸

آزمایش

جدول ۵-۴ آمار توصیفی آزمون کیفیت زندگی در پس آزمون

بیشترین نمره

کمترین نمره

انحراف معیار

واریانس

میانگین

گروه ها

آزمون ها

۶۵

۱۰

۱۶

۲۵۷

۴۵

کنترل

عملکرد جسمی

۹۵

۶۵

۹

۹۵

۷۷

آزمایش

۱۰۰

۰

۲۹

۸۷۵

۴۴

کنترل

اختلال نفش بخاطر سلامت جسمی

۱۰۰

۰

۳۱

۱۰۲۳

۴۳

آزمایش

۱۰۰

۰

۳۷

۱۴۰۷

۳۷

کنترل

اختلال نفش بخاطر سلامت هیجانی

۶۶

۰

۲۸

۸۲۵

۲۶

آزمایش

۵۵

۳

۸

۶۹

۴۳

کنترل

انرژی/ خستگی

۸۵

۶۵

۷

۵۱

۷۵

آزمایش

۴۳

۱۸

۹۷

۹

۳۰

کنترل

بهزیستی هیجانی

۶۰

۳۶

۶

۳۴

۵۱

آزمایش

۸۷

۱۲

۱۸

۳۵۲

۴۲

کنترل

کارکرد اجتماعی

۸۷

۶۲

۹

۸۶

۸۰

آزمایش

۷۷

۵۵

۹

۸۶

۷۳

کنترل

درد

۸۰

۲۰

۱۹

۳۹۹

۵۷

آزمایش

۵۰

۳۵

۴

۲۱

۴۵

کنترل

سلامت عمومی

۵۵

۱۵

۱۱

۱۴۲

۳۹

آزمایش

۷۵

۴۸

۷

۶۳

۶۱

کنترل

وضعیت جسمی

۷۱

۲۶

۱۲

۱۶۷

۴۵

آزمایش

۶۷

۵۰

۵

۳۰

۵۸

کنترل

وضعیت روانی

۵۵

۲۰

۹

۹۳

۴۱

آزمایش

ب: یافته های استنباطی

    1. فرضیه کلی تحقیق : مشاوره گروهی با رویکرد واقعیت درمانی بر کیفیت زندگی و امید به زندگی در بیماران سرطانی تاثیر معنادار دارد .

  1. فرضیه فرعی شماره ۱ : مشاوره گروهی با رویکرد واقعیت درمانی بر امید به زندگی در بیماران سرطانی تاثیر معنادار دارد .

جدول ۶-۴ پیش آزمون و پس آزمون امید به زندگی اشنایدرگروه های کنترل و آزمایش

متغیر وابسته

میانگین اکتسابی گروه­ ها

F

df

سطح معنی داری

(یکسانی واریانس ها )

Sig

پیش آزمون

میزان تاثیر

sig

میزان تاثیر

گروه

پیش آزمون

پس آزمون

امید به زندگی

کنترل

۴۹/۴۱

۳۸/۴۲

۷۴۴/۰

۱۴

۳۹۶/۰

۲۹/۰

۰۱۴/۰

۰۰۰۱/۰

۶۲۶/۰

آزمایش

۸۲/۴۴

۹۴/۵۹

تفسیر:

با توجه به آزمون چند متغیره فوق در تحلیل کوواریانس ، همان گونه که مشاهده می شود ؛ با توجه به سطح معنی داری ۳۹۶/۰ در تحلیل یکسانی واریانس ها چون این مقدار از نقطه برش ۰۵/۰ بزرگتر است و در سطح معنی داری تفاوت در پیش آزمون نیز مشاهده می شود که در سطح ۲۹/۰ تفاوت معنی داری در پیش آزمون بیماران سرطانی در امید به زندگی مشاهده نمی شود و این مقدار بیشتر از ۰۵/۰ می‌باشد . و در سطح معنی داری دو گروه آموزش دیده و کسانی که بعد از پیش آزمون آموزش ندیده اند نیز مشاهده می شود که در سطح معنی داری ۰۵/۰ با سطح معنی داری (۰۰۰۱/۰ ) تفاوت بین گروه کنترل و آزمایش مشاهده می شود . اما در بررسی میزان تاثیر آموزش بر شاخص کل که میزان آن در پیش آزمون (۰۱۴/۰) تنها چهارده هزارم و میزان سطح معنی داری آموزش (۰۰۰۱/۰) می‌باشد حاکی از این است که آموزش بر شاخص کل تاثیر گذار بوده است و این میزان تاثیر گذاری بر هردو گروه به طور متوسط برابر با ۶/۶۲ می‌باشد ، یعنی ۶/۶۲ درصد می‌تواند آموزش بر امید به زندگی بیماران سرطانی تاثیر گذار باشد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...