مرحله دوم: مربوط به انتخاب تصاویر و تعیین بار شناختی آن ها بود. بدین منظور ۲۰ دانش آموز به صورت تصادفی انتخاب و با بهره گرفتن از کامپیوتر تصاویر به آن ها نمایش داده شد و در نهایت ۳۰ تصویر مبهم انتخاب گردید. به دلیل بالا بودن بار شناختی تصاویر مبهم، به جای تصاویر واضح، از تصاویر مبهم در تهیه تکلیف دوگانه بهره گرفته شد. نتایج مربوط ‌به این مرحله قبلا توضیح داده شد.

مرحله سوم: پس از انتخاب و طبقه بندی آزمودنی ها در دو گروه با ظرفیت حافظه کاری بالا و پایین، تکالیف بازتولید زمانی منفرد و دوگانه اجرا گردید. در ابتدا، تکلیف منفرد زمانی ارائه شد که حدود ده دقیقه طول می‌کشید و به دلیل خسته شدن آزمودنی‌ها و عدم علاقه آن ها به ادامه، تکلیف دوگانه به جلسه بعد موکول گردید. ‌بنابرین‏ اجرای تکالیف بازتولید زمانی در دو جلسه مجزا انجام شد. مدت زمان اجرای تکلیف دوگانه حدوداً پنج دقیقه بود. در این مرحله مکرراً از آزمودنی ها خواسته می‌شد که توجه خود را به مدت زمان حضور دایره در تکلیف منفرد و مدت زمان حضور تصاویر در تکلیف دوگانه متمرکز کنند. در این مرحله از گروه ظرفیت حافظه‌کاری بالا، سه نفر نیز به دلیل عملکرد بد از پژوهش حذف شدند و از گروه ظرفیت حافظه‌کاری پایین یک نفر به دلیل عدم علاقه و چهار نفر به دلیل عملکرد بد حذف شدند و در مجموع چهل و یک نفر باقی ماندند.

مرحله چهارم: نحوه محاسبه نمره­ی بازتولید زمانی منفرد و دوگانه. همان گونه که گفته شد در این پژوهش بازتولید زمان به میزانی گفته می‌شود که آزمودنی مدت زمان ارائه محرک را برآورد می‌کند. قبل از تجزیه و تحلیل آماری، نمره خام متغیر بازتولید زمان بر اساس فرمول زیر تصحیح شد (براون۱ ، ۱۹۸۵ ، نولهیان و همکاران ، ۲۰۰۷) :

( Tcorrected = Testimated Tstandard / Tstandard )

در گزاره­ی بالا، Tcorrectedنمره تصحیح‌شده متغیر بازتولید زمان، Testimated بیانگر طول زمان تخمینی نمایش محرک و Tstandard نیز مدت زمان ارائه محرک است که انتظار می‌رود برآورد آزمودنی از طول مدت ارائه محرک به همان اندازه باشد. این تبدیل باعث می‌شود میزان و جهت خطای برآورد زمان مشخص شود. مقادیر منفی بیانگر کوتاه‌تر بودن زمان بازتولید شده از زمان مورد انتظار (برآورد پایین ) و مقادیر مثبت نیز نشان دهنده طولانی­تر بودن زمان بازتولید شده از زمان مورد انتظار (برآورد بالا) است. نزدیک شدن نمره تصحیح شده به عدد صفر، دال بر این است که فاصله بین Testimated با Tstandard به کمترین میزان خود می‌رسد.

۳-۷ روش تجزیه و تحلیل داده ها

نمره فرد در تکالیف بازتولید زمان به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده و از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر (طرح مختلط۲×۲×۲) برای تجزیه و تحلیل استفاده گردید. بدین صورت که عامل گروه (در دو سطح ظرفیت حافظه‌کاری بالا و پایین) به عنوان عامل بین‌گروهی و عوامل؛ نوع تکلیف (منفرد و دوگانه) و بازه های زمانی (۷۰۰ و ۳۰۰۰ میلی ثانیه در تکالیف زمانی) به عنوان عوامل درون گروهی مد نظر قرار گرفته شدند.

۳-۸ جمع‌بندی فصل سوم

در این پژوهش، روش انجام پژوهش مورد بحث قرارگرفت. به طور خلاصه، ظرفیت حافظه‌کاری کودکان از طریق آزمون‌های شناختی CANTAB مورد ارزیابی قرارگرفته و تعداد ۴۱ نفر( ۲۱ نفر با ظرفیت حافظه کاری بالا و ۲۰ نفر با ظرفیت حافظه کاری پایین) انتخاب شدند. سپس هر دو گروه توسط نرم افزار مربوط به آزمون بازتولید زمان مورد ارزیابی قرار گرفتند.

فصل چهارم

نتایج پژوهش

۴-۱ مقدمه

در این فصل به تناسب اهداف و سوالات پژوهش به توصیف و تحلیل داده های به دست آمده پرداخته شد. ابتدا داده های تحقیق با کمک آماره‌های توصیفی به صورت جداول، خلاصه و جمع‌بندی، و ویژگی جمعیت شناختی آزمودنی‌ها ارائه شده است. سپس، سوالات پژوهش به کمک روش‌های استنباطی مورد بررسی قرار گرفتند.

۴-۲ یافته های توصیفی

نتایج توصیفی داده ها می‌تواند اطلاعات ارزشمندی ‌در مورد نمونه مورد بررسی ارائه نماید. ‌بنابرین‏ در این بخش ابتدا داده های حاصله از نمونه مورد بررسی درقالب آماره‌های مناسب به صورت جداول خلاصه، دسته‌بندی و توصیف شده است.

۴-۲-۱ توزیع فراوانی گروه ها

پژوهش حاضر شامل دو گروه آزمایشی بود.گروه دانش‌آموزان با ظرفیت حافظه‌کاری بالا شامل ۲۱ نفر (۱۲ دختر، ۹ پسر) با میانگین سنی شش سال و دو ماه و گروه دانش‌آموزان با ظرفیت حافظه‌کاری پایین شامل ۲۰ نفر (۹ دختر و ۱۱ پسر) با میانگین سنی شش سال و سه ماه است. در جدول زیر توزیع فراوانی داده ها نشان داده شده است.

جدول ۴-۱٫ اطلاعات توصیفی سن شرکت‌کنندگان به تفکیک گروه‌های پژوهش

گروه ها
تعداد
دختر
پسر
میانگین سن
انحراف معیار سن
ظرفیت حافظه کاری بالا

۲۱

۱۲

۹

۲۵/۶

۲۵/۰

ظرفیت حافظه کاری پایین

۲۰

۹

۱۱

۳۵/۶

۲۳/۰

کل

۴۱

۲۱

۲۰

۳۰/۶

۲۴/۰

۴-۲-۲ شاخص های توصیفی عملکرد گروه ها در تکالیف

در این پژوهش آزمودنی‌ها در دو نوع تکلیف شرکت کردند. تکلیف منفرد زمانی با بازه زمانی کوتاه (کمتر از یک ثانیه، ۷۰۰ میلی ثانیه) و بازه زمانی بلند (بیشتر از یک ثانیه، ۳۰۰۰ میلی ثانیه) و تکلیف دو گانه ( شامل تکلیف زمانی با بازه زمانی ۳۰۰۰ میلی ثانیه و تکلیف غیر زمانی، نامیدن اشکال). در جدول ۴-۲، میانگین، انحراف معیار و کمترین و بیشترین بازتولید دو گروه در سه تکلیف زمانی گزارش شده است..

جدول۴-۲٫ میزان بازتولید دو گروه در سه تکلیف بازتولید زمانی به صورت اعداد خام و بر حسب میلی ثانیه

متغیر گروه ها میانگین انحراف معیار پایین ترین بالاترین

ظرفیت حافظه کاری بازتولید زمانی بازتولید زمانی بازتولید زمانی بازتولید زمانی

آزمون منفرد بالا ۵۷/۱۰۵۴ ۲/۳۸۷ ۳۵۷ ۲۲۶۴

۷۰۰میلی ثانیه پایین ۱۳/۹۵۵ ۱۳/۵۱۸ ۲۱۴ ۲۲۴۲

آزمون منفرد بالا ۱۹۲۷ ۴۵/۴۳۸ ۶/۱۰۵۷ ۲۷۸۶

۳۰۰۰ میلی ثانیه پایین ۵۸/۱۵۲۰ ۹۰ /۵۰۳ ۶۱۴ ۹/۲۴۶۰

آزمون دوگانه بالا ۹۰/۲۱۰۶ ۹۰/۴۸۸ ۳/۱۰۳۱ ۶/۲۸۹۳

۳۰۰۰میلی ثانیه پایین ۲۰/۲۱۸۸ ۵۸/۷۴۷ ۴/۱۰۷۶ ۶/۳۸۶۸

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...